Spinnvill fest på fire hjul: Dette er hinsides all fornuft
Herlig politisk ukorrekt. Les testen:
Porsche forventer at åtte av ti av deres biler vil være elektriske innen 2030. Vi snakker om en av de sterkeste ambassadørene for en brølende, bensinslukende, eksosspyttende bensinmotor. Noen synes kanskje den utviklingen er trist.
Men, den gode nyheten er at de har fått frie tøyler til å feire den fossile motoren med noen siste, fullstendige halsbrekkende modeller.
Den som kanskje er aller mest tro mot Porsche sine grunnprinsipper heter Cayman GT4 RS. Den strider rett og slett mot all fornuft.
Men du trenger neppe å tenke deg lenge om, for å komme noe du har gjort som strider mot alle fornuft – og som viste seg å være rasende morsomt, likevel.
Porsche er egentlig elgens beste venn
Epleslang
Selv husker jeg en gang jeg valgte å stjele epler fra naboen, hjemme i Sogn. Familien Krokjelet hadde et nydelig epletre like ved tomtegrensen. Vårt eget epletre var til sammenligning i beste fall middelmådig – med små og sure epler. Ikke i nærheten av å være verdig plasseringen – bare noen minutters kjøretur unna bygdas frukt-stolthet: Lerum fabrikker på Kaupanger.
Porsche Cayman GT4 RS: Kjører dragrace mot heftig, elektrisk familiebil
Så en høstkveld ble fristelsen for stor. Det ble epleslang. En svært nervepirrende opplevelse for meg. Men den ble fruktbar. Tre perfekte, modne epler. Som smakte himmelsk. Det smakte nesten enda bedre, siden jeg hadde risikert både min egen og nabofamiliens vrede, for å få dem.
Krokjelet var en svært hyggelig familie – og hadde gladelig gitt meg epler om jeg hadde spurt. Men jeg valgte altså en annen løsning. Mer risiko. Mer adrenalin.
OK. Jeg sa ikke at det var det perfekte eksempelet på å gå mot all fornuft. Bare at det var ett eksempel på det.
Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...
Motoren inne i coupeen
Men tilbake til Porsche. La meg forklare litt av det som gjør denne bilen så spinnvill:
Den har motoren inne i coupeen! Ja, du kan faktisk strekke armen bak og ta på den.
Og det er en god gammeldags, men likevel hypermoderne, sugemotor. Ikke det mest miljøvennlige, eller det som bruker minst bensin. Men helt klart det morsomste – og det råeste å høre på!
Designet er funksjonelt ned til hver minste detalj. Ingenting er pynt – hver lille flis av en spoiler, vinge, fanger eller luftinntak har en en oppgave. Enten det er ekstra kjøling, minske luftmotstand, øke marktrykk eller guide luften i riktig retning. Det meste av dette er laget av karbon. Inkludert svanehals-vingen på hekken.
Det er ikke der for at den skal se helt meningsløst rå og brutal ut – det ble bare slik som en konsekvens av at det er nødvendig.
Se, så lekker baby-Porschen er blitt
Kan ikke måles i kroner og ører
Når du gir gass i GT4 RS er lyden overveldende allerede rundt 4-5.000 omdreininger. På 6.000-7.000 tenker jeg normalt at det er på tide å skifte gir. Det er det, også. Vanligvis.
Men GT4 RS er ikke noe som minner om vanlig. Et blikk på turtelleren avslører at det er mer å gå på. Og det er på de siste 2-3.000 omdreiningen du virkelig får nyte den beste lydopplevelsen. Den er Porsche-typisk – med en veldig mekanisk rasping. Lyden av motoren som jobber. Og du får den levert uten filter. Den mer eller mindre kryper inn i øregangene dine og blir en del av deg. OK. Akkurat det høres ikke særlig koselig ut, kanskje. Men du må bare ta mitt ord for det: Det er helt magisk!
I denne bilen sitter smilet løst. Latteren også. Og andre lyder: Fnising. Gledeshyl. Sånt kan ikke måles i penger!
Nå får rikingene enda bedre plass
Joda, det kan den
Noen vil kanskje påstå at alt kan måles i penger. Og i GT4 RS sitt tilfelle er det helt klart riktig. Opplevelsen jeg nevner over er priset til 2,65 millioner kroner. Hinsides alt fornuft, den også.
Eller er den det? Kanskje ikke. Heng med – så skal vi forsøke å gi et litt mer nyansert bilde av den, i alle fall.
Lettvekter
Det er ikke bare lyden som gir deg frydefulle hyl. Det gjør måten du kan kjøre den, også. Cayman veier kun 1.415 kilo. Det er som en ballett-danser å regne i bilverden.
Lav vekt er viktig – både for akselerasjon, kjøreegenskaper og bremselengde. Til og med forbruk og utslipp er det viktig for – selv om det er det siste du som eier av denne bilen vil tenke på.
GT4 RS smyger seg gjennom svinger med perfekt balanse. Godt hjulpet av en midtmontert motor og lavt tyngdepunkt.
