Snart forsvinner kamuflasjen: Blir viktig bil i Norge

ALICANTE (BROOM/TV 2): Nå er vi på første test av VW ID.7.

KAMUFLERT: Vår aller første test av VW ID.7 skjer med et kamuflert eksemplar. Kjøreinntrykkene får vi først fortelle om 5. april.
KAMUFLERT: Vår aller første test av VW ID.7 skjer med et kamuflert eksemplar. Kjøreinntrykkene får vi først fortelle om 5. april.

Volkswagen er i full gang med å rulle ut nye elbiler. For to uker fikk vi se den småbilen ID.2all for første gang. Den skal inn under ID.3 i dagens modellprogram.

Men først er det klart for en bil som er betydelig større: Nemlig ID.7.

Den har tidligere blitt vist som konseptbil. Nå er det ikke lenge til offisiell premiere og vi i Broom har akkurat vært i Spania for den aller første prøvekjøringen av ID.7.

Får ikke åpne dørene...

Det skjer med et sterkt kamuflert eksemplar, der vi også har klare begrensninger på hva vi får ta bilder av. Det vil si: Bilen utvendig er OK. Åpne dører? Nei, da bryter vi sperrefristen. VW vil nemlig ikke at noe om interiøret skal komme ut ennå.

Underveis i arrangementer får vi også møte to helt ukamuflerte eksemplarer av ID.7. Her er det ytterligere sperrefrist, helt til den offisielle premieren som går av stabelen i Berlin 17. april. Der skal vi i Broom være med og rapportere hjem.

Her fikk vi møte konseptbilen – i Las Vegas

KOMBI: ID.7 er neste elbil ut fra Volkswagen, her snakker vi stor bil med kombikarosseri, selv om VW selv kaller den sedan.
KOMBI: ID.7 er neste elbil ut fra Volkswagen, her snakker vi stor bil med kombikarosseri, selv om VW selv kaller den sedan.

Opptil 700 kilometer rekkevidde

ID. 7 er en stor bil, på størrelse med siste generasjon Passat. Først ut er det VW kaller en sedan, men som mange vel strengt tatt mener er en kombi. Bilen har stor bakluke og fallende taklinje. Stasjonsvogn kommer også, sannsynligvis ikke veldig lenge etter.

Det vi vet om rekkevidde så langt er opptil «700 kilometer». Bilen skal komme med VW-konsernets velkjente batteripakke på 77 kWt, sannsynligvis også med andre alternativer.

Derfor blir 2023 et helt spesielt år for VW

SKJERM: Dette bildet av dashbordet har Volkswagen tidligere delt, den store skjermen har fått flere nye funksjoner.
SKJERM: Dette bildet av dashbordet har Volkswagen tidligere delt, den store skjermen har fått flere nye funksjoner.

Blir rommelig

ID.7 er en lavere og mer aerodynamisk bil enn for eksempel ID.4. Dermed blir også rekkevidden bedre. Samtidig er det ingen tvil om at plassen blir god.

Vi får ikke si noe om hverken bakseteplass eller bagasjerom ennå, men det sier seg vel selv at det blir rommelig når bilen er så stor som den er.

Volkswagen har allerede gått ut med at infotainmentskjermen blir på 15 tommer. Head up display er standard, og VW lover også at systemet får flere nye funksjoner.

VW-sjef: Vi skal bli mye billigere enn Tesla

STASJONSVOGN KOMMER: ID.7 er en velvoksen bil. Først ut er sedan/kombi, stasjonsvogn skal heller ikke være langt unna.
STASJONSVOGN KOMMER: ID.7 er en velvoksen bil. Først ut er sedan/kombi, stasjonsvogn skal heller ikke være langt unna.

To sperrefrister

Et nytt klimaanlegg med såkalte intelligente ventiler er en av flere nyvinninger.

Volkswagen Passat forsvant fra det norske markedet i fjor. Det gjør at ID.7 blir en ekstra etterlengtet bil her hjemme. Her får VW igjen en stor sedan/kombi og etter hvert også stasjonsvogn, nå med elektrisk drivlinje.

Vi som har fått møte ID.7 i Spania nå, har fått to sperrefrister vi må forholde oss til. 5. april får vi dele kjøreinntrykk, da skal du også få se video av den kamuflerte utgaven.

17. april er det så premiere, da kan vi dele alt av bilder, informasjon og video av nye ID. 7.

ID. 2 blir billig – men du må smøre deg med litt tålmodighet

Se video av konsetpbilen Vizzion under: