Test Mercedes GLC 220d 4Matic:

Stort steg opp – men prisen vil overraske mange

Én av få dieselbiler du kan kjøpe. Les testen:

Tidligere i vinter annonserte Mercedes at de kommer til å stoppe salget av en rekke modeller med bensin- og dieselmotor i Norge.

Allerede i år fases blant annet GLA, GLB, C-Klasse og E-Klasse ut. Én av få dieselbiler som får leve videre er den mellomstore SUV-en GLC.

Den har nylig ankommet landet i en helt ny generasjon.

Etter bare få meter bak rattet, er det tydelig at Mercedes har løftet bilen mange hakk, sammenlignet med forrige versjon. Men bilen har også blitt betydelig dyrere.

Det handler om både vektavgift og at bilen i seg selv har blitt mer påkostet. Med en 2-liters dieselmotor ender testbilen opp med en prislapp på rett over 1,2 millioner kroner. Er den verdt pengene?

Se video av nye GLC øverst i saken.

NYTT: Ved første øyekast er det ikke så lett å se at dette er en ny generasjon GLC, men de nye og smale LED-lysene bak avslører den.
NYTT: Ved første øyekast er det ikke så lett å se at dette er en ny generasjon GLC, men de nye og smale LED-lysene bak avslører den.

Hvordan er den å kjøre?

Det har skjedd mye med understellet på nye GLC. Som ekstrautstyr får du både Airmatic luftfjæring og bakakselstyring, noe vår testbil kan by på.

For å starte med dempersystemet: Det fungerer ypperlig. GLC har kort og godt aldri vært mer komfortabel enn den er nå. Du får mer storbilfølelse nå, kontra forgjengeren.

AMG: Bilen har full AMG-pakke, som også inkluderer felgdesignet.
AMG: Bilen har full AMG-pakke, som også inkluderer felgdesignet.

Du kan velge å kjøre bilen i sport. Da strammes dempere litt, men dette likevel ikke en spesielt sportslig bil å kjøre. Her er hovedvekten mot det komfortable.

Og apropos komfortabel. Mercedes har jobbet en del med å redusere støynivået inne i kupéen. Det merkes. For det første har bilen blitt mer aerodynamisk enn før, som bidrar til mindre vindstøy. På toppen av dette kan den leveres med termiske isolasjonsglass, som ytterligere reduserer støy utenfra.

Det er ingen hemmelighet at nye GLC 220d med dieselmotor ikke blir noen storselger i elbil-Norge. Men du verden for en effektiv motor og drivlinje dette er.

2-literen yter nå 197 hestekrefter og 440 Nm. Det skal sies at dette er en «mildhybrid» – som betyr at en liten elmotor bidrar med 23 hestekrefter og 220 Nm til, over korte perioder.

Dieselmotoren er sterk og kler bilen godt. Det gjelder også 9-trinns automatgirkassen, som sjalter elegant mellom girene.

Vi må nesten se to ganger på forbruksmåleren. Ved svært rolig kjøring klarer vi å oppnå et forbruk på bare 0,35 liter/mil. Mer normal kjøring på landevei, ligger vi på rundt 0,5 liter/mil. Ikke dårlig på en SUV med firehjulsdrift og som veier 2 tonn.

Mercedes stopper salget av flere storselgere

PREMIUM: Det nye interiøret er både elegant og funksjonelt.
PREMIUM: Det nye interiøret er både elegant og funksjonelt.

Plass og praktiske løsninger

Hva får du med deg:

Nye GLC har vokst. Den har blitt 60 mm lengre enn forgjengeren, noe bagasjerommet blant annet nyter godt av.

Volumet har økt med 70 liter sammenlignet med forrige modell. Det betyr at nye GLC har 620 liter til disposisjon med baksetene oppe, og 1.640 liter dersom baksetene legges ned.

For å sette størrelsen på bilen litt i perspektiv: Nye GLC er faktisk 13 cm lenger enn første generasjon ML. Det har altså skjedd litt med årene...

STØRRE: GLC har blitt 6 cm lenger. Det bidrar positivt for bagasjerommet.
STØRRE: GLC har blitt 6 cm lenger. Det bidrar positivt for bagasjerommet.

Livet i baksetet:

Baksetet i nye GLC er et trivelig sted å være. Fin plass, myke skinnseter og panorama-soltak bidrar godt til godfølelsen.

Du kan også styre temperaturen individuelt – med to-soners klimaanlegg.

DETALJER: Legg merke til detaljene og sømmene i skinnsetene.
DETALJER: Legg merke til detaljene og sømmene i skinnsetene.

Bak rattet:

Forrige GLC leverte godt på opplevd kvalitet, men noen kritiserte bilen for den litt frittstående infotainment-skjermen.

Nå har Mercedes ryddet opp skikkelig. Hele interiøret er inspirert av S-Klasse og har samtidig mange likheter med nye C-Klasse. Du ser det tydelig på både luftdysene, de digitale instrumentene og mediaskjermen i midten på 11,9 tommer.

