Snow Trac: Det kaller vi offroader!

Dette er den perfekte donigen til helgeturen i fjellet

Snow Trac. Genial for deg som ikke vil gå på ski
Snow Trac. Genial for deg som ikke vil gå på ski

Da jeg var guttunge dro mor meg med – mildt sagt motvillig – mpå fjellet for å gå på ski og for å bli brun i påsken. Jeg var den gang ikke spesielt glad i å gå på ”bortover-ski”.

Jeg kan si mye pent om mutter`n men noen stor skismører var hun ikke. Og Rustad-treskiene mine (produsert av verdens eldste skifabrikk hjemme på Fåberg) var enten bakglatte så det holdt eller med ”høye hæler” – eller klabber - om du vil. Det var et slit...

Lyspunktet

Det var kun et lyspunkt for meg – foruten Kvikk-lunsj, appelsin og kakao – nemlig håpet om å se en av beltebilene som ofte fantes på fjellet i den tiden.

Det syntes jeg var geniale farkoster – og bestemte meg for at en slik skulle jeg ha når jeg ble stor, så jeg kunne komme til fjells uten de hersens skiene.

På fisketur

En annen som kanskje også var lei av bakglatte ski og klabber var svensken Lars Larsson. Han bestemte seg nemlig i 1954 for å bygge en farkost som kunne frakte han og bror hans inn på fjellet når de skulle på isfisketurer om vinteren.

Som tenkt – så gjort. Larsson var ingeniør for et svensk selskapet, AB Westeråsmaskiner, og visste hva han drev med. Beltebilen ble så vellykket at den ble satt i serieproduksjon bare tre år senere, i 1957.

Denne svensken har blitt veteranbil i år:

Har ratt

Den hadde blant annet en unik styremekanisme som gjorde at den kunne styres med et vanlig ratt istedenfor spaker, som var mest vanlig på beltekjøretøyer på den tiden.

Slik ser den ut inni (Foto: snow-trac.net)
Slik ser den ut inni (Foto: snow-trac.net)

Motoren, en bokser-firer, var en stasjonærmotor – ikke ulik den du finner i hekken på en VW Boble. Den hadde en effekt på 40 hk, noe som etter hvert ble økt til 54 hk.

Bilen som fikk navnet Snow Trac hadde en lengde på 3,6 meter og bredde på 1,9 meter. Omtrent på størrelse med en liten bil, med andre ord.

Den har plass til syv mennesker. Kun sjåføren sitter forovervendt – de andre seks på benker langs siden benker med en midtgang i mellom. Den eneste dør var bak, men mange var utstyrt med ”takluke” som tjenestegjorde som en slags rømningsvei. Den fantes også i en versjon uten tak.

Les også: Offroad-legenden fyller 60 år

Militært bruk

I åpen militær versjon
I åpen militær versjon

Det ble også laget militære Snow Tracs. De ble brukt av både NATO-styrker så vel som av britiske Royal Marines.

Snow Tracs ble også kalt Sand Tracs og ble brukt i Sahara-ørkenen som over-sand-transportkjøretøy. Beltene var godt egnet for bådesand eller snø, men var generelt ikke egnet for steiner eller terrengbruk. Hvis gummibeltene skal fungere optimalt kreves løst underlag.

2300 stk.

Snow Trac ble produsert fra 1957 og helt fram til 1981 i Sverige. Noen ble også produsert i Skottland. Totalt stoppet produksjonen på drøyt 2300 enheter.

Mange av disse finnes fortsatt bevart, så om du er redd for bakglatte ski i vinterferien, så er det bare å kjøpe en...

Les også: Helt King Kong


Snow Trac i sitt rette element (Foto: snow-trac.net)
Snow Trac i sitt rette element (Foto: snow-trac.net)