SUV for de som vil skille seg ut

Kia utfordrer premium-merkene – de siste tøffe testene gjøres nå.

Bilen er nesten 5 meter lang, over 2 meter bred og har en høyde på nesten 1,8 meter. Akselavstanden er stor, hele 3,1 meter, og det gjør godt for den innvendige plassen. Vi snakker stor bil! Og vi snakker om koreanske Kia.

Et merke som etter en litt forsiktig inntreden i Norge tidlig på 90-tallet nå virkelig gjør seg bemerket. De siste årene med elbiler.

Nå kommer de snart med en ny. Målet er at EV9 skal bli et flaggskip som befester Kia sin ambisjon som en ledende bilprodusent av elektriske biler.

Dette skal være en bil for familier som ønsker seg en romslig sjuseter og som kanskje setter pris på å leve et aktivt liv både i hverdagen og på fritiden.

Svært mange elbiler ser nærmeste ut som såpestykker. Det gjør IKKE EV9.
Svært mange elbiler ser nærmeste ut som såpestykker. Det gjør IKKE EV9.

Les også: Slik hyller de en legendarisk bilmodell

Omfattende tester

Kia har brukt over 44 måneder på å utvikle sitt nye flaggskip. I disse dager presses bilen helt til grensene i ulike tester, for å sjekke om bilen er så solid og leverer så godt som EV9 må gjøre. Dlen testes i bakker, tøft terreng og vann hvor bilens vadehøyde utfordres og måles.

EV9 testes ikke bare i Korea, men i krevende området over hele verden. Den skal med andre ord klare røft bruk når den dukker opp på nyåret.

Kia nærmer seg innspurt for modellen, nå skal de siste detaljene på plass.

Les også: Skyhøy etterspørsel: Nå er det vanskelig å få billig elbil

Flytende elementer i interiøret, så gjenstår det å se hvor mye av dette som er med til produksjonsklar bil.
Flytende elementer i interiøret, så gjenstår det å se hvor mye av dette som er med til produksjonsklar bil.

Lik konseptet

Mye tyder på at produksjonsklar bil er ganske tett på konseptbilen. Det betyr at Kia holder på de svært firkantede linjene. Her bryter de tydelig med mange konkurrenter. For luftmotstanden er dette neppe optimalt. Men Kia velger tydeligvis å heller prioritere et design som skal skille seg ut.

Det er allerede mange elektriske SUV-er på markedet. Flere andre merker jobber også nå med store luksus-SUV-er. Kia ønsker å slå seg inn i dette markedet, og sannsynligvis lokke kjøperne med en hyggelig pris i forhold til premiummerkene.

De svært spesielle dørløsningen blir neppe med videre. I stedet for bakhengslede bakdører, blir det nok en midtstolpe – og bakdører som åpner «normal» vei.

Vi forventer at Kia vil lansere bilen med flere setekonfigurasjoner. Her blir det neppe problemer å få plass til sju seter, og fortsatt et brukbart bagasjerom. To motorer og firehjulstrekk blir etter alt å dømme standard.

Les også: Dette vil bli en svært interessant bil i Norge

Denne fronten vinner nok ikke noen priser for aerodynamikk. Det blir interessant å se om Kia endrer på den i siste liten.
Denne fronten vinner nok ikke noen priser for aerodynamikk. Det blir interessant å se om Kia endrer på den i siste liten.

Gleder seg

For å holde kostnadene nede, er bilen bygget på samme plattform som EV6 og konsernbror Hyundai Ioniq 5, kalt Electric Global Modular Platform (E-GMP). På EV9 er denne strukket maksimalt.

Som EV6 får også EV9 800-volts elektrisk anlegg. Dette skal sikre ladehastighet helt opp mot 350 kW. Batteristørrelsen er ennå ikke kjent, ei heller ikke rekkevidden.

– Med EV9 mener vi at vi kommer til å være der med en attraktiv modell for svært mange nordmenn. Bilen vil vises i første kvartal 2023 og dette er en modell vi gleder oss stort til, sier Christian Lagaard, som er kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge AS.

Les også: Overrasker stort– kommer med to nye elbiler før nyttår

Video: Nysgjerrig? Her kan du se mer av Kias nye el-SUV