
Snart har de bare en eneste bilmodell igjen
Tøffe tider for tradisjonsrikt bilmerke.

Ryktene om hva som er i ferd med å skje med italienske Lancia har gått høyt lenge.
Lancia er en del av Fiat-konsernet og har røtter helt tilbake til 1906. Entusiast-merket har hatt en høy stjerne blant verdens bilinteresserte i flere tiår, men nå spøker det for framtiden.
Det er ikke mer enn fire år siden Fiat la fram svært ambisiøse planer for Lancia. Blant annet gjennom å omdøpe Chrysler-modeller til Lancia og selge dem i Europa, skulle det totale salget komme opp i 300.000 eksemplarer i år.
En modell igjen
I fjor stoppet Lancia på 75.000 biler, og det er ventet at det vil betydelig lavere i år.
Fiat-ledelsen har så langt vært tilbakeholdne med å gi klare svar på hva som skal skje med Lancia, men nå er det klart at modellutvalget kommer til å bli redusert til en eneste bil i løpet av 2015. Dermed er det helt tydelig at Lancia ikke er noe konsernet vil satse på.
Salget av mellomklassemodellen Delta vil bli avsluttet i løpet av 2014. Og neste år skal det også bli slutt på Lancia-versjonen av Chrysler Voyager.
Da står Lancia igjen med en eneste modell: Småbilen Ypsilon.
Men - her er det vel noe som ikke stemmer..?
Tatt over Chrysler
Dette skjer som en konsekvens av at Fiat-konsernet har tatt over amerikanske Chrysler – og nå er i full gang med å meisle ut strategiene for årene framover.
Fiat-sjefen Sergio Marchionne avslørte tidligere i vår en rekke detaljer rundt hvordan de skal satse – og ikke minst hvordan de ulike merkene innen det nye konsernet skal posisjoneres. Og her er det tydeligvis ikke mye plass til Lancia.

Tøffing til salgs i Norge: Lancia Delta Integrale
Må prioritere
Fiat-konsernet har store ambisjoner, men de har langt fra de samme ressursene som mange av konkurrentene. Her handler det både om utviklingskostnader, men også hva det koster å markedsføre ulike merker og modeller.
De kan ikke lykkes med alt, da blir det desto viktig å prioritere.
Slik det ser ut nå, skal Fiat rendyrkes med småbiler. Maserati skal ta seg av de eksklusive modellene – og det skal satses tungt på Alfa Romeo som nå er nede i en skikkelig bølgedal.
Og oppe i dette, faller Lancia tydeligvis mellom stolene.
Et lite håp
Det er ventet av Ypsilon blir faset ut innen 2018. Fram til da skal den kun selges hjemme i Italia.
Hvis ikke strategiene innad i konsernet endres innen da, tyder mye på at det blir den aller siste Lancia-modellen – og at merket deretter går inn i historiebøkene.
Det som likevel gir Lancia-fansen et lite håp, er at merket - i alle fall tilsynelatende - ennå ikke er vedtatt nedlagt. Det blir tolket som om Fiat-sjefene kanskje ønsker å se an utviklingen for særlig Alfa Romeo og Fiat først - før de eventuelt legger Lancia helt ned.
19 i Norge
Lancia har aldri hatt noen sterk posisjon i Norge, i skrivende stund ligger det 19 eksemplarer til salgs i bruktmarkedet. Her kan du for eksempel sikre deg en 2012-modell Ypsilon som ikke har gått mer enn 14.000 kilometer - til 119.900 kroner.
Da får du en smekker småbil med mye personlighet - og en bil som naboen garantert ikke har maken til.
Argenta: Kan en bil bli mer firkantet?

Mini-Ferrari til 50.000 kroner:

Dette er det viktigste når vi skal kjøpe bil

En ting må du huske når du leier bil

Fengslet for å svindle med elbiler til Norge

Er dette landets eldste russebil?

Her er Norges mest sjarmerende bruktbil!

Her kan du kjøpe bil - per brev!

Klassens vakreste - og minst kjente

Offisiell: En av årets viktigste bilnyheter

Slik foregår gigant- svindelen med bruktbiler
