Stor suksess i Norge – nå blir den ny

ID.3 slo hardt tilbake etter en trøblete start.

BLIR NY: Etter fire år er det klart for en relativt omfattende oppgradering av VW ID.3.
BLIR NY: Etter fire år er det klart for en relativt omfattende oppgradering av VW ID.3.

Volkswagen hadde allerede hatt stor elbil-suksess med e-Up! og e-Golf da nye ID.3 ble lansert tilbake i 2019.

Alt lå dermed til rette for storsalg. Det ble det også, men først hadde bilen en trøblete start med en rekke software-problemer. Mange frustrerte kunder opplevde at bilene deres oppførte seg utforutsigbart, inntil VW etter noen måneder fikk rettet opp i det.

Siden lanseringen er det solgt mer enn 14.000 ID.3 her til lands. Nå er det klart for en oppgradering og nå er også prisene klare på det importøren selv kaller «den nye generasjonen» ID.3.

Den blir tilgjengelig med to ulike batteripakker, Pro 58 kWt og Pro S 77 kWt.

VW hadde utfordringer med ID.3 – les mer om det her:

FINPUSS: Designendringene er ikke store, men VW har finpusset litt her og der.
FINPUSS: Designendringene er ikke store, men VW har finpusset litt her og der.

Inntil 555 kilometer

Ny startpris er på 394.900 kroner, inkludert frakt og levering Oslo. Da snakker vi minste batteripakke og en WLTP-rekkevidde på 425 kilometer.

ID.3 Pro S får startpris på 454.700 kroner. Denne har rekkevidde på hele 555 kilometer.

Bilen har fått litt mer sporty utseende, blant annet med ny og markant støtfanger med luftinntak på ytterkantene. Det nye luftinntaket reduserer også luftmotstanden, og bidrar til økt rekkevidde.

Her satte de rekkevidde-rekord med ID.3

BAKLYKTER: Også hekken er endret, baklyktene er nå mer i tråd med de øvrige medlemmene i ID.-familien.
BAKLYKTER: Også hekken er endret, baklyktene er nå mer i tråd med de øvrige medlemmene i ID.-familien.

Så litt billig ut

Den svarte forhøyningen på panseret til dagens ID.3 er fjernet. Sammen med innfelte deler på sidene av panserets øverste del, skal det gi inntrykk av en visuell forlengelse av bilen.

Bak har Volkswagens designere latt baklysene strekke seg innover mot Volkswagen-logoen, slik vi kjenner fra ID.4- og ID.5-modellene.

Innvendig har det også skjedd ting. Her har VW fått kritikk for at ID.3 rett og slett har sett litt billig ut. Det svarer de tydeligvis på nå. 12-tommers infotainmentskjerm blir standard. Det er også endret på materialbruken i bilen. Blant annet er nedre del av dashbordet kledd i mykere materiale. Dette, sammen med mykere og mer tidsriktige materialer på innsiden av dørene, skal gi økt kvalitetsinntrykk.

Her dro vi på første langtur med ID.3

SKJERM: Større infotainmentskjerm er nå standard, interiøret har også fått noen mer eksklusive materialer.
SKJERM: Større infotainmentskjerm er nå standard, interiøret har også fått noen mer eksklusive materialer.

Skal ha ti elbiler

ID.3 er også tilrettelagt for «Functions on demand»-tjenester. Dette er abonnementstjenester der bileier kan kjøpe ekstra funksjoner for en kortere eller lengre tidshorisont.

ID.3 var starten på en stor elbiloffensiv fra Volkswagen. Her har vi også mye på gang de neste årene:

– Innen få år skal ID.-familien telle ti modeller, mot dagens seks. Allerede om få måneder åpner vi salget av ID.7 som blir en stor elektrisk familiebil på størrelse med Passat. Om to år introduserer vi ID.2 som blir romslig som en Golf innvendig med utvendige mål sammenliknbare med Polo. I tillegg har Volkswagen varslet at det kommer en ny, kompakt elektrisk SUV, sier Thomas Meiner som er direktør for Volkswagen personbil hos importøren Harald A. Møller AS.

Vi har allerede kjørt nye ID.7 – les mer om det her:

Video: Snart forsvinner all kamuflasjen på denne