Snart blir Norges billigste SUV helt ny
Og nå får den kanskje en spennende nyhet.

Her i Norge er salget begrenset, men ute i Europa er Dacia en stor suksess. Dette er Renaults billigmerke.
Dacia har etter hvert fått et bredt modellutvalg basert på en klar filosofi: Enkel og ukompliserte biler –til lavest mulig pris.
Duster er så langt den eneste Dacia-modellen som tas inn og markedsføres her til lands. Den er Norge billigste SUV med en startpris på190.000 kroner. Med 4x4 starter prisen på 251.500 kroner. Det ruller etter hvert noen hundre eksemplarer av Duster på norske veier, og nå er det snart klart for en helt ny modell.
Grand Duster?
Dagens Duster kom tilbake i 2010, dermed er det også på tide med en fornyelse. Modellen har solgt svært bra, også de siste årene. Men det er ikke til å komme fra at alderen merkes, det gjelder både på kjøreegenskaper og særlig interiøret.
De første spionbildene har nå begynt å komme, og avslører en svært interessant nyhet. Det har en tid gått rykter om at Dacia planlegger en forlenget utgave, en ”Grand Duster”. Nå kan det se ut som den blir en realitet. I forhold til dagens kompakte utgave (Duster måler 4,31 meter fra støtfanger til støtfanger), ser nemlig den nye betydelig lengre ut.

Her snakker vi super-sjelden bruktbil i Norge
Holde kostnadene nede
For Dacia er det absolutt et grep som gir mening. Det er ikke mange konkurrenter som tilbyr SUV med sju seter, og de som gjør det, ligger i helt andre prisklasser enn Dacia.
I praksis vil de her kunne appellere til de som trenger flerbruksbil med mer enn fem seter, i tillegg til SUV-kundene.
Som før kommer Dacia til å basere bilen på eksisterende Renault-teknikk. Det er viktig for å holde utviklingskostnadene på lave som mulig. Mindre motorer fra Renaults utvalg blir helt sikkert å se under panseret, både bensin og diesel.

Test av Duster: En av de mest spesielle nybilene du kan kjøpe
Debuterer i Frankfurt?
Dacia har lagt produksjonen sin til land med lavt kostnadsnivå, og dermed lave lønninger. Det er også en viktig faktor for å holde prisene nede.
Dagens Duster er ganske spartansk utstyrt. Dacia kommer nok fortsatt til å holde igjen på dette området, men er det grunn til å vente mer sikkerhetsutstyr enn i dag, sannsynligvis også flere tilvalg på luksusfronten. Med en forventet levetid mellom seks og åtte år, må Dacia ta noen større steg for å sikre at bilen skal være konkurransedyktig hele levetiden.
Dacia har ikke sagt noe offisielt om når nye Duster skal debutere, men det er god sannsynlighet for at det skjer på bilutstillingen i Frankfurt i høst, og at lanseringen legges til første halvår 2018.
LES MER: Dacia doblet salget i Norge
Opptur for Duster, se reklamefilmen under: