Stort løft – mange skal ha den som arbeidsplass
Vi har kjørt nye Volkswagen Amarok.

Pickupen Amarok har vært en stor suksess for Volkswagen. Flere tusen nordmenn har den som arbeidsplass.
Vi snakker alt fra entreprenører og anleggsarbeidere – til tjenestepersoner i politi, ambulanse og brannvesenet.
Nå er en helt ny generasjon på plass i Norge. Bilen har blitt større, mer moderne og ikke minst fått et kraftig oppgradert interiør.
Nye Amarok leveres i fire utstyrsvarianter. Her hjemme vil den i all hovedsak selges som double cab toseters varebil, men den vil også være tilgjengelig som personbil.
Kun diesel
Innstegsmodellen heter Life og leveres med 2-liters dieselmotor på 205 hestekrefter. Startprisen er 605.104 kroner – eller 720.900 kroner inkludert moms.

De tre andre utgavene; Style, PanAmericana og Aventura får en 3-liters V6 dieselmotor. Det er de to sistnevnte Volkswagen regner med å selge flest av i Norge.
PanAmericana, bilen vi i Broom har fått en smakebit på nå, starter på 896.000 kroner inkludert moms.
Felles for alle versjonene er at samtlige leveres med dieselmotor og automatgir, levert av Ford.
Nye Amarok bygger nemlig på samme plattform som Ford Ranger. Bilene har dermed mye til felles. Samtidig har Volkswagen satt sitt stempel på enkelte elementer.
Lovet billigere bensin og diesel – dette svarer Vedum nå

Godt førsteinntrykk
Sammenlignet med forrige generasjon Amarok, er det ingen tvil om at interiøret har fått et stort løft.
Det er litt mer premiumfølelse her nå. Materialkavliteten er hakket bedre og det oppleves litt mer «gjennomført».
I likhet med Ford Ranger, domineres innsiden av en diger mediaskjerm. Den fungerer stort sett fint. Men vi tipper enkelte vil savne fysisk vrihjul for klimaanlegget. Nå må du innom skjermen.
For øvrig noterer vi oversiktlig instrumentering og en fin sittestilling – med gode justeringsmuligheter.
Kronglete vei til hytta? Da bør du sjekke denne
Sterk
Fremkommelighet er et viktig stikkord for Amarok. Et avansert firehjulsdrift-system er standard. I tillegg har bilen fått økt bakkeklaring og kortere overheng foran og bak.

Under vår første testkjøring på Gardermoen får vi en liten smakebit av off road-egenskapene – i ulike terrengløyper. Det er ingen tvil om at nye Amarok er habil i utfordrende terreng.
V6-motoren er sterk og trenger ikke mye turtall for å dra deg opp seige bakker.
Over på landeveien syns vi støynivået i kupéen er bra og på et behagelig nivå. Forbruket på vår lille testtur ender på rundt 1 liter/mil.
Kort oppsummert har Amarok fått et skikkelig løft. Den er større, mer moderne og har solide off road-egenskaper. Men nesten 900.000 kroner for utgaven importøren regner med å selge flest av, det er mye penger...
Les mer om nyhetene på Amarok her
Volkswagen Amarok V6
Versjoner og priser:
- Amarok Life - 720.900 kr inkl mva
- Amarok Style - 854.100 kr inkl mva
- Amarok PanAamericana - 896.000 kr inkl mva
- Amarok Aventura - 908.800 kr inkl mva
Motor og ytelser
- Motor: 3-liter V6, diesel
- Effekt: 240 hk / 600 Nm
- 0-100 km/t: 8,8 sekunder
- Girkasse: 10-trinns automat
- Forbruk: 1,01 liter/mil
Mål, vekt og volum:
- Lengde/bredde/høyde: 535 / 191 / 188
- Egenvekt inkl sjåfør: 2.401 kg
- Nyttelast: 899 kg
- Hengervekt: 3,5 tonn
- Kombinasjonsvekt bil og tilhenger: 6,5 tonn
- Vadedybde: 80 cm
Vi tester verdens kraftigste pickup med over 700 hestekrefter!