I vår testbil får du både brunt treverk, sort pianolakk og aluminiumsfargede lister. En trivelig kombinasjon som fremmer følelsen av moderne luksus. Er du ikke fan av treverk, er det flere andre alternativer du kan velge mellom.

Hvis vi skal pirke på noe, er det fraværet av fysiske knapper for de viktigste funksjonene. Slik som klimaanlegg og volumjustering. Nå må du innom skjermen for å justere temperaturen i bilen. Det var enklere før, med fysiske knapper.

Det samme gjelder volumkontrollen. Nå er det kun en bitteliten touchsone – som oppleves mer ufølsom enn forgjengerens deilige og presise volumhjul.

Test E 350 All Terrain: Nå er den helt perfekt – og det er nesten litt trist...

OFFROAD: Med nye 'offroad modus' aktivert heves bilen og du vil få oversikt over nyttig informasjon på skjermene, som bilens vinkel og demperkompresjon. Med 360-graders kamera har du full oversikt over bilen i terrenget, i tillegg til den nye funksjonen som viser et «gjennomsiktig» panser.
OFFROAD: Med nye "offroad modus" aktivert heves bilen og du vil få oversikt over nyttig informasjon på skjermene, som bilens vinkel og demperkompresjon. Med 360-graders kamera har du full oversikt over bilen i terrenget, i tillegg til den nye funksjonen som viser et «gjennomsiktig» panser.

Design

Selv om dette er en splitter ny generasjon, er ikke forskjellene veldig store utvendig.

I front har Mercedes gjort små justeringer på både lys, grill og fanger.

Det er baklysene som tydeligst avslører at dette er en ny modell. De er nemlig mye smalere og mer sportslig i uttrykket sitt nå.

Vi har allerede nevnt interiøret – som er flunkende nytt. På innsiden er du aldri i tvil om at dette er en helt ny bil. Her er premiumfølelsen løftet flere hakk.

EQ BOOST: Under panseret på GLC 220d bor en effektiv firesylindret to-liters dieselmotor med 197 hestekrefter og et dreiemoment på 440 Nm. I tillegg gir EQ-Boost-funksjonen en tilleggsytelse på 23 hestekrefter og 200 Nm.
EQ BOOST: Under panseret på GLC 220d bor en effektiv firesylindret to-liters dieselmotor med 197 hestekrefter og et dreiemoment på 440 Nm. I tillegg gir EQ-Boost-funksjonen en tilleggsytelse på 23 hestekrefter og 200 Nm.

Tech-faktor

Med en ny generasjon MBUX (Mercedes-Benz User Experience) dukker det opp flere nyheter. Blant annet norsk talestyring. Ved å bruke kommandoen «Hei, Mercedes» kan du for eksempel spørre om snøforholdene i nærmeste skibakke, eller bytte farge på interiørbelysningen.

Digital Light er også verdt å nevne. LED-lysene består av en lysmodul med tre kraftige lysdioder, som styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Ved veiarbeid, trafikklys, stoppskilt eller forbudsskilt, vil lysene projisere varselsymbol på veien. Dersom du kjører i en trang gate vil lysene projisere hjelpelinjer. Møter du på en fotgjenger, vil de få et flomlys på seg. Vi har testet – og det fungerer svært godt.

KOMFORT: Behagelig sittestilling og luftdempere sørger for historisk god komfort i GLC.
KOMFORT: Behagelig sittestilling og luftdempere sørger for historisk god komfort i GLC.

Konklusjon

Det er interessant å se utviklingen til GLC. Spesielt hvis vi inkluderer GLK – som den het i sin tid. Mens GLK langt i fra var den mest påkostede modellen til Mercedes, har bilen utviklet seg til å lukte på luksus-stempelet denne generasjonen.

Bilen har aldri vært større, mer komfortabel eller bedre utstyrt enn nå. Spørsmålet er bare om den er verdt over 1,2 millioner – slik testbilen ender på...

Svaret mener vi er todelt: På én side kan du få MYE annet spennende til samme pris. Ikke minst hvis du vurderer helelektrisk. EQC for eksempel starter på 745.000 kroner. Det er 135.000 kroner rimeligere enn GLC sin startpris.

Men er du ikke klar for elbil, og ikke ønsker å tenke på rekkevidde eller lading, så er GLC 220d åpenbart et solid og godt valg – selv om det koster...

Les testen av forrige generasjon GLC her

Mercedes GLC 220d 4Matic

Motor og ytelser:

  • Motor: 2-liter R4
  • Effekt: 197 hk (+23 hk Boost) / 440 Nm (+ 200 Nm Boost)
  • 0-100 km/t: 8 sekunder
  • Toppfart: 219 km/t
  • Forbruk: 0,52 liter/mil (blandet)

Mål, vekt og volum:

  • L/B/H: 4,71, 2,07, 1,64 m
  • Vekt: 2.000 kg
  • Bagasjerom: 620 liter
  • Hengervekt: 2,5 tonn

Pris fra: 880.123 kroner

Pris testbil: 1.209.458 kroner

Video: Se vårt møte med nye GLC 220d her: