MER AVGIFT: Statsbudsjettet for 2023 betyr både moms på elbiler over 500.000 kroner – og ny vektavgift.
MER AVGIFT: Statsbudsjettet for 2023 betyr både moms på elbiler over 500.000 kroner – og ny vektavgift.

Statsbudsjettet: Alle biler blir dyrere – disse rammes hardest

Det blir både elbilmoms og vektavgift.

Etter tøffe forhandlinger kom regjeringen i mål med statsbudsjettet for 2023 i dag.

SV har flyttet på flere milliarder i forhold til det opprinnelige forslaget til budsjett. Men på bilavgifter blir det som de to regjeringspartiene ønsket:

Elbiler får moms på en del av kjøpesummen. I tillegg får alle biler en ny vektavgift. Denne slår inn ved 500 kilo og utgjør 12,50 kroner per kilo over dette.

Over 170 biler

Fra 1. januar blir det altså for første gang moms på elbiler i Norge.

Dette er lagt opp som et to-trinns-system. Elbiler med kjøpesum opp til 500.000 kroner slipper moms. På dyrere biler må man betale moms for den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000.

Her er det snakk om over 170 bilmodeller. I tillegg har noen startpris på under en halv million, men ender over med tilvalg og ekstrautstyr på plass.

Full oversikt: Her er alle elbilene som blir dyrere

BESTSELGERE: VW ID.4 og ID.5 er nå blant Norges mest populære biler. Flere utgaver får nå moms.
BESTSELGERE: VW ID.4 og ID.5 er nå blant Norges mest populære biler. Flere utgaver får nå moms.

Over 300.000 kroner dyrere

De store taperne i dette statsbudsjettet, er dermed de største og tyngste elbilene. At moms ville komme, var ikke uventet. Men de blir altså dobbelt «straffet» ved at de også får vektavgift.

Ikke overraskende er det Porsches elbiler som blir hardest berørt. Toppmodellen Taycan Turbo S Cross Turismo får for eksempel en avgiftsøkning på hele 333.688 kroner.

Elbilforeningen: «Håpløst og ubrukelig»

KJØPEFEST: Porsche har solgt svært godt av de ulike Taycan-modellene i Norge. Nå går disse til dels kraftig opp i pris.
KJØPEFEST: Porsche har solgt svært godt av de ulike Taycan-modellene i Norge. Nå går disse til dels kraftig opp i pris.

Skreddersy modeller

De siste årene har det vært en kjøpefest på dyre elbiler i Norge. Aldri før har så mange kjøpt så mange kostbare biler. Nå tyder mye på at festen kan være over. Samtidig kan de som har kjøpt disse bilene regne med hyggelig verditap i årene fremover, når nybilprisen stiger.

En halv million kroner blir fra nå den «magiske» prisgrensen for elbiler. Her er det i dag en god del modeller å velge mellom. Det blir også forventet at bilimportører vil skreddersy biler som går akkurat under denne prisgrensen.

Nettstedet BilNytt.no har laget en kalkulator for å beregne nye bilpriser. Den finner du her:

Video: Her er en av bilene som ikke rekker moms-fristen