Startet oppturen– nå får den bli med minst to år til
Men hva bør Volvo da egentlig gjøre med XC90?
Da andre generasjon XC90 kom på markedet i 2014, var det som en av de viktigste bilene fra Volvo noensinne. Fire år tidligere hadde finanskrisen tvunget eierselskapet Ford til å kvitte seg med alt som ikke var kjernevirksomhet.
Volvo ble plukket opp av kinesiske Geely, et selskap de færreste hadde hørt om den gangen.
Ikke bare fikk Volvo ny eier. Nå måtte de også planlegge for en fremtid uten teknologi fra Ford. XC90 ble den store prøvesteinen. Volvo utviklet alt fra bunnen av. En helt ny plattform og design som skulle vise retningen for «nye» Volvo.
Blir ikke elektrisk
Resten er historie. XC90 ble umiddelbart en stor suksess og la grunnlaget for en solid opptur for Volvo. De har etablert seg som premiummerke og er nå i full gang med overgangen til elbiler.
Elektrisk blir imidlertid aldri XC90. Plattformen er ikke beregnet på det. I stedet får vi nye EX90, som etter planen kommer til Norge i 2024.
I mellomtiden må XC90 holde koken som Volvos flaggskip. Det er heller ingen hemmelighet at bilen skal leve videre også etter at EX90 kommer. Da sannsynligvis med en større facelift enten i 2023, eller i 2024.
Prisene på XC90 har variert ganske mye opp gjennom årene, godt påvirket av norske avgiftsregler. Nå nærmer startprisen seg faretruende én million, den er på 990.000 kroner. Testbilen som er en T8 Ultimate Dark starter på 1.130.000 kroner. Vi snakker altså på ingen måte om noen billig bil.
Volvo brukte lang tid på å gi oss smakebiter på XC90, les mer her:
Fornøyd med designet
Åtte år ut i livsløpet er XC90 allerede en av de eldste «nye» bilmodellene du kan kjøpe. Men hvor godt merkes egentlig det?
Etter en uke bak rattet i aller siste utgave av XC90, har vi kommet fram til at svaret er «overraskende lite». Bilen henger fortsatt svært godt med på det meste, selv om det er naturligvis også er områder der en oppgradering kan komme godt med.
For å starte med designet: Du skal ikke se lenge på nye EX90 for å skjønne at Volvo er svært godt fornøyd med hvordan XC90 ser ut. Ut fra salgstallene er tydeligvis mange av kjøperne også det. Tross svært små endringer underveis, holder bilen seg godt. Designet var ganske konservativt fra starten av, med lite fiksfakserier og rene linjer. Sånt lønner seg gjerne i lengden.
Denne Volvoen kan bli et bruktbil-kupp
Knuste Jaguar
Innvendig merkes det at årene har gått. Volvo har gjenbrukt interiørdesignet fra XC90 i mange av modellene sine. Da er det ikke til å komme fra at det blir ganske vanlig etter hvert.
Men: Jeg husker første gang jeg kjørte XC90, tilbake i 2015. Tilfeldighetene ville det slik at jeg kort tid etter testet en Jaguar, mener det må ha vært en XF. Kontrasten var enorm, og ikke i Jaguarens favør. Den virket gammeldags og ganske simpel sammenlignet med Volvoen.
Spesielt nok var det på design og materialkvalitet Volvoen virkelig knuste sin britiske konkurrent. Fortsatt er krystallgirspaken fra Orrefors og de lekre trepanelene noe som står ut.
Kanskje har dette vært Volvos viktigste bil
Tidlig ute med ladbart
På kjøreegenskaper var det flere SUV-er som var både mer sporty og morsommere å kjøre allerede fra starten av. Volvo har ikke forsøkt å gjøre noe med det. XC90 handler fortsatt om trygg komfort. Dette er en veldig bra landeveiscruiser, der svært gode seter understreker at du kan kjøre lenger enn langt, uten å bli sliten. Bare over mindre ujevnheter merkes det at understellet begynner å bli noen år gammelt. Aktiv kjøring på svingete småveier? Der er ikke Volvoen på hjemmebane.
