Snart får mange tusen bileiere problemer

Vet du hvordan det ligger an med din bil?

Når du lader bilbatteriet er det svært viktig å vite i hvilken rekkefølge du skal følge.
Når du lader bilbatteriet er det svært viktig å vite i hvilken rekkefølge du skal følge.

Vinteren har kommet til store deler av landet allerede – og fra helgen er det også meldt kaldt og snø i Sør-Norge.

Det vil blant annet føre til at mange bilbatterier kommer til å trekke sitt siste sukk. Og svært mange bilister vil oppleve at de ikke får start på bilen sin:

Trekker strøm

– De fleste kjører rundt med lite kapasitet på bilbatteriet hele året uten å vite det, i syrevektmålingene vi gjør ligger gjennomsnittet på rundt 45 prosent av full effekt. Batteriet er svært viktig for bilens generelle helse og bør lades opp nå, før prøvelsene starter for alvor, sier driftssjef Geir Danielsen i Falck Stor-Oslo i en pressemelding.

I minusgrader går den kjemiske prosessen i batteriet langsommere. Motoroljen blir mer tyktflytende, noe som krever mer av batteriet når bilens startes.

I tillegg kommer all elektronikken vi setter på i kulda, som setevarmere, vifte og varmetråder i rutene.

LES OGSÅ: – Hjelp, hvorfor starter ikke bilen min?

En tredjedel av oppdragene

– Den milde vinteren i fjor sørget nok for at mange dårlige batterier klarte seg. Mange vil derfor merke det hvis denne vinteren blir kaldere, sier Danielsen.

Falck anslår at en tredel av oppdragene vinterstid skyldes dårlige batterier.

– Det selges flere batteriladere enn før, men det virker som om få av dem er i bruk, sier han.

Mye småkjøring

Et fullt ladet batteri har en hvilespenning på cirka 12,7 volt, mens et dyputladet har rundt 11,7 volt. Når du kjører lenge med et underladet batteri, reduseres batteriets mottakelighet for lading betydelig.

Bilister som ofte kjører lange turer trenger ikke tenke på batterilader. Da lader batteriet seg selv. Det er småkjøringen som tapper det.

– Svært mange av oss bruker bilen mest til og fra jobb, til butikken og andre ærend. Under sånn kjøring bruker bilen mer strøm enn dynamoen klarer å lade. En god løsning er derfor å lade det nå og gjerne et par tre ganger i løpet av vinteren, sier Geir Danielsen i Falck.

LES OGSÅ: Dette er verdens smarteste startkabler

Kan holde i ti år

Han anbefaler folk å skaffe seg en elektronisk lader. De er automatiske og slår seg av når batteriet er fullt ladet, i motsetning til de manuelle, som koker batteriet hvis man ikke passer på.

– En elektronisk lader kan også brukes mens batteriet er i bilen, du trenger ikke ta det inn. Det vil variere veldig med kjørelengde og hvor ofte man lader, men et batteri kan holde typisk i fire-fem år. Men lader du ofte nok, kan det holde i ti år også, sier Danielsen.

Usikker på hvordan? Slik bruker du startkabler

Slik reduserer kulden batteriets kapasitet:

+25°C gir 100 % kapasitet

0°C gir 65 % kapasitet

-18°C gir 40 % kapasitet

(Kilde: Exide Technologies)

LES OGSÅ: Oppvarmet frontrute – en smart strømsluker