UTVIDER: VW ID.Buzz kom på markedet i fjor, og så langt i bare én utgave. Men snart skjer det ting med den elektriske flerbruksbilen.
UTVIDER: VW ID.Buzz kom på markedet i fjor, og så langt i bare én utgave. Men snart skjer det ting med den elektriske flerbruksbilen.

Snart skjer det viktige ting med denne bilen

ID. Buzz får 4x4 og nytt interiør. Og den blir lengre.

I fjor høst kom Volkswagen ID.Buzz endelig på markedet. Endelig fordi dette er en bil vi har ventet veldig lenge på. Det er mange år siden VW viste de første konseptbilene.

Det tok altså lang tid før den endelig ble produksjonsklar.

Da den kom, var det i bare én utgave: Med bakhjuldrift og fem seter. Det var en liten nedtur for mange, men samtidig var Volkswagen klare på at dette bare er begynnelsen og at det skal skje mye med Buzzen fremover.

4x4 og sju seter

Nå har VW-sjef Kai Gruenitz lettet litt mer på sløret på et arrangement i forbindelse med kåringen av Årets Bil i Europa. Her fortalte han blant annet dette:

  • De skal vise en GTX-utgave med firehjulstrekk senere i år.
  • Denne får 335 hestekrefter (dagens modell har 204), endringer i interiøret, flere farger og flere utstyrsalternativer.
  • En lengre utgave kommer også. Den er strukket 25 centimeter i forhold til dagens modell og har sju seter.
  • Her kan man ta ut setene, flere av dem vil også være svingbare, slik at to og to passasjerer kan sitte mot hverandre.
  • En camper-utgave er også på vei, denne er ventet i 2025.

Her sjekker vi rekkevidde på norske veier for første gang

FLERE SETER: Så langt er interiøret svært tradisjonelt til å være flerbruksbil. Men sjuseter-utgave er på vei.
FLERE SETER: Så langt er interiøret svært tradisjonelt til å være flerbruksbil. Men sjuseter-utgave er på vei.

Større batteripakke

Flere batteripakker er også ventet. I dag har ID.Buzz batteripakken som har blitt «standardvare» i flere elbiler fra VW, Skoda og Audi: Nemlig på 77 kWt, det gir en rekkevidde på rundt 418 kilometer.

Det er ventet at bilen vil få et batteri på rundt 100 kWt, kanskje også ett som er mindre enn dagens.

Buzzen kan nå trekke henger på inntil 1.000 kilo. På dette området vil det skje ting når bilen får 4x4. Tidligere har det blitt antydet hengervekt på 1.800 kilo for versjonen med firehjulstrekk.

Bli med – her tester vi baksetet i ID.Buzz

SKREDDERSØM: Fra nyttår økte startprisen på ID.Buzz til 508.500 kroner. Men det er neppe mange som ender opp særlig mye under 600.000 kroner når bilen er ferdig spekket.
SKREDDERSØM: Fra nyttår økte startprisen på ID.Buzz til 508.500 kroner. Men det er neppe mange som ender opp særlig mye under 600.000 kroner når bilen er ferdig spekket.

Mye fint ekstrautstyr

Fra årsskiftet er startprisen på ID.Buzz 541.970 kroner. Men her skal det holde hardt å komme noe særlig under 100.000 kroner i ekstrautstyr.

VW tilbyr mye av det, både innvendig og utvendig. Blant det mange velger er lakk i to farger, det koster nesten 30.000 kroner.

Blant ekstrautstyret er også det VW kaller «Komfort setepakke premium». Denne koster 33.250 kroner og gir deg blant annet elektrisk justerbare seter foran, setetrekk i stoff og kunstskinn og spesielle sidepaneler i dørene, armlener foran, uttrekkbar lårstøtte og ambientebelysning med 30 farger.

Dette utstyret bør du absolutt velge

RULLER UT: ID.Buzz har begynt å bli en ganske vanlig syn på norske ladestasjoner, det gjelder også varebilutgaven Buzz Cargo.
RULLER UT: ID.Buzz har begynt å bli en ganske vanlig syn på norske ladestasjoner, det gjelder også varebilutgaven Buzz Cargo.

Elektriske skyvedører

Design- og lyspakke inneholder blant annet LED-stripe mellom frontlyktene, pedaler i rustfritt stål, dynamisk fjernlysassistent og LED-baklys med dynamiske blinklys. Pris? 18.360 kroner.

Easy Open + er også kjekt å ha. Det gjør nemlig at skyvedørene blir elektriske. Det koster 12.610 kroner ekstra.

Multiflexbrett og skillenett mot bagasjerommet plusser på regningen med 6.640 kroner. Veldig mange kommer nok også til å bestille bilen med hengerfeste. Dette er elektrisk svingbart og kommer på 9.690 kroner.

LES MER: Familiebiler blir ikke mye smartere enn dette

Video: Noe for deg? Her ser vi nærmere på ID.Buzz