Stor interesse: Neste år kommer ett eksemplar til Norge
Det blir det nok rift om ...
Lamborghini fornyer seg stadig. Først laget de en SUV – som traff markedet med et smell. Det ble "it"-bilen i kretsene med mye penger.
Men selv en av verdens villeste SUVer, må finne seg i å bli satt litt i skyggen av nyheten som ble avduket forrige uke: Huracan Sterrato.
Tenk superbil – på stylter, med plastdekor a la Audi Allroad. Det høres ikke akkurat vakkert ut.
Vakkert er det heller ikke. På papiret høres det også ut som tidenes dårligste idé. Trolig unnfanget av noen under påvirkning av en rekke ulovlige kjemikalier.
Men så ble resultatet avduket. Og mang en skeptiker stilnet – og enda mange flere omfavnet umiddelbart den spinnville superbilen.
Interessen er allerede høy – også fra kunder i Norge.

Kommer til høsten
Brooklands Motors på Billingstad har nylig gått ut og fortalt at de blir Norges første og eneste offisielle Lamborghini-forhandler. Det skjer til våren.
Men det jobbes i kulissene, allerede. Broom får bekreftet at det kommer en Huracan Sterrato til Norge til høsten neste år.
– Det er høy interesse rundt denne bilen her hjemme, sier daglig leder i Brooklands Motors, Christian Gottschalk.
To til er bestilt – og nå jobbes det med å sikre seg flere. Men mange blir det uansett ikke. Totalt skal det bygges 1.499 eksemplarer – som skal fordeles rundt om i hele verden.
Hadde nettopp kjøpt superbilen – så skjer dette

Hytteekspress
– Jeg har skikkelig tro på Sterrato. Tenk å dundre opp til hytta i en slik – med skiboks, sykkel eller takboks, humrer han.
Prisen på det nyeste leketøyet fra Lamborghini er ikke helt klar, enda. Men indikasjonen er på drøyt 4 millioner kroner. Så billig er den ikke.
Man da får du i alle fall et nytt kjøreprogram du kan imponere med – nemlig Rally.
Fredrik bladde opp 33,5 millioner for denne
Offroad – på alvor
Designet på bilen er av typen utagerende. Skjermbreddere i plast med synlige bolter og skliplater i aluminium skal gi skikkelig hardhaus-look.
Luftinntaket til motoren er flyttet opp på taket, slik at det ikke blir for mye støv i maskineriet.
Ekstralysene på panseret understreker også at dette er noe helt annet enn en vanlig Huracan.
Man får litt Mad-Max-vibber av dette her, ja.
Eierne fikk et stort problem: Biltyver som kretset rundt dem
Sterk som en okse
Sporvidden er økt med 30 millimeter foran og 34 millimeter bak.
Men viktigste grepet for fremkommelighet er økt bakkeklaring. Den er økt med 4,4 centimeter sammenlignet med en standard Huracan. Dermed "rager" Huracan Sterrato med 17,9 centimeter bakkeklaring.
Under panseret finner vi godsaker i form av en selvpustende 5,2-iiters V10-er, som byr på 610 hestekrefter. Da er du i alle trygg på at det ikke er kreftene som vil sette en stopper for offroad-eventyret ditt ...
Ødela Lamborghini til 2,7 millioner kroner på jomfruturen

Video: Her ser du Lamborghini Huracan Sterrato i aksjon: