Stilig elbil blir gunstig priset
Kommer til Norge allerede før nyttår.
Citröen var tidlig på plass i elbil-markedet, med sin C-Zero. En bil som ble bygget på samme lest som Mitsubishi i-Miev.
Nå skal de sette seg selv på elbilkartet på nytt. Neste modell ut er nemlig den tøffe og kompakte crossoveren ë-C4.
Den er omtrent på størrelsen med VW Golf – og får en startpris på gunstige 277.000 kroner.
350 kilometer
Citroën ë-C4 har en lengde på 436 centimeter, er 180 cm bred og har en høyde på 152,5 cm.
Akselavstanden på 267 cm sørger for god plass til fører og passasjerer, i tillegg til et bagasjerom på 380 liter.
Den har en oppgitt rekkevidde på 350 kilometer målt – etter den nye og strengere målemetoden WLTP – og kan hurtiglades med 100 kW.
– Et slikt priskutt har vi aldri sett maken til!

– Bør passe perfekt for Norge
Komfort er alltid høyt prioritert hos Citroën, og den sikres med det patenterte dempersystemet Progressive Hydraulic Cushions. ë-C4 får også de samme Advanced Comfort-setene som C5 Aircross.
Nykommeren er bygget på CMP-plattformen fra PSA, og leveres med et batteri på 50 kWt. Motoren yter 136 hestekrefter og har et dreiemoment på 260 newtonmeter.
– Vi gleder oss til å introdusere vår nye elektriske familiebil. ë-C4 har en kombinasjon av plass og pris som bør passe perfekt for det norske markedet, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.
Han føler seg lurt etter elbil-kjøp

Tre utstyrsnivåer
Nye Citroën ë-C4 kommer i tre utstyrsnivåer. Allerede fra startnivået Feel, (277.000 kroner pluss levering), er ë-C4 utstyrt med ECO-led hovedlys, 18-tommers aluminiumsfelger, 10-tommers berøringsskjerm, aktiv nødbrems som registrer både fotgjengere og syklister, skiltgjenkjenning og automatisk styring av fjernlys og Progressive Hydraulic Cushions.
Neste nivå er Feel Pack som koster 292.000. Det nivået inkluderer head-up-display, navigasjon, ryggekamera med parkeringssensorer og proximity nøkkelfri adgang og start – noe som gjør at bilen åpnes og låses automatisk.
Stor elbil? Da skal du ta en titt på denne!
Toppmodellen
Toppnivået Shine, koster 312.000 og inkluderer også mørke ruter, blindsonevarsling, adaptiv cruisecontrol med full stopp/go – samt oppvarmet multifunksjonsratt.
Kombinasjonen av aktiv filholder og den adaptive fartsholderen med start/stopp gir Citroën ë-C4 selvkjøring på nivå 2.
Bagasjerommet på 380 liter er enkelt å utnytte takket være et flatt gulv, rette sider og god innlastingsbredde. Med baksetene lagt ned kan du frakte 1.250 liter – fortsatt med helt flatt gulv.
Ladekabler får plass under gulvet, og bagasjerommet er utstyrt med kroker til handleposer og det er skiluke i bakseteryggen.
Nye Citroën ë-C4 kommer til Norge mot slutten av året.

Første gang gikk vi tom for strøm – nå prøver vi igjen
Video: Citroën byr på en spesiell bilferie-opplevelse: