Stor forskjell på bilgarantiene
Blir det dyrt når bilen går i stykker? Sjekk garantien på ditt merke.


Stadig flere bilmerker deler komponenter og underleverandører. Det bidrar til at garantiene blir stadig likere. Likevel er det noen som utmerker seg.
Aller fremst ligger Kia, med sin rekordlange 7-årsgaranti (som de fra i år har på samtlige modeller).
VW-konsernets tre hovedmerker i Norge VW, Audi og Skoda har alle identiske garantier, og kan skilte med livslang veihjelp for sine nye biler (sålenge de har fulgt alle serviceintervaller).
Veihjelp i 30 år!
Mercedes-Benz og Smart er på sin side i en egen liga i rust-klassen. De lover 30 år mot gjennomrustning (innenfra). Med komplett servicehefte tar de også veihjelpsregningen i inntil 30 år.
Men det er synd at vi ikke finner leverandører med full score i flere eller alle kategorier.
Kia er det nærmeste man kommer; 7-års/150.000 km fabrikksgaranti (fem på bil - syv på drivverk), fem år på lakk, 12 år mot rust og tre år fri veihjelp gjør dem til verdensmestre på dette området.
Men både Kia og de fleste andre merkene har betingelser ved sine garantier, og det anbefales å sette seg nøye inn i alle deler av garantiavtalen.

Klikk.no/motor har laget oversikt over alle garantiene. Klikk her for å se hvordan din garanti er.
Forbrukerkjøpsloven
For å gjøre det enda mer uoversiktlig, spiller også forbrukerkjøpsloven inn ved kjøp av bil, og denne kan påvirke (nybils)garantien. Kjøpsloven gir reklamasjonsrett på fem år, hvilket er lengre enn de fleste nybilsgarantier.
– Bilen skal være i samsvar med avtalen og det forbrukeren har grunn til å forvente av en ny bil. Er den ikke det, er det snakk om en mangel. I så fall skal mangelen ifølge forbrukerkjøpsloven utbedres innen rimelig tid og uten kostnad for kunden, sier jurist Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet.
Kun enkelte importører tar høyde for dette. Noen bilmerker spiller på gunstige garantivilkår for å appellere, mens andre har kortere garanti enn gjennomsnittet for å unngå å love mer enn de kan holde.

Yrkesbiler og miljøbiler
Det er heller ikke unormalt at de forskjellige modellene innenfor ett merke har ulik garanti.
Varebiler har i noen tilfeller kortere fabrikks- og rustgaranti enn personbiler, og hvis bilen skal brukes som taxi er det ikke utenkelig at du må forholde deg til en særegen avtale.
Kjøper du en av Toyota-konsernets hybrider, skal du være oppmerksom på at merkene Toyota og Lexus har to vidt forskjellige fabrikksgarantier på sine hybridsystemer.
Toyota Prius garanterer åtte år/160.000 km, mens Lexus kun står inne for fem år eller 100.000 km.
De to systemene er basert på hverandre, men er likevel nokså forskjellige med tanke på at Lexus’ modeller har større motorer som skal tåle tøffere bruk.
Honda, som leverer hybriden Insight, har også åtte års fabrikksgaranti på sitt system, hvilket er fem år lengre enn hva de tilbyr på sine øvrige modeller.

Kjøring utenlands
Garantiforskjeller innad i et bilkonsern forekommer også hvis man sammenligner markeder rundt om i verden.
Norge og Europa har ofte sidestilte garantier mot de som gjelder i andre verdensdeler.
Kjører du mye i utlandet er det spesielt lurt å sjekke bilbergingsgarantien. Den gjelder ofte i utlandet, men er som regel avhengig av at man benytter spesifikke nødnumre. Her kan også egne forsikrings- eller garantiordninger være gjeldende.
Forlengelse av ny- og bruktbilgaranti
Hvis din veijhelpsgaranti er utdatert, tilbyr enkelte forlengelse av den.
Fabrikksgarantier kan generelt ikke forlenges, men enkelte (som Porsche) opererer med ny- og bruktbilgarantier som kan utvides.
Men gratis er det ikke.
37 merker er spurt om 2010-garantiene. Her ser du hele oversikten.