Stadig flere biler får dette i stedet for reservehjul

Og det er det noen gode grunner til.

Stadig flere biler får et reparasjonssett i stedet for reservehjul   men vet du hvordan du skal bruke det hvis uhellet er ute?
Stadig flere biler får et reparasjonssett i stedet for reservehjul men vet du hvordan du skal bruke det hvis uhellet er ute?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny kan du svare meg på en enkel ting? Hvorfor er det flere og flere biler som kommer uten reservehjul? Jeg synes det er en mildt sagt dårlig løsning å bare ha en sprayboks med skum liggende i bilen, det er da slett ikke alle punkteringer som lar seg fikse på den måten.

Å kjøre rundt med et løst dekk i bagasjerommet er heller ingen god løsning, dette synes jeg er et skikkelig tilbakeskritt fra mange bilprodusenter.

Benny svarer:

Hei du! Jeg er helt enig med deg, dette er et tilbakeskritt og noe som kan bety veldig mye plunder for deg og meg – hvis vi er så uheldige at vi punkterer.

Mitt inntrykk er at svært mange ikke engang vet hvor de har reparasjonssettet i bilen, langt mindre vet hvordan de skal bruke det. Da er det nok ikke lett å stå der i veikanten en mørk høstkveld og fundere på hvor i all verden man skal begynne

Men dessverre: Dette har nok kommet for å bli og årsaken er – kanskje ikke helt uventet – penger. Bilprodusentene sparer utgiftene til et ekstra hjul, de sparer plass – og de sparer ikke minst vekt.

LES OGSÅ: Dette klager nordmenn mest på

Sparer avgift

De siste årene har det vært veldig fokus på å ned vekten på bilene, særlig for å redusere drivstofforbruket. Og da er reservehjulet enkelt å droppe – det merkes jo egentlig ikke før du eventuelt er så uheldig å punktere.

Samtidig er det nok også riktig å si at vi bilkjøpere også sparer på dette. Vi skrev nylig om de nye run flat-dekkene fra Bridgestone. Salgs- og markedssjef Stian Laurin Eriksen hos importøren Gjerde & Byhring AS har regnet på hva reservehjulet i praksis koster deg i registreringsavgift på grunn av vekten. Og det er ikke lite. På hans Ford S-Max ville det utgjort hele 8000 kroner i økt avgift. Da begynner det å bli et kostbart hjul ...

Så i praksis er det nok ikke så mye annet å gjøre enn å sette seg inn i hvordan reparasjonssettet fungerer og gjerne "øve" litt på det du skal gjøre hvis det blir en punktering. Da er du i alle fall litt forberedt, hvis uhellet skulle være ute.

LES OGSÅ: Nå kan du kjøre uten luft i dekkene




Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Mest populære på nybil – og på bruktbil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: