Polestar 3 blir en stor elektrisk familiebil med friske ytelser og god rekkevidde, men noen billigbil blir den ikke når den kommer neste år.
Polestar 3 blir en stor elektrisk familiebil med friske ytelser og god rekkevidde, men noen billigbil blir den ikke når den kommer neste år.

Spennende bilnyhet er rett rundt hjørnet

Viktige opplysninger har lekket om Polestar 3 – dette vet vi nå:

Polestar har i løpet av kort tid etablert seg som et høyst aktuelt bilmerke her i Norge. Deres andre modell, som kort og greit heter 2, har hatt en betydelig suksess i vårt marked.

9.250 slike biler ruller rundt på norske veier nå.

Polestar økte også salget av elbiler i første halvår, med 125 prosent, sammenlignet med i fjor. Totalt solgte de 21.200 elektriske biler.

Polestar 3 blir en betydelig større bil enn Polestar 2. Den vil bygge på samme plattform som erstatteren for Volvo XC90.
Polestar 3 blir en betydelig større bil enn Polestar 2. Den vil bygge på samme plattform som erstatteren for Volvo XC90.

Polestar 3

Til tross for de sterke salgstallene i løpet av første halvår, vil de etter alt å dømme ikke nå salgsmålet for 2022. Det er på 65.000 biler.

Koronapandemien må ta en del av skylden for det. Fabrikken var tvunget til å stenge i en periode. Dette til tross – Polestar erobrer stadig nye markeder. Ved inngangen av året solgte de biler i 19 markeder. Dette har nå økt til 25 og målet er at ved utgangen av året skal Polestar være til stede i 30 land.

I tillegg har de en helt ny bil på gang. Nemlig en spennende helelektrisk SUV som enkelt og greit skal hete Polestar 3. Det er den tredje bilen i modellrekken.

Dette er en konsept-skisse av den kommende Volvo XC erstatteren, som trolig får navnet Embla.
Dette er en konsept-skisse av den kommende Volvo XC erstatteren, som trolig får navnet Embla.

Ifølge ryktene skal nykommeren avdukes i oktober i år, mens produksjonen skal starte opp tidlig neste år. Både i Kina og USA. Da vil kundene få sine biler i løpet av første halvår 2023.

Les også: Dette er de mest populære ferielandene med elbil

Volvo-tvilling

Allerede nå lekker det ut viktig informasjon om bilen. Dette er altså ikke offisielle opplysninger som er bekreftet av Polestar sentralt.

I følge bilnettstedet Autoweek, skal bilen bli 4,9 meter lang. Den blir dermed 5 centimeter kortere enn Volvo XC90, men har samme akselavstand.

Apropos XC90, Polestar 3 skal dele plattform med den kommende erstatteren til Volvo XC90 som også skal vises til høsten, om alt går etter planen. Polestar 3 blir en litt mer sporty «tvilling» av denne, med en mer skrånende taklinje og mer coupe-preg. Dette går noe utover bagasjeplassen som skal være på drøyt 480 liter.

Erstatteren til XC90 får et noen mer praktisk fokus, med tradisjonell SUV-design. Den skal også kunne by på sju sitteplasser.

Les også: Bilene blir smartere – men dårlige veier slår ut systemene

Bilen er i utgangspunktet en SUV, men den skrånende taklinjen går noe på bekostning av det rent praktiske.
Bilen er i utgangspunktet en SUV, men den skrånende taklinjen går noe på bekostning av det rent praktiske.

Rekkevidde på 610 kilometer

Polestar 3 vil komme i flere varianter, med modellnavn som til forveksling er like de Tesla bruker.

Polestar 3 Long Range Dual Motor: Denne skal få en rekkevidde på inntil 610 kilometer. Batteriet er på 111 kWt. Ytelsene skal være på 489 hestekrefter / 840 Nm og sprinten fra 0-100 km/t skal kunne gjøres unna på rundt 5 sekunder.

Polestar 3 Performance: Vil få samme batteripakke, men effekten økes til 519 hestekrefter og 910 Nm i dreiemoment. 0-100 gjøres da unna på 4,7 sekunder. Den økte effekten går litt på bekostning av rekkevidden som antas å bli på 560 kilometer på denne utgaven.

Tidligere i sommer røpet Polestar-sjef Thomas Ingenlath at prisen på nykommeren vil starte på 88.600 euro. Det tilsvarer rundt 870.000 kroner. Moms på beløpet over 500.000 kroner tilkommer og det samme gjør påslaget til den norske importøren. Så noen billig bil blir dette altså ikke.

Vi kommer tilbake med flere detaljer rundt bilen så fort de blir kjent.

Les også: Fikk en pangstart i Norge – nå er det klart for ny modell

Video: Dette var vårt aller første møte med Polestar 2