Stor Norges-suksess forsvinner – blir ikke erstattet
Renault Zoe er allerede sluttsolgt i Norge.
Elbilen Zoe har i flere år vært en stor suksess for Renault i Norge. Den var også en svært etterlengtet bil da den kom på markedet i 2014.
Da hadde Renault-salget vært nede i en dyp bølgedal i flere år. I elbilsultne Norge ble Zoe en storselger, etter noen startproblemer. Det gode salget fortsatte også da andre generasjon kom i 2019.
Til sammen er det solgt over 15.000 Zoe i Norge. Dermed er dette også en av elbilene det finnes flest av her i landet.
Slutt i Norge
Men flere blir det ikke. Renault bekrefter nå at Zoe ikke vil bli erstattet. Det kommer altså ikke noen tredje generasjon. I stedet gjør Renault seg klare til å lansere de kompakte elbilene 4 og 5, som skal komme i 2025.
Her hjemme er det allerede slutt.
– Vi har faktisk ikke tatt inn en eneste Zoe i 2022, kun solgt ut de som var på «lager» i Drammen, forteller Roger Andersen som er PR- og markedsdirektør for Renault i Norge.
Heftig Renault: Klassisk rallybil - klar for gatebruk
Over 200 brukte Zoe
Dette henger sammen med at Renault i år har lansert sin Megane E-Tech i Norge, dette er en svært etterlengtet elbil for merket. I tillegg gikk det ikke veldig bra med Zoe da den ble krasjtestet av Euro NCAP før jul i fjor. Nye og strengere krav der gjorde at Zoe endte med oppsiktsvekkende null stjerner. Det ga mye negativ oppmerksomhet.
På bruktmarkedet finnes det nå over 200 eksemplarer av Zoe. Her er det verdt å merke seg at det er langt større forskjeller mellom de to generasjonenen enn designet tilsier. Utenpå er de nemlig nesten helt like, men under skallet er det viktige endringer.
Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!
Fikk større batteripakker
Da Zoe først kom på markedet, var ikke batteripakken større enn 22 kWt. Det ga en rekkevidde på 240 kilometer, etter den snille/urealistiske (alt ettersom) NEDC-målemetoden.
De første bilene hadde også et ladesystem som ikke var veldig kompatibelt med det norske strømnettet. En egen omformer var blant løsningene Renault kom med her.
Andre generasjon fikk du med større batteripakke, opp til 52 kWt og offisiell rekkevidde etter WLTP-standarden på inntil 386 kilometer.
Renaulten er en ekte tidsmaskin
Billigst – og dyrest
Den billigste, brukte Zoe blir nå din for 74.000 kroner, det er en 2015-modell som har rullet 69.000 kilometer.
I andre enden av skalaen får du nye/nesten nye biler som har gått lite, de koster fra rundt 300.000 kroner.
De rimeligste eksemplarene av andre generasjon starter nå på fra rundt 200.000 kroner.
Les testen: Lengre rekkevidde og mye bedre
Video: Her er bilene som tar over for Zoe