På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling.
Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling. Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
Subaru SVX: Sportsbilen som ble et tapssluk
Kostet Subaru nesten en halv milliard - et eksemplar til salgs i Norge.
Linjene var sterkt futuristiske da den kom, og Subaru SVX ser fortsatt moderne ut.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Noen ganger dukker det opp sjeldne modeller på bruktbilmarkedet i Norge. Og Subaru SVX er en av dem. Akkurat nå ligger det én slik modell ute for salg.
Det er en sort 1992-modell, med 269.000 km på telleren. Den har en masse utstyr, stor motor og firehjulsdrift – og den blir din for rundt 40.000 kroner.
Men i sin tid var dette en bil som kostet mye penger.
Subaru har tradisjon for å lage noen ganske heftige modeller innen motorsport. Men noen stor produsent av store coupeer, av typen Grand Tourer, har de aldri vært.
Men de gjorde et tappert forsøk på 90-tallet. SVX het modellen – som skulle by på en sjelden blanding av sportslighet og komfort. I tillegg var den ganske stor – hadde firehjulstrekk og kunne også bestilles med firehjulsstyring.
Dessuten var designet nyskapende – og motoren skikkelig råtass av en 3,3-liter – som skremte fram 230 hk.
På 90-tallet var det tredekor som gjaldt om en skulle kalle seg luksusbil. Så også i Subaru SVX.
Lamborghini og McLaren
Den spesielle coupeen så dagens lys i 1991 – og var Subarus første forsøk på å kaste seg inn i premiumsegmentet. De myke linjene ble designet av Giorgetti Giuguaro fra ItalDesign.
Og den spesielle løsningen med vinduer i vinduene var et grep som skulle sende tankene til superbiler som Lamborghini Countach og McLaren F1.
Interiøret var påkostet, de elektriske stolene hadde mykt skinn og en rekke reguleringsmuligheter. I tillegg hadde den mye utstyr som man mente var nødvendig i en GT for rikfolk.
Motoren på 3,3 liter var den største Subaru-motoren noen gang – og forble det inntil 3,6-literen som ble brukt i SUV-en Tribeca i 2008. 0–100 km/t gikk unna på 7,3 sekunder, og den klarte seg på under literen på mila om du var forsiktig.
Mye var altså riktig med denne bilen, skulle en tro. Men en spesielt viktig faktor bidro til at den floppet likevel: Timingen.
90-tallet var slett ikke noe lett tid å introdusere en litt smal luksus GT-modell. Nedgangstidene fra slutten av 80-tallet bidro til å gjøre salgstallene beskjedne.
I tillegg kunne den ikke hamle opp med kjøreegenskapene til de etablerte GT-ene – og med en høy pris og som ny på markedet, ble det motbakke fra dag én.
Dette skulle være bilen for deg som elsket å kjøre på. Men dessverre for Subaru valgte mange å handle andre merker i dette prissegmentet.
Totalt ble det levert i overkant av 24.000 biler fram til og med 1997. Med utviklingskostnader og markedsføring på toppen av det det kostet å produsere selve bilen, ble regnestykket noe Subaru-sjefene neppe henter fram igjen ved hyggelige anledninger. Til sammen skal sportsbileventyret ha kostet nesten en halv milliard kroner.
. Men en spesiell bil – som dessuten byr på bra med krefter, mye utstyr og Subarus 4x4-system er det jo tross alt likevel ... Og prisen er jo blitt riktig så hyggelig!
I 2012 kom imidlertid Subaru på banen igjen med en ny coupe – BRZ. Denne gangen er nok sjansene for å lykkes større enn på 90-tallet.