Rattet og styringen er akkurat slik du ønsker det. Den føles mekanisk, den også. Ekte, på et vis. Litt som i eldre biler – selv om oppsettet er både hypermoderne og avansert.
Vi har ikke fått kjøre den på bane. Men litt herjing har det blitt, likevel. Både på svingete veier og dragstripa på Gardermoen Raceway. Konklusjonen på det: Mer moro enn de villeste karusellene på Tusenfryd.
Tro det eller ei – du får den til under 200.000 kroner
Ikke manuell
Den har en 7-trinns PDK-automatgirkasse. GT4 RS er ikke tilgjengelig med manuell, dessverre. Men for en herlig, kontant girkasse PDK-en er. Når du girer ned får du et snerr med på kjøpet – og skiftene oppover leveres utrolig effektivt. Dette føles og høres ut som en reinspikka racerbil.
Så langt har vi ikke sneiet innom ytelsene, en gang. Men denne bilen går selvsagt som ei oljesmurt kule. Motoren er tunet til 500 hestekrefter. 0-100 km/t ekspederes på bare 3,4 sekunder.
Vi gjør noen tester av det på dragstripa, med launch control. Det er helt kokkelimonke. Og når du i tillegg kan pøse på og tømme gir etter gir, før du må hive deg på bremsene i over 200 km/t, er lykken total.
Du bør forresten investere i den beryktede Weissach-Pakken. Den inkluderer blant annet ekstra luftinntak her og der, karbondetaljer, lettvekts veltebur og muligheten for magnesiumfelger.
Den koster knappe 200.000 kroner, men tenk på det som en investering. Den er nemlig viktig for annenhåndsverdien på bilen.
GT4 RS kan faktisk vise seg å være et smart kjøp – rent økonomisk, også. Selv med den høye prisen. Det blir ikke satt en spesifikk begrensning på antall produserte eksemplarer. Men den skal bare produseres i en viss periode. Så etterspørselen vil trolig overstige produksjonen – med den effekten det har på bruktbilverdien.
Sammenlignet med nye 911 GT3 RS er jo testbilen dessuten rene "billigbilen". 911-en ender jo fort på over fire millioner kroner.
Vis dette til banken din, når du skal søke om finansiering. Vær så god!
Porsche har forresten ikke bare tenkt på banekjøring. Dette er første gangen Cayman har fått frontaksel-heving. 37 millimeter kan den løftes, slik at du kommer deg fram der det ikke er så enkelt. Noen ganger er det akkurat det som trengs ...
Denne bilen er det rett og slett merkelig at Porsche laget
På innsiden
Vi må fortelle litt om interiøret, også. Selv med mine 190 centimeter, sitter jeg helt fint i denne bilen. Bøttesetene er faste og har god støtte. Men på langtur kan de bli litt vel "påtrengende".
Interiøret forøvrig domineres av motoren (!) – og et heftig veltebur.
Rattet og girkula er trukket med det Porsche kaller Race-tex. Det minner om alcantara – og gir et godt grep. Girspaken ser forresten ut som den tilhører en manuell girkasse. Men det går du altså ikke på GT4 RS.
Det er en gul stripe på toppen av rattet markerer senter – og du får et Bose-stereoanlegg. Men hva man skal med det i denne bilen er for meg en gåte.
Så billig kan du få en helt ny sportsbil
Konklusjon
Epleslang i Sogn vil aldri kunne måle seg med Cayman GT4 RS på "mot all fornuft"-skalaen. Men det er tross alt ikke så mye annet som kan det.
Ingeniørene i Porsche fikk frie tøyler på denne bilen. Endelig var det de som bestemte – ikke kundene, ikke strengere miljøkrav og i alle fall ikke hva som er politisk korrekt.
2023 Porsche 911 GT3 RS: Dette har de aldri gjort før
De var selvsagt klar over at dette er en av de siste generasjonene av biler uten elmotor og pustehjelp fra en Turbo. Så da var det bare å gi alt.
GT4 RS er et slags siste hurra for bilene Porsche har bygget sitt rykte på.
Selv er jeg villig til å slenge på noen "hurra" til, faktisk. Så stem gjerne i – og gi meg tre ganger tre hurra for GT4 RS. Det fortjener den!
Porsche har faktisk en annen bil som kan måle seg GT4 RS: Nye 911 GT3 RS. Les mer om den – og se video av testen på Silverstone – her.
Porsche Cayman GT4 RS
Motor og ytelser:
Motor: 4-liter, 6-syl., bensin
Effekt: 500 hk / 450 Nm
0-100 km/t: 3,4 sek.
Toppfart: 315 km/t
Forbruk (WLTP): 1,29 l/mil
Mål, vekt og volum:
Lengde x bredde x høyde: 445 x 182 x 126 cm
Bagasjerom: 125 liter foran / 135 liter bak
Vekt: 1.415 kg
Pris:
Startpris: 2.193.900 kroner
Pris testbil: 2.652.800 kroner
Video: Vi tok med GT4 RS til Juger'n – en skikkelig Porsche-entusiast: