SRT Viper TA: Skal bare bygges i 33 eksemplarer
Verstingen er konstruert for å knipe hundredels sekunder på bane.
Om få dager åpner New York Auto Show i det enorme Jacob Javits-senteret midt på Manhattan, en stor begivenhet både for millionbyens egne innbyggere og de mange tilreisende.
I fjor kunne de nyte synet av gjenfødte Viper som 2013-modell – nå som en modell under det nye SRT-flagget (Street and Racing Technology), og løsrevet fra Dodge. Det ga i seg selv løfte om et konstant sportslig fokus i den fremtidige utviklingen av bilen.
Les også: May-Helen trives på bane, med gassen i bunnen
Bygget for å kutte hundredeler
Også i år vil en Viper stikke seg ut på utstillingen. Til dels, men ikke bare, på grunn av den skarpe fargen ”Crusher Orange”:
Årets trekkplaster på SRT-standen vil nemlig bære navnet SRT Viper TA, der de siste to bokstavene står for ”Time Attack”. Det er et ganske ubeskjedent tegn på at man har bygget denne med én oppgave for øyet – den skal ikke bare føles rask etter veien, den skal helt konkret være egnet til å barbere hundredeler av slutt-tiden når den brukes på bane.
Samtidig er den bygget slik at den er ”street legal”, slik at eierne skal kunne kjøre den til og fra bane-evenementene rundt om på de mer enn 150 baneanleggene i Nord-Amerika på egne hjul.
Sterkt begrenset antall
Viper TA kan bare fås i den nevnte oransje fargen, og det er heller ikke mulig å bestille ekstra utstyr eller innvendige farger etter eget hode. Rart, synes du kanskje, men det vil nok likevel ikke hemme salget nevneverdig – det skal nemlig bare bygges 33 eksemplarer av denne verstingen, og dermed tipper vi vel at modellen var sluttsolgt allerede før den interne nyhetsmeldingen nådde forhandlerne.
I forhold til en ”vanlig” Viper GTS har TAen spesielt tunet fjæring for at de enorme Pirelli-dekkene, som er montert på unike lettvektsfelger ,skal få feste. Det inkluderer også egne stabilisatorstag.
Les også: Også standard-Viperen er mer giftig enn noen gang
Bilstein-demperne justeres dessuten med tettere trinn enn på GTS, og er også stivere i utgangspunktet.
Bane-tilpassede bremser
Motorrommets kryssforsterkning i aluminium er også byttet ut med en tilsvarende i karbon, som bidrar til å spare vekt, og som også reduserer fleksing mellom hjørnene med hele 50 prosent.
I samarbeid med Brembo har man også forsket videre på å bygge bremser som både tåler mer varme, og som kvitter seg med varmen på en mer effektiv måte enn standardbremsene. I en bil som er bygget direkte for banebruk vil dette være den kanskje viktigste detaljen rent praktisk.
Mest moment uten pustehjelp
For krefter har den helt klart nok av. 8,4-liters V10-motoren er i TA-utgaven oppgitt til 640 hester, og med 600 fotpund eller 813 newtonmeter har den ifølge Chryslers markedsavdeling mest moment av samtlige selv-pustende motorer på markedet i dag.
I tillegg til den spesielle lakken kjennetegnes bilen utvendig av egne front- og hekkspoilere, og man vil også kunne se Viper-logoen i oransje på de mattsorte bremsekalipperne – bak de like mattsorte Sidewinder-felgene. Inne i bilen går den oransje fargen også igjen i sømmer og andre detaljer mot det for øvrig sorte interiøret, inklusive de spesielle racingstolene fra Sabelt som gjør det mulig å benytte både tre- og sekspunkts racing-belter.
Les også: Viper ARC danket ut Lexus LFA på Nürburgring