FORSVINNER: Ford S-Max takket for seg i Norge i fjor, nå er det også klart at produksjonen snart stoppes ved fabrikken i Spania.
FORSVINNER: Ford S-Max takket for seg i Norge i fjor, nå er det også klart at produksjonen snart stoppes ved fabrikken i Spania.

Snart helt slutt for stor familiebil-suksess

Ford stopper produksjonen av denne og søstermodellen Galaxy.

Den forsvant fra de norske forhandlerne i fjor. Nå er det også klart at produksjonen av Ford S-Max snart er over – og at bilen ikke vil få noen oppfølger.

Dermed er det slutt for en modell som virkelig vakte oppsikt da den kom på markedet første gang i 2006.

S-Max ble av mange sett på som den første flerbruksbilen også bilentusiaster kunne kjøpe. Breddfull av plass og smarte løsninger – i tillegg til at den leverte på kjøreegenskaper.

Her hjemme var den i mange år klassens mest solgte bil. Det fulgte også andre generasjon opp da den kom i 2015. Da fikk S-Max (og søstermodellen) Galaxy for første gang også 4x4. Det slo naturlig nok godt an i Norge.

Slutt i april

Slik utviklet salget seg:

2020: 48 biler

2019: 274 biler

2018: 496 biler

2017: 812 biler

2016: 1.565 biler

2015: 501 biler

2014: 791 biler

2013: 850 biler

2012: 1.059 biler

2011: 1.103 biler

Hos Ford merkes det veldig godt at mye nå handler om elektrifisering. Her var de på ingen måte tidlig ute. Men de siste årene har det meste av utviklingsbudsjetter gått til elbiler, mens flere tradisjonelle modeller har blitt kuttet ut. Og her har Ford gått ganske drastisk til verks.

Mondeo er allerede borte, tidligere i høst bekreftet Ford at også legendariske Fiesta forsvinner.

S-Max og søstermodellen Galaxy produseres nå i Spania, i stadig mindre antall. I april neste år er det helt slutt for begge.

For første gang som hybrid, men det hjelper ikke for Norge

PRAKTISK: Den store styrken til S-Max er plass og praktiske løsninger.
PRAKTISK: Den store styrken til S-Max er plass og praktiske løsninger.

Fra storsalg til nesten null

Men det forsvinner også de siste bilene fra det som for noen år siden var en hel familie av flerbruksbiler. I tillegg til disse to hadde Ford B-Max. C-Max og Grand C-Max i programmet sitt. De ble utviklet på en tid da flerbruksbilene samlet hadde ganske høyt salg. Det bremset imidlertid kraftig opp utover på 2000-tallet og Ford sto igjen med mange modeller som solgte stadig mindre.

S-Max hadde sitt beste salgsår i Norge i 2016, da rullet det ut 1.565 biler fra forhandlerne. Fire år senere, i 2020, var antallet nede i 48. Det sier veldig mye om salgsutviklingen.

Mange kunder gikk heller for SUV, samtidig som elbilbølgen virkelig begynte å ta av. S-Max slet også prismessig på slutten, med startpris på rundt 700.000 kroner. Da hadde de aktuelle kundene mye annet fint å velge mellom.

Ingen flere biler til Norge, slutt for Mondeo

FAMILIEBIL: Broom-Benny i baksetet, da han laget bruktbiltest på S-Max.
FAMILIEBIL: Broom-Benny i baksetet, da han laget bruktbiltest på S-Max.

Starter på vrakpant

Mange år med godt salg betyr også at det er mange biler på bruktmarkedet. Prisene på S-Max starter nå ned mot vrakpant for 2006/2007-modeller som har rullet langt og som gjerne er godt brukt av minst to eller tre småbarnsfamilier.

For rundt 300.000 kroner får du en bil fra 2016/2017 med 4x4 og under 100.000 kilometer på telleverket.

Dette var verdens første flerbruksbil

Video: Se bruktbiltesten vår av S-Max under