Audi A6 Avant oppslag (Foto: Scoopy)
Audi A6 Avant oppslag (Foto: Scoopy)

Spionbilder Audi A6 Avant: Denne skal mange kjøpe

Men det hjelper å ha god økonomi. Se spionbildene:

Nye Audi A6 er rett rundt hjørnet, men stasjonsvogn-utgaven må vi (som vanlig) vente litt lenger på. Den kommer først på senhøsten - og nå gjør Audi unna de aller siste vintertestene.

Disse bildene har akkurat tikket inn fra Brooms spionfotobyrå Scoopy og viser nye A6 Avant på test ett eller annet øde sted i Sverige.

De viser også at vi ikke har noen overraskelser i vente. Audi viderefører formspråket fra dagens A6 Avant, en bil som forresten har fått svært mye skryt for designet.

Audi-A6-Avant-forfra (Foto: Scoopy)
Audi-A6-Avant-forfra (Foto: Scoopy)

Sporty retning

Med den nye generasjonen flytter Audi den enda et lite stykke i sporty retning. Dette handler selvfølgelig også om posisjonering internt i VW-konsernet.

Med store stasjonsvogner allerede i både VW Passat og Skoda Superb, har konsernet nok å tilby kundene som trenger mye plass og ikke vil betale altfor mye for det. A6 trenger ikke appellere like mye til fornuften - og dermed får design lov til å overstyre praktisk nytte på noen områder.

Men for all del: Dette er en storbil! Akselavstanden har økt og er nå 2,91 meter.

A6 på billigsalg? Les testen her:

Mye aluminium

Audi_a6_2011-innv.
Audi_a6_2011-innv.

Interiøret gjenspeiler de sportslige linjene. Instrumentpanelet er buet og setter sjåføren i sentrum.

Siste generasjon Audi MMI, kjent fra Audi A8 og Audi A7 Sportback, jobber tett sammen med bilens valgfrie assistanse- og sikkerhetssystemer. Egne online-tjenester og navigasjon via Google Earth er også noe av hva nye Audi A6 kan by på.

Se hvilken konkurrent som har klassens største bagasjerom:

Det er mye aluminium i nye Audi A6. Det gjør den lett, stiv og sikker. Nøye tilpassede komponenter og systematisk hydraulisk demping gir god kjørekomfort. . Siste generasjon quattro permanent firehjulsdrift er tilgjengelig for flere motoriseringer, og fordeler kreftene 40:60 mellom for- og bakhjulene.

Fem motorer

Nye Audi A6 kommer med et utvalg av fem motorer, fra 177 Hk til 300 Hk, to bensinmotorer og tre dieselmotorer.

Sammenlignet med den forrige modellserien er drivstofforbruket redusert med opp til 19 prosent. 2,0 TDI 177 Hk (380 Nm) i kombinasjon med en manuell girkasse, har forbruk helt nede på 0,49 liter per mil, noe som gir et CO2-utslipp på 129 g/km ved blandet kjøring.

Del med Facebook-vennene dine

Her kan du lese mer om brukt A6 i Brooms bruktbilguide

Audi-A6-Avant-bakfra (Foto: Scoopy)
Audi-A6-Avant-bakfra (Foto: Scoopy)