De fire ringene har vært med oss i 90 år. I dag er Audi godt etablert som et suksessrikt premiummerke.
De fire ringene har vært med oss i 90 år. I dag er Audi godt etablert som et suksessrikt premiummerke.

Startet med konkurstrussel – nå er de berømte ringene 90 år

Audi har hatt litt av en reise.

Gjennom historien har hundrevis av bilmerker kommet – og blitt borte igjen. Noen få har klart seg gjennom skiftende tider, men også disse har hatt sine opp- og nedturer.

De som har levd lengst, kan se tilbake på godt over hundre års tradisjoner, som for eksempel Mercedes-Benz som regner 1886 som stiftelsesåret. Franske Peugeot ble etablert bare tre år senere, i 1889; Skoda så dagens lys i 1895, Renault i 1898 og Fiat i 1899.

Volkswagen, som i lange perioder har vært Norges mest solgte bilmerke, er bare ungdommen – etablert i 1937. I dag er dette en av verdens største bilprodusenter, og omfatter merker som Skoda, Seat, Lamborghini, Porsche og Audi på personbilsiden.

Her kjører fire bilmerker i 1932 inn i en felles fremtid under navnet Auto Union. Foto: AUDI AG
Her kjører fire bilmerker i 1932 inn i en felles fremtid under navnet Auto Union. Foto: AUDI AG

Ringene er 90 år

Kanskje er du blant dem som tror at bilmerket Audi oppsto på 1960-tallet, da modeller som Audi 60 og Audi 100 dukket opp? Slik er det ikke. Den velkjente Audi-logoen med fire sammenkoblede ringer oppsto faktisk fem år før Volkswagen ble etablert – i 1932.

Ringene har med andre ord 90-års jubileum i år! Og ikke nok med det – det opprinnelige bilmerket Audi ble etablert allerede i 1909, som en mer oppdatert og modernisert videreføring av Horch.

Lars fant perfekt vinterbil – bare en time hjemmefra

Her har de fire opprinnelige merkene fått selskap av NSU (i midten) som kom til senere. Foto: AUDI AG
Her har de fire opprinnelige merkene fått selskap av NSU (i midten) som kom til senere. Foto: AUDI AG

Konkursen truet

Den økonomiske krisen som rammet verden fra 1929 sendte også mange tyske bilprodusenter ut i store økonomiske problemer. Ikke så få gikk overende, mens andre måtte finne fremtidsløsninger gjennom nye samarbeidsformer.

Audi, DKW, Horch og Wanderer var alle bilmerker med flere tiårs historie, men nå truet konkursen like rundt hjørnet. Løsningen ble en fusjon av disse fire til det nye selskapet Auto Union AG sommeren 1932.

Roger oppfyller bildrømmer – uten at det koster skjorta

Audi 100 kom i 1968, og ble den modellen som virkelig satte Audi-navnet på kartet igjen. Her en LS. Foto: AUDI AG
Audi 100 kom i 1968, og ble den modellen som virkelig satte Audi-navnet på kartet igjen. Her en LS. Foto: AUDI AG

Nest størst i Tyskland

Varemerket som ble valgt, var altså de fire ringene vi kjenner så godt i dag, der hver ring representerer ett av de fire opprinnelige merkene i denne rekkefølgen: Audi, DKW, Horch og Wanderer. Eldst av de fire var Wanderer, som var etablert allerede i 1885, men som først fikk Wanderer-navnet et tiår senere. Horch kom til i 1899, Audi i 1909 og DKW i 1916.

De fire bilmerkene eksisterte videre side om side med Auto Union som produsent, men i hver sine deler av markedet – fra småbiler (DKW) til store Horch limousiner med 8-sylindret motor.

Utover 1930-tallet var Auto Union den nest største bilprodusenten i Tyskland.

Akkurat i dag feirer suksessen 50 år

Tid for 4-takts motorer

Under krigen ble Auto Unions fabrikker til dels lagt i ruiner, blant annet i Zwickau, som nå havnet i det som etter krigen ble kjent som DDR (Deutsche Demokratische Republik). Selskapet Auto Union flyttet til Ingolstadt, der Audi fortsatt holder til.

Den første tiden ble det her produsert biler under merket DKW, og en tid med 2-takts motor. Denne motortypen var ganske populær utover 1950-tallet og litt inn i 1960-årene, men da sank etter hvert populariteten raskt. Markedet ville heller ha 4-takts motorer.

Under slagordet 'Forspranget ligger i teknikken' har Audi aldri vært redd for å gå nye veier, som med sitt spesielt aerodynamiske design tidlig på 1980-tallet. Her en Audi 200 Avant 1983 Foto: AUDI AG
Under slagordet "Forspranget ligger i teknikken" har Audi aldri vært redd for å gå nye veier, som med sitt spesielt aerodynamiske design tidlig på 1980-tallet. Her en Audi 200 Avant 1983 Foto: AUDI AG

Luksusbiler

Auto Union ble i løpet av 1958 og 1959 kjøpt opp av Daimler-Benz, men det var først etter at Volkswagen overtok at det gamle bilmerkenavnet Audi igjen ble tatt i bruk. Dette skjedde på midten av 1960-tallet, og med på lasset fulgte varemerket med de fire ringene. Audi etablerte seg da ganske raskt som et premium-merke på linje med BMW og Mercedes-Benz. Den ambisjonen ble svært tydelig med lanseringen av storbilen Audi 100 i 1968, som var den første nye bilen etter at Audi ble en del av Volkswagen.

Også de tidlige Audi-modellene fra selskapet August Horch stiftet i 1909 var luksusbiler i høyere prisklasse. Det startet med 4-sylindrete motorer med det vi nå vil beskrive som stort slagvolum – opptil 5,7 liter. Den første modellen med 6-sylindret motor kom i 1924.

Slottet åpner portene – slik har du ikke sett bilene før

Elektriske e-tron har vært en kjempesuksess på det norske markedet. Den har også fått følge av flere andre elbiler fra Audi.
Elektriske e-tron har vært en kjempesuksess på det norske markedet. Den har også fått følge av flere andre elbiler fra Audi.

En klassereise

På 1970-tallet startet Audi på det som kan betegnes som en ekte klassereise. Målet var hårete: Å ta opp kampen mot status-kameratene BMW og Mercedes. Mange mente det var uoppnåelig, men i løpet av et par tiår klarte Audi det. De ble premium-spydspissen i Volkswagen-konsernet og leverte en rekke storselgende modeller.

Her hjemme bidro satsingen på quattro firehjulsdrift godt til suksessen. Nordmenn elsker 4x4 – og Audi leverte det på mange biler, i en rekke klasser.

Nå handler det for Audi som for mange andre bilmerker mest av alt om elektrifisering. Også det har gitt storsalg i Norge. SUV-en e-tron var tidlig ute og har fått selskap av flere andre elbiler. Slik sett virker det som Audi er godt rustet til de neste 90 årene.

Slik startet et stort småbil-eventyr

Video: Jan Tore er Audi-entusiast – se hva han har i garasjen