TIDLIGERE STORSELGER: MG ZS fikk en knallstart i Norge, men nå er storhetstiden over.
TIDLIGERE STORSELGER: MG ZS fikk en knallstart i Norge, men nå er storhetstiden over.

Startet med knallsalg – så bremset det opp

MG ZS har viktig nyhet, men det koster.

– Vi skal jo kjøre deg tilbake til flyplassen. Men kanskje du vil kjøre selv?

– Ja, så klart jeg vil!

Jeg er i Belgia sent i september 2019, på den aller første presentasjonen av MG ZS. Den er på vei til Norge, men først har MGs Europa-kontor invitert et lite antall norske journalister til et første møte med bilen.

Presentasjonen har tatt lenger tid enn planlagt og jeg har begynt å skjønne at jeg ikke vil rekke den planlagte testkjøringen. Det er da tilbudet om å få kjøre tilbake til flyplassen kommer. Nå tar sjåføren i plass i passasjersetet – og jeg kjører oss til flyplassen.

FØRSTE MØTE: Her møtte vi MG ZS første gang, i 2019.
FØRSTE MØTE: Her møtte vi MG ZS første gang, i 2019.

Det ble aller første kjøretur i en bil jeg var veldig spent på i forkant. Den første kinesiske elbilen på vei til Norge. Samtidig også en slags comeback-modell for MG, som ble med i dragsuget da Rover gikk konkurs i 2005.

Resten er – som det så fint heter – historie. Etter litt frem-og-tilbake rundt hvem som skulle stå for importen til Norge, kom ZS til landet i 2020 – og fikk en pangstart.

Den var tidlig ute og den var svært aggressivt priset, fra 229.000 kroner. Dermed kjøpte tusenvis av nordmenn nykommeren. Mot slutten av fjoråret, passerte salgstallet 6.000 biler.

Så har det blitt mer stille rundt ZS. Det henger naturligvis sammen med at det har kommet svært mange nye biler inn på markedet, flere av dem fra Kina. ZS har også fått en betydelig oppgradering, med blant annet langt større batteripakke og lenger rekkevidde. Da økte også prisen, nå starter den på 308.090 kroner.

NB: Dette er en korttest. Klikk her for å lese den første testen vår av MG ZS:

ANONYM: Fra siden er dette designet temmelig anonyme saker.
ANONYM: Fra siden er dette designet temmelig anonyme saker.

Hva er nytt:

Bilen vi kjørte i Belgia hadde et batteri på 44,5 kWt og offisiell rekkevidde på beskjedne 263 kilometer. Nå finner vi en batteripakke på 70 kWt under MG-gulvet, det har økt rekkevidden til 440 kilometer.

Det bør gjøre bilen aktuell for langt flere. Men samtidig snakker vi altså en betydelig prisøkning. Utviklingen i salgstall indikerer at den lave prisen var viktig for mange av kjøperne. Nå er ZS i et prisleie der den har en god del konkurrenter med rundt omkring samme rekkevidde.

Utvendig er det forsiktige endringer på frontpartiet og hekken – med nye lykter både foran og bak. Den tradisjonelle grillen er borte, dette ser mer «elbil» ut.

På innsiden er det større nyheter. Dashbordet er endret og nytt infotainmentsystem er på plass, med større skjerm. De analoge instrumentene er dessuten byttet ut med digitale.

Les mer om vårt første møte med MG ZS her:

MER MODERNE: ZS har fått en oppfriskning innvendig, men på infotainmentfronten er det absolutt forbedringspotensiale.
MER MODERNE: ZS har fått en oppfriskning innvendig, men på infotainmentfronten er det absolutt forbedringspotensiale.

Hvordan fungerer det?

For å ta rekkevidden først: 440 kilometer virker absolutt realistisk, i alle fall før kuldegradene slår inn. Det offisielle strømforbruket er oppgitt til 17,8 kWt/100 kilometer. Vi ender på nesten nøyaktig 18 når vi tester under ulike forhold.

ZS var med i NAFs store rekkeviddetest i sommer. Den ble gjennomført i temperaturer som ikke bare smakte sommer, fra 7-15 grader, dessuten mye regn. Her klarte ZS så vidt over offisiell rekkevidde, nærmere bestemt til sammen 443 kilometer. Det er også verdt å merke seg at den gikk 7 kilometer «ekstra», etter at rekkeviddemåleren viste null.

Ved snill kjøring bør du dermed klare det offisielle tallet på sommeren. Nå vinteren og kulda kommer, blir det naturligvis mindre.

