Subaru XV: Denne bilen vil norske damer gjerne ha
Norges mest solgte SUV i august har høy kvinneandel.

Subaru har alltid vært en lite nisjemerke. Både her i Norge og ute i den store verden.
Men de folkelige, fornuftige og ikke minst gode bilene med firehjulstrekk har allikevel slått godt an her på berget. Subaru Forester er en gammel traver som har solgt jevnt og trutt helt siden lanseringen i 1997.
Tøffe konkurrenter
For ikke lenge siden fikk den en mindre bror - nemlig helt nye Subaru XV. En kompakt SUV som det var knyttet store forventninger til.
En bil som ble kastet rett inn i et tøft segment med blant annet fjorårssuksessen Mitsubishi ASX, Ford Kuga, Kia Sportage og VW Tiguan for å nevne noen.

Les også: Denne Subaruen startet en helt ny biltrend
Kompakt-SUV-ene er jo i vinden som aldri før og den nye Subaruen var en viktig nyhet for både forhandlere og importør.
Innfridde
Og bilen har absolutt innfridd. Faktisk så godt at dette er Norges mest solgte SUV i august.
- For oss som er blant de mindre bilmerkene i Norge er det stor stas å være mest solgte SUV i august, sier en fornøyd informasjonsdirektør Stian Thrane, i Subaru Norge.
Høy kvinneandel
- En annen gledelig nyhet er at Subaru XV har gitt en betydelig økning av kvinnelige kunder i forhold til våre øvrige modeller. Over 30 % av de som kjøper XV kundene er kvinner, sier Thrane.

Subaru ATC: Her overrasker Subaru
Helt overrasket over resultatet er vi allikevel ikke. Dette var en bil som mange ventet på og flere hundre nordmann tegnet kontakt på den nye Subaru XV både uten og ha sett den og langt mindre kjørt den.
Ustoppelig
Vi har selvfølgelig testet den. Dette skrev vi etter å ha kjørt den en uke:
" XV har 22 cm bakkeklaring og Subaru har laget firehjulsdrift i 40 år. Det borger for gode offroad-egenskaper. Vi har ikke dratt ut på tur i de verste løypene, men har gitt den sjansen til å bevise hva den kan på sørpete, isete og dårlige kjerreveier. Resultatet var som ventet og helt i tråd med Subarus eget slagord: XV er ustoppelig!
På landeveien er opplevelsen komfortabel og god. Det lave tyngdepunktet gjør at du ikke merker så godt at bilen faktisk er ganske høy. Men noen racerbil gjennom svingene vil vi ikke si at det er likevel."
Hele testen av Subaru XV finner du her: