Subaru Outback: Slik skapte den en helt ny trend

Året var 1995 og ordet Crossover hadde ingen hørt om.

Outback i vann
Outback i vann

Skrur vi tiden 20 år tilbake, havner vi i 1990. Det er faktisk ikke så lenge siden. Hvis du den gang hadde sagt til noen: - Nå selger jeg Volvo 740-en og går for en slik crossover, så hadde ingen – absolutt ingen – skjønt hva du hadde ment.

Å påstå at noen var først med noe er veldig skummelt. Det viser seg nesten bestandig å være feil... Men jeg våger meg allikevel på påstanden om at Subaru Outback-en på bildet over var – om ikke den aller første – så i alle fall den som startet det som skulle bli en trend og som på alvor fikk snøballen til å begynne å rulle.

Er dette den aller første Crossoveren?

Crossover

Begrepet Crossover var oppstått. Det var en bil som passet midt i blinken for mange av oss.

Nemlig de som syntes at for eksempel Geländevagen eller Pajero ble litt for mye terrengbil og litt for ukomfortabel. Og som samtidig følte at en vanlig stasjonsvogn hadde for mange begrensninger på framkommelighet.

Outback--97,-forfra
Outback--97,-forfra

Subaru Outback bygger på Legacy. Den har jo firehjulstrekk som standard, så forvandlingen var i utgangspunktet ganske enkel.

Større hjul med kraftige dekk, større bakkeklaring, skjermbreddere, offroad-styling og ikke minst den kjempevisuelle frontfangeren med de store, runde tåkelysene i. Bare den i seg selv var så tøff at det var grunn god nok for å kjøpe bilen. De fleste Outback fikk også tofarget lakk.

Altså ganske enkle grep. Men vi betalte villig en god del ekstra for dette - og Subaru tjente gode penger på denne modellen.

Ofte var bilene godt utstyrt med aircondition, automatgir, liksom-treverk, skinninteriør, cruisecontrol osv. også.


Outback-95-03,-interiør-II
Outback-95-03,-interiør-II


Crossover bilene er som skapt for oss brunost-spisende og turgående nordmenn, Vi som på død og liv må opp den siste kneika, opp på den siste snøskavelen for å ta sesongens siste skitur. For oss som liker laftete tømmerhytter, setervoller og har en veistandard som ikke en gang indre Mongolia misunner oss.

En SUS

Men det finnes et par avarter som ikke er fullt så visuelle. Nemlig Outback sedan som mildt sagt ser ut som den hører hjemme på en annen planet.

Det er bilen som bærer betegnelsen SUS -Sport Utility Sedan, om du skulle lure. Denne var å finne kun på det amerikanske markedet, om jeg ikke tar helt feil...

Outback-sedan
Outback-sedan


Baja

Subaru Baja (Skal visst nok uttales ba-ha) er en annen. En fireseters pickup-variant over samme tema.

Jeg klarer ikke helt å få bestemt meg for om denne er tøff eller rar. Kanskje er den litt begge deler... Ingen av de to siste ble tatt inn til Norge på regulær import. Men har du en, eller vet om noen som har. så vil vi gjerne vite om det. Send oss en e-post på redaksjonen@broom.no.

Subaru-Baja
Subaru-Baja


Generasjoner:

Det er første (1995-1998) og andre (1998 -2004) som vi her tar for oss.

Bilen finnes ytterligere i to generasjoner, nemlig 2004 -2009 og fjerde generasjon er bilen som kom i fjor.

Les vår test av ny Subaru Outback her:


Motorer:

Etter hvert har det liksom blitt en uskrevet lov at slike biler bør ha dieselmotor. Subaru var sent ute, og kom ikke med dieselmotor før langt ut i tredje generasjon av Outback. Så her er det bensinmotor som gjelder. Enten en firesylindret boksermotor på 2,5 liter og 150 hk som er den mest vanlige.

Men også et fåtall biler med 3-liter boksersekser – med (nesten) Porsche-lyd – og hele 204 hk fant veien til Norge. Men de var steindyre.

Subaruer har aldri vært kjent for å være spesielt drivstoffgjerrige (for å si det diplomatisk), og begge disse to motorene er ganske tørste. 3-literen er både morsomst, tørstest og dyrest.

Girkasse-alternativene er femtrinns manuell eller firetrinns automat. De som hadde / har behov for å bruke bilen utenfor veien, valgte manuelt gir, mens de som prioriterte komfort gikk for automat.

97_subaru_legacy_outback[1]
97_subaru_legacy_outback[1]

Priser:

Mange av Outback-bilene har gått langt, men de holder seg fortsatt godt i pris og er populære på bruktmarkedet.

Halv-dårlige og litt lurvete biler får du fra ca 30 000– 40 000 kroner. Her må du regne med både høy km. stand og noe påkost før neste EU-kontroll.

For en grei bil som ikke er strøken, må du betale ca 60 000– 70 000 kroner, mens du for godt utstyrte og skikkelig fine biler med full servicehistorikk og fersk EU-kontroll må ut med ca 100 000 kroner og kanskje mer til - hvis det er 2001-modell eller nyere

Hva må du sjekke:

Subaru er teknisk sett veldig gode biler, og Outback er intet unntak. Og jeg er nesten fristet til å si at jo nyere desto bedre.

Noen av de eldste 2,5-litersmotorene var plaget med skjørtebank, så lytt nøye etter rakling/banking ved kald start.

Registerreim-bytte er et lite kapittel for seg på disse boksermotorene, så sjekk at den er noenlunde fersk. Sjekk også at det ikke lekker olje fra kamaksel simmringene (disse blir ofte byttet samtidig med registerreima). Sjekk også vannpumpa, den kan lekke.

Sjekk at registerreimem er skiftet.
Sjekk at registerreimem er skiftet.

Sjekk også støtdemperene bak, ikke at de er så dårlige, men fordi de er dyre. Noen biler har luftfjæring, denne er både dårlig og dyr. Sjekk også bremseskiver samt kuler, ledd og foringer i forstillingen.


Les også: Dette er verdens første SUV


Visste du at:

- I Japan heter Outback-modellene Lancaster?

- Subaru Impreza også finnes i Outback utgave?

- Outback-modellene som ble solgt i USA var bygget i Lafayette i Indiana?

- De aller første Outback-modellene bar navnet Legacy Grand Wagon

Alt du MÅ vite om brukte Subaru finner du her:

Subaru-Outback-bakfra02
Subaru-Outback-bakfra02