Vi forventer oss ikke noen racerbil og får det heller ikke. Men ZS er absolutt kvikk, særlig i starten. Vi tenker 0-100 på 8,6 sekunder holder i massevis for de fleste kjøperne.

ZS-interiøret trengte en oppfriskning, men fortsatt er du overhodet ikke i tvil om at du sitter i en billig bil. Det gjenspeiler seg i materialvalgene, det ser både enkelt og litt lavprisaktig ut.

Sittestillingen er merkelig høy og vi sliter med å få stilt inn setet helt som vi ønsker.

Så er det infotainmentsystemet. Skjermen har altså blitt større, det er positivt. Men dette fremstår virkelig som gårsdagens (og kanskje dagen før det også) løsning. Brukervennligheten er lav og det blir mye knoting for å bruke de ulike funksjonene. Det går også ganske tregt. Vi vet at MG kan hvis de vil, systemet vi finner i storebror Marvel R er noe helt, helt annet. I ZS har de helt tydelig tatt en spareløsning.

Noen små detaljer er også litt frustrerende. Som at temperaturen varierer til dels ganske mye, uten at vi justerer på noe. 20 grader blir plutselig veldig varmt. Men når vi skrur ned til 19, blir det veldig mye kaldere. Her er det noe som ikke er helt stabilt.

BAKSETET: Ingen plassorgie, men to voksne sitter greit her.
BAKSETET: Ingen plassorgie, men to voksne sitter greit her.

Plassmessig har MG fått mye ut av en kompakt bil på 4,23 meter. Det er rommelig foran, helt grei plass for to voksne i baksetet og bagasjerommet imponerer oss: 488 liter. Her tar ZS innersvingen på mange og større elbilkonkurrenter. Plassforholdene gjør at den bør holde som familiebil for mange, her er den økte rekkevidden naturligvis også positivt.

Litt om designet til slutt: Også det området har MG tatt store skritt de siste årene. Marvel R og nye MG4 ser både lekrere og langt mer moderne ut. Når de først kjører hardt på MG-merkevaren (som helt sikkert har en klangbunn hos en del av kjøperne), burde de kommet opp med noe sprekere enn dette.

MG4 kan komme til å bite godt fra seg i Norge

IMPONERER: Bagasjerommet er på solide 488 liter.
IMPONERER: Bagasjerommet er på solide 488 liter.

...og hva er konklusjonen?

Vi er blant dem som ble overrasket over storsalget til ZS i starten. Men her var flere ting som klaffet samtidig: Tidlig ute, svært lav pris – dessuten et forhandlernett (mange solgte Subaru) som lenge hadde vært fullstendig sulteforet på nyheter.

Det ble en liten gullrekke for MG.

Nå har den fått det mye tøffere og det er neppe noe som kan endre på det. Når Luxury-utgaven koster fra 338.090 kroner, konkurrerer den plutselig mot biler som virker både mer moderne og mer påkostet.

Kommer du fra en 8-10 år gammel japansk eller koreansk bil, legger du kanskje ikke så mye merke til spareløsningene. Men for de fleste andre blir det litt for tydelig. Dermed kan vi nok også slå fast at tiden for storsalg definitivt er over.

– Derfor gikk Rover konkurs

Bilen for deg hvis?

Du vil ha en enkel og prisgunstig elbil.

Ikke bilen for deg hvis?

Du er tech-interessert og opptatt av design.

TIDLIG UTE: MG ZS var først ut av de kinesiske elbilene i Norge, nå har den fått følge av svært mange
TIDLIG UTE: MG ZS var først ut av de kinesiske elbilene i Norge, nå har den fått følge av svært mange

Hva mener eierne?

23 eiere av MG ZS har lagt inn en vurdering av sin bil. De fleste er veldig fornøyde, men det finnes også noen klare unntak. Klikk her for å lese hva de mener:

Du kan også legge inn en vurdering det er tar kun noen minutter. Klikk her

Den klassiske bilen sto lagret i 41 år

MG ZS EV LUXURY LONG RANGE

Motor: Elektrisk

Effekt: 156 hk / 280 Nm

0-100 km/t: 8,6 sekunder

Toppfart: 175 km/t

Batteri/lading:

Batteripakke: 70 kWt

Rekkevidde strøm (WLTP): Inntil 440 kilometer

Forbruk (WLTP): 17,8 kWt/100 kilometer

Hurtiglading: 92 kW

Ombordlader: 10,5 kW

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 4,32 - 1,80 - 1,64 meter

Bagasjerom: 488/1.166 liter

Vekt: 1.620 kilo

Tilhengervekt: 500 kilo

Taklast: 75 kilo

Pris: 338.090 kroner

Se video av nye MG4 under: