Subaru 360 : Sjelden japansk "Folkevogn" – selges i Norge

Dette er Skandinavias eneste eksemplar. Gjetter du prisen?

Nå har du en mulighet til å skaffe deg en unik japansk «folkevogn». Dette er en av svært få i hele Europa.  (Foto: Faksimile fra finn.no)
Nå har du en mulighet til å skaffe deg en unik japansk «folkevogn». Dette er en av svært få i hele Europa. (Foto: Faksimile fra finn.no)

Den er like søt som den er liten og den er like uvanlig i trafikken som en fisk i et blomsterbed – i alle fall her hjemme.

Men nå kan du faktisk sikre deg et eksemplar av den svært sjeldne Subaru 360.

Brynjar fra Bosberg har nå nemlig lagt ut sitt eksemplar – som er det eneste i Norge og ett av veldig få i hele Europa – til salgs på finn.no.

Sjelden bil

– Første og hittil eneste Subaru 360 i Skandinavia. Jeg vet det finnes tre stykker i Storbritannia og et par stykker i Tyskland. Dette er garantert den første 360-en i Norge, skriver han i annonsen sin.

Bilen har han selv importert ifra Japan i 2009 og det følger også med et lite delelager på kjøpet.

Liten og søt. Subaru 360.  (Foto: Faksimile fra finn.no)
Liten og søt. Subaru 360. (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen klikk her:

Bilen som i Japan går under tilnavnet Marihøna, er et sjarmtroll uten sidestykke. Fronten har klare likhetstrekk med den velkjente VW Bobla, mens bakenden ikke er helt ulik Renault CV4 fra 50-tallet.

Et lite knøtt

Dette lille knøttet av en bil er i imidlertid langt nyere. Fra 1967. Det er ikke bare bilen som er liten. Motoren som sitter bak – akkurat som på nevnte VW og Renault er heller ikke stor. Det er nærmere bestemt en to-takter på 350 ccm, men den yter allikevel akseptable 25 hk.

Bilen veier så vidt over 400 kilo og er akkurat under tre meter lang. Den skal etter det vi forstår være restaurert i Japan, og til prisen som Brynjar forlanger – 140.000 kroner – bør den også være hel, pen god stand. Etter bildene i annonsen å dømme så er den det.

Japansk "Folkevogn"

Bilen er den første masseproduserte Subaruen. Den ble laget mellom 1958 og 1971 og var på mange måter japanernes svar på Folkevogna. Den var fra myndighetenes side ment å være en «folkets bil» og det var et poeng å gjøre den både liten og billig. Svært få i Japan hadde nemlig økonomiske muligheter til å kjøpe bil på denne tiden.

Dette er et originalt annonsebilde i fra da Subaru 360 var ny.
Dette er et originalt annonsebilde i fra da Subaru 360 var ny.

Subaru Tribeca: – Hvorfor har så få hørt om denne?

Subaru forsøkte seg også med eksport til USA. Det gikk ikke så bra. Bilen var så liten og lett at den smøg seg unna de ellers så strenge USA-kravene til sikkerhet.

Men Subaru 360 ble ansett både som for lett og for treg i trafikken og fikk et rykte som trafikkfarlig. Kanskje ikke så rart – tross alt. Det er jo mer jern bare i frontfangeren på en 60-talls Chevrolet enn det er i hele Subaruen ...

400.000 produserte

Nesten 400.000 eksemplarer ble produsert i løpet av de 13 årene bilen ble laget. Den fantes også som både stasjonsvogn og en cabriolet med rulletak – dessuten ble en sprekere SS-variant med høyere ytelser produsert.

Dette er for lengst en kultbil blitt i Japan. Litt slik som med gamle VW-er, Mini og 2CV her hjemme. Dette er kulturarv på fire hjul og nostalgi på høyt nivå.

Les også: Dette er (Ehh ... var ...) Norges eldste Subaru: