
Snart forsvinner denne tøffingen fra Norge
Fabrikken legges ned, bilen blir ikke erstattet.
Nissan har flere tiår med pickup-salg bak seg i Norge. Posisjonen deres i dette segmentet har vært sterk, samtidig som biltypen også handler om verdifull imagebygging.
Likevel er det nå snart over for Nissan og pickup i Norge. Deres Navara går nemlig mot slutten. Og nå er det klart at den ikke vil bli erstattet.
Dette skjer som en direkte konsekvens av et større spareprogram i Nissan/Renault/Mitsubishi-alliansen. Som et ledd i denne, skal Nissan legge ned fabrikken hvor Navara produseres, i Barcelona, Spania.
I desember i år stopper samlebåndet der for siste gang. 3.000 fabrikkarbeidere mister jobben, etter det som har vært en lang prosess med både fagforeninger og spanske myndigheter.

Mercedes-utgave
– Dette betyr at modellen tas ut av salg tidlig i 2022. Navara har vært en stor suksess for Nissan, særlig nåværende modell har høstet gode kritikker og satt en ny standard på kjøreegenskaper i pickup-segmentet. Den ble også kåret til årets pickup i Europa i 2016, forteller Knut Arne Marcussen som er kommunikasjonssjef for Nissan i Norge.
Der pickuper lenge mest av alt var robuste og primitive kjøretøy, ledet Nissan an med å gi Navara langt mer personbil-lignende egenskaper da andre generasjon debuterte i 2005. Denne ble bygget på samme plattform som SUV-en Pathfinder, og fikk mye skryt.
Dagens Navara debuterte i 2014 og er et samarbeidsprosjekt med Renault og Mercedes. Sistnevnte har også solgt sin egen utgave av bilen, da heter den X-Klasse.
Vi testet X-Klasse: Dette har de aldri gjort før

Kanskje komme tilbake
Hvorfor bygger så ikke Nissan er erstatter ved en annen av sine fabrikker? Dette sier Knut Arne Marcussen:
– Pickup-segmentet har krympet inn i volum i vår del av verden. Stadig tøffere utslippskrav stiller også strengere krav til bilene og gjør det krevende å drive lønnsomt. Når det er sagt, er det ikke umulig at Navara kanskje kommer tilbake til Europa senere, dersom markedspotensialet anses å være stort nok, da produsert ved en av våre andre produksjonsanlegg utenfor Europa.
Derfor holder brukte pickuper seg merkelig godt i verdi

Selge varebiler i stedet
Her er det kjent at Nissan har vurdert å hente biler produsert ved den store pickupfabrikken deres i Thailand.
Denne fabrikken eksporterer til en rekke markeder. Men her har man tydeligvis kommet til at etterspørselen i Europa er for liten til at det er interessant.
I stedet for pickup satser Nissan for fullt på andre varebiler, som det forventes større markedspotensial for. Dette skjer i samarbeid med alliansepartner Renault, som Nissan har utviklet modeller som NV250, NV300 og NV400 sammen med i dag, og vi vil se flere nye varebiler i tiden framover.
Nå blir denne tøffing-pickupen elektrisk
Video: Pickup i slalåmbakken – se hvordan det går!