Nå er det ikke lenge til nye MG4 kommer til Norge. Dette er en kompakt elbil, med lengde på drøyt 4,2 meter.
Nå er det ikke lenge til nye MG4 kommer til Norge. Dette er en kompakt elbil, med lengde på drøyt 4,2 meter.

Startet med en prisbombe – nå er det straks klart for denne

MG ruller ut helt ny modell.

Det nærmer seg tre år siden MG gjorde comeback på det norske markedet. Vi i Broom fikk først møte elbilen ZS under et pressearrangement i Nederland. Litt senere rullet de første eksemplarene av bilen i land her hjemme.

Da var det også 15 år siden MG forsvant ut, i kjølvannet av at eierselskapet Rover gikk konkurs. MG havnet etter en stund i Kina. Nå er de eid av bilgiganten SAIC og har etablert seg i flere europeiske markeder.

ZS overgikk de fleste forventninger om salg og ble umiddelbart en stor suksess i Norge. Svært gunstig startpris var en viktig faktor her. Siden har MG utvidet modellutvalget og nå er det klart for en helt ny bil.

– Derfor gikk Rover konkurs

Priser aggressivt

MG4 Electric heter den og tilhører det vi gjerne kaller Golf-klassen. Bilen er 4,28 meter lang, bagasjeromsvolumet er fra 350 til 1.165 liter.

Bilen har en batteripakke på 64 kWt. Det gir en offisiell rekkevidde på inntil 435 kilometer. Som på ganske mange andre elbiler er det her snakk om bakhjulsdrift. Flere varianter av MG4 Electric er planlagt, blant annet med firehjulsdrift.

Og MG fortsetter å prise aggressivt. Den såkalte Luxury-utgaven av 4 starter på 318.000 kroner, med blant annet med varmepumpe og varme i ratt og seter inkludert.

Sjåføren gikk tom for strøm på mobilen – slik løste vi det

Crossoveren ZS har vært en stor suksess for MG i Norge, nå gjenstår det å se om 4 kan følge opp dette.
Crossoveren ZS har vært en stor suksess for MG i Norge, nå gjenstår det å se om 4 kan følge opp dette.

Den viktigste modellen deres

Demo- og utstillingsbiler vil være hos MG-forhandlerne fra midten av oktober. Så er det ventet at kundebilene kommer fra første kvartal 2023.

MG beskriver selv 4 som den den hittil viktigste modellen deres. Den er den første i en serie av modeller bygget på den nye plattformen MSP (Modular Scalable Platform) fra morselskapet SAIC Motor.

Designmessig er bilen vesentlig mer moderne enn ZS. Markante frontlykter og vertikale blinklys preger fronten, som fremheves av 28 lysdioder og seks vertikale fiberoptiske striper. Tre moduler for tåkelys og nærlys er kombinert med LED-blinklys.

Vi har prøvekjørt ZS EV – les mer om hva vi synes om den her

Rekkevidde på 435 kilometer er ganske midt-på-treet i denne klassen.
Rekkevidde på 435 kilometer er ganske midt-på-treet i denne klassen.

Lavere enn en Colaboks

Linjene langs bilen fortsetter til bakparten med LED-baklykter. 172 lysdioder og en lysstripe i hele bilens bredde fremhever bakparten.

MG4 har også aktiv regulering av kjøleluft i frontspoileren. Når behovet for kjøleluft er mindre, lukkes luftinntaket. Det skal forbedre aerodynamikken med opptil 30 prosent og øke rekkevidden med opptil 10 prosent.

Batteripakken kaller MG selv ONE PACK. Liggende battericeller gir en batterihøyde på kun 110 mm. Ingen andre batterier i denne klassen er like tynne. Batteripakken er lavere enn for eksempel en boks med Cola-Cola (0,33 liter). Det har gjort det mulig å konstruere en lav bil med god takhøyde.

Her snakker vi virkelig sjelden bruktbil

Et relativt minimalistisk interiør, på dette området har det skjedd mye hos MG siden ZS først ble lansert.
Et relativt minimalistisk interiør, på dette området har det skjedd mye hos MG siden ZS først ble lansert.

Lade inntil 135 kW

Motoreffekten er på 201 hestekrefter. Motoren er plassert bak, bilen har også bakhjulsdrift. 0 til 100 km/t går på 7,9 sekunder og topphastigheten er på 160 km/t.

Ombordlader (AC) på 11 kW leveres som standard. Batteriet kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på 35 minutter med effekt på opptil 135 kW, da under ideelle forhold.

MG4 er utstyrt med en rekke førerassistent- og sikkerhetssystemer. I tillegg til frontkollisjonsvarsler og automatisk nødbrems har alle versjonene adaptiv cruisecontroll, køassistent, kjørefeltvarsler og filholderassistent som standard, samlet under navnet MG Pilot. Du får også intelligent fjernlysassistent og automatisk fartsholder med trafikkskiltgjenkjenning.

Bagasjerommet er på 350 liter. Dette vokser til 1.165 liter når du feller ned baksetet.
Bagasjerommet er på 350 liter. Dette vokser til 1.165 liter når du feller ned baksetet.

Skal ha ti modeller

Batteriet kan brukes som strømkilde (vehicle-to-load) og forsyne for eksempel elsykler, smarttelefoner og datamaskiner med strøm ved hjelp av en adapterkabel.

MG opplyser at de skal fortsette å vokse etter lanseringen av 4 Electric. Innen 2025 skal merkets modellutvalg utvides til ti modeller i ulike segmenter, fra bybiler til sportsbiler. Det betyr også at vi bare har sett starten på denne satsingen her i Norge.

Noen er kjempefornøyd – andre kvittet seg kjapt med bilen

Se første video av MG4 Electric under: