Snart verdenspremiere: Her er det vi vet så langt
Polestar snart klar for lansering av ny elektrisk SUV.
Polestar er søstermerket til Volvo. De to har samme eier – kinesiske Geely – og deler plattform på flere biler.
Fra før har vi fått GT-bilen Polestar 1, som er en ladbar hybrid, Deretter kom oppfølgeren med det relativt selvforklarende navnet 2.
Og ja, du gjettet det – nå som tredje modell er på trappene, løste man navne-utfordringen akkurat like smidig. Den skal selvsagt hete 3.
3 blir en stor SUV – som skal dele plattform med kommende EX90 fra Volvo. Her snakket vi den elektriske versjonen av toppmodellen XC90.
Avdukes i Danmark
Nå har vi fått bekreftet datoen for verdenspremieren på 3. Det blir 12. oktober – i København, Danmark. Man kan jo lure på hvorfor de ikke like godt kunne lagt den til elbil-landet litt lenger nord. Her vil den nok også selge betydelig bedre.
Men dessverre blir den nok ikke billig. Norske priser er ikke klare. Men mye tyder på at vi bikker millionen. Ved salgsstart er det også kun toppmodellene som er tilgjengelig.
Alle versjoner vil ha en dobbel motordrivlinje med elektrisk dreiemomentvektorering via et dobbelclutchsystem på den bakre elektriske motoren.
Luftfjæring standard
Et adaptivt to-kammer luftfjæringssystem og aktive dempere er standard. Polestar 3 skal veksle mellom komfort og fast fjæringsdynamikk, og justerer demperne for å passe veiforholdene en gang hvert annet millisekund.
– Det er denne umiddelbare evnen til å forvandle seg fra en komfortabel cruiser til en skarp, smidig bil med høy ytelse på mindre enn et øyeblikk som gjør Polestar 3 spesiell som en elektrisk SUV. Den drar også fordel av et lavt tyngdepunkt og bred sporvidde for ultimat stabilitet, og en spennende følelse bak rattet, sier Polestar-sjef, Thomas Ingenlath.
Bilene blir smartere – men dårlige veier slår ut systemene
"Svensk gull"
Den valgfrie Performance-pakken gir maksimal effekt på drøyt 500 hestekrefter og dreiemoment på hele 910 Nm. I tillegg får du Polestar Engineered chassistuning for de aktive demperne og luftfjæringen.
Polestars signatur Swedish Gold-detaljer er også lagt til, inkludert ventilhetter, sikkerhetsbelter og en innvendig lyslist.
Fikk en pangstart i Norge – nå er det klart for ny modell
Rekkevidde og ytelser
For øvrig sier ryktene at Polestar 3 vil komme i flere varianter, med modellnavn som til forveksling er like de Tesla bruker.
Polestar 3 Long Range Dual Motor: Denne skal få en rekkevidde på inntil 610 kilometer. Batteriet er på 111 kWt. Ytelsene skal være på 489 hestekrefter / 840 Nm og sprinten fra 0-100 km/t skal kunne gjøres unna på rundt 5 sekunder.
Polestar 3 Performance: Vil få samme batteripakke, men effekten økes til 519 hestekrefter og 910 Nm i dreiemoment. 0-100 gjøres da unna på 4,7 sekunder. Den økte effekten går litt på bekostning av rekkevidden som antas å bli på 560 kilometer på denne utgaven.
Video: Her må du ha jekk – men ikke bare for å skifte hjul ...