Å ta det rolig er det samme som å gå rett ned... (Foto: Privat)
Å ta det rolig er det samme som å gå rett ned... (Foto: Privat)

Snøscooter på dypt vann

Øivind Essen har passert femti, men er på ingen måte en satt mann. Les om da han testet snøscooteren sin på Øyeren.

Snøfattige vintre og restriksjoner på bruk av snøskuter, kan jo friste noen hver til å gjøre eksperimenter. Øivind Essen liker utfordringer, skriver smaalenene.no

– Snøscooter brukes om vinteren, men her i Østfold er det lite snø om vinteren og da må en se etter andre muligheter for å forlenge sesongen, sier Øivind som hele livet har drevet med alt som har med motor å gjøre. På hytta i Sverige får han til vanlig utløp for scooterinteressen. Der er myndighetene mer liberalt innstilt til denne typen kjøretøyer.

– I Norge må du ha løyve, sier Øivind, som ikke driver med dette til vanlig.

Helt vanlig snøscooter

DRUKNET SNØSKUTER: To ganger har Øivind Essen gått under vann.  (Foto: Privat)
DRUKNET SNØSKUTER: To ganger har Øivind Essen gått under vann. (Foto: Privat)

Snøscootere er på ingen måte fartøyer som flyter. At Øivind kom seg fra Mønster bru til Sandstangen og tilbake igjen, skyldes bare farten.

– Setter du ned farten, så synker du, sier Øivind og legger til at snøscooteren han brukte på Øyeren er en standard Arctic-cat F7 2003 modell, der det bare er tettet noen luftehull inn til motoren så det ikke skal komme vann på drivreima.

– Kommer det vann på drivreima, så slutter den å dra og da går den rett ned. Jeg har gått under to ganger. Da er det bare å dra den opp, ut med pluggene og dra i snora 100 ganger så går den igjen. I tillegg må det også skiftes olje, forklarer Øivind, som uansett bare synes dette er moro.

Forbedringer

Øivind Essen kommer garantert til å ta seg noen nye turer, men da må en del ting forbedres.

– Jeg er ganske fersk på dette. Må gjøre en del forbedringer og tette hull så det ikke kommer vann på reima, sier Øivind.

Fortsatt kommer den til å være en snøscooter. Det er jo litt av utfordringen for Øivind.

– Vi lever av utfordringer, store og små, fortsetter han og legger til at spenningen med å kjøre snøcooter på vannet er det som motiverer.

– Var det noen som gjorde store øyne, da du kjørte inn på Sandstangen?

– Vel badevakta kom bort og fortalte at det ikke var lov å kjøre vannscooter på Øyeren. Ikke noe problem, sa jeg. Jeg kjører snøscooter, så det gikk fint. Jeg kjørte tilbake til Mønster bru, avslutter Øivind Essen, som for øvrig ble europamester i dragbike i 2002, der han akselererte fra 0 til 250 kilometer i timen på under 5 sekunder!

VIKTIG MEDHJELPER: Ole Trygve Snopestad (til høyre) kjørte følgebåt.  (Foto: pirvat)
VIKTIG MEDHJELPER: Ole Trygve Snopestad (til høyre) kjørte følgebåt. (Foto: pirvat)