XC90 rakk å få med seg den siste storhetstiden til dieselmotorene i Norge. I starten var det diesel som gjaldt også her Men Volvo timet ladbare hybrider veldig godt for det norske markedet. T8-utgaven kom kjapt og nøt godt av lave avgifter. Dermed var det kjapt den nesten alle valgte. Som for andre som var tidlig ute med ladbar hybrid var rekkevidde på strøm mildt sagt begrenset. Bensinforbruket kunne bli drøyt når batteriet var tømt, men til gjengjeld var det MYE krefter her. Det falt mange for.
Her har det imidlertid skjedd mye underveis. Mest av alt da T8-drivlinjen fikk en solid oppgradering for et par år siden. Da økte batteriet til 18,8 KWt (uten at batteripakken fysisk ble større).
Her møtte vi nye EX90 for første gang
Ryddig fra Google
Det startet med en offisiell rekkevidde på 43 kilometer (og den var IKKE reell, den daværende NECD-målemetoden var helt urealistisk. Nå er vi på 68 etter WLTP-metoden. Da gjør du det meste av vanlig småkjøring på strøm og kan spare både lommebok og miljø.
Kraftoverskuddet er virkelig solid. Selvfølgelig finnes det elektriske SUV-er som er kjappere, men det skal mye til at du vil savne mer krefter enn det som bor i denne drivlinjen.
Som de andre Volvo-modellene har også XC90 fått Google-basert infotainmentsystem. Det er både ryddigere og enklere å bruke enn det Volvo startet med. Men samtidig: Det er så ryddig at det nesten ser litt kjipt ut. Så spørs det hvor mange det er som egentlig bryr seg om det...
Til slutt: En paradegren for begge XC90-generasjonene har vært de praktiske egenskapene. Her holder den fortsatt koken. Dette er en tilnærmet perfekt familiebil: God plass, fine seteløsninger og massevis av smarte detaljer. Dette er bilen som leverer både hverdager, på helgetur – og på bilferier. Disse egenskapene har ikke blitt dårligere med årene. Mange av konkurrentene har fortsatt mye å ta igjen.
Mer på strøm?
Helt til slutt: Hva bør Volvo gjøre for å holde XC90 best mulig oppdatert de siste årene av livsløpet? På design forventer vi ingen store grep, men det er nærliggende å tenke at den får noen elementer fra nye EX90. Det hadde helt klart ikke skadet i interiøret heller, kanskje ved å hente over dashbordet fra elbilbroren. Det vil gi et løft.
Det skader ikke om Volvo finpusser på drivlinjen, heller. De beste, ladbare konkurrentene har etablert rundt 100 kilometer på strøm som en ny standard. Spørsmålet er om ikke det vil kreve for store investeringer for Volvo, på en plattform som snart skal pensjoneres.
Kjøreegenskaper? Vi hadde absolutt ikke hatt noe imot at XC90 ble strammet opp litt mer, men det skjer neppe. Her har Volvo tatt et bevisst valg og salgstallene gjennom åtte år viser at de nok har gjort helt rett.
XC90-salget skulle falt – men i fjor var det helt motsatt
Volvo XC90 Recharge T8
Motor og ytelser:
Motor: 2-liter bensin + elmotor
Batteripakke: 14,9 kWt
Systemeffekt: 456 hk / 709 Nm
0-100 km/t: 5,4 sekunder
Toppfart: 180 km/t (sperret)
Drivstoffforbruk (WLTP): 0,12-0,15 liter/mil
Rekkevidde strøm: 68 kilometer
Mål, vekt og volum:
Lengde x bredde x høyde: 495 x 195 x 177 cm
Bagasjerom: 262/1.816 liter
Vekt: 2.317 kilo
Tilhengervekt: 2.350 kilo
Pris:
Fra: 990.000 kroner
Pris testbil: 1.202.750 kroner
Video: EX90 er det nye og elektriske flaggskipet fra Volvo