Sliter med sin første elbil – dette kan bli nummer to

LOS ANGELES (Broom/TV 2): Viser helt ny konseptbil.

NUMMER TO? Toyota viser akkurat nå en ny og elektrisk konseptbil på bilutstillingen i Los Angeles.
NUMMER TO? Toyota viser akkurat nå en ny og elektrisk konseptbil på bilutstillingen i Los Angeles.

Når Toyota lanserer nye biler går som regel alt på skinner. Den japanske bilgiganten er kjent for et nitidig fokus på detaljer, der ingen ting slipper gjennom før det er dobbelt- og trippelsjekket.

Derfor har det vakt ekstra oppsikt når Toyota plutselig har fått store problemer med en bilmodell.

bZ4X er deres første elbil. Den kom til Norge i sommer, men ventende kunder måtte smøre seg med tålmodighet.

Toyota oppdaget nemlig et ganske banalt, men skummelt problem: At hjulene kunne løsne og falle av. Forklaringen var feil på hjulbolter. Dermed ble 461 biler i Norge satt til side hos forhandlerne. Der ble de stående til inntil nylig.

SPORTY: Runde linjer preger konseptbilen, her det tydelig at lav luftmotstand er viktig.
SPORTY: Runde linjer preger konseptbilen, her det tydelig at lav luftmotstand er viktig.

Viser nytt konsept

Så kom de første norske testene av bilen, som viste overraskende høyt strømforbruk og rekkevidde langt under det Toyota har oppgitt. Nettstedet Elbil24 var først ute med avsløringen.

Nå jobber Toyota visstnok på spreng med å finne ut av det, samtidig som de viser et helt nytt elbilkonsept på bilutstillingen i Los Angeles.

LES MER: Kriseresultat i rekkeviddetest

KONSEPT: Alt dette blir nok neppe med til produksjonsklar bil.
KONSEPT: Alt dette blir nok neppe med til produksjonsklar bil.

Ny lillebror?

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har tatt turen dit og fikk tatt en kjapp titt på Toyotaen:

– De er veldig sparsommelige med opplysninger om bilen, men vi snakker sportslig og kompakt crossover, på størrelse med dagens Corolla Cross. Linjene er svært aerodynamiske og typisk elbil: Lav front og sporty, fallende taklinje, forteller Vegard.

– Det er vel ikke utenkelig at denne skal hete bZ3X?

– Nei, absolutt ikke. Det er nok sannsynlig at dette er lillebroren til Toyotas første elbil. Vi vet at de har mange modeller på gang og de trenger også å få opp farta hvis de skal hente inn forspranget mange av de andre bilprodusentene har fått her. Toyota var lenge svært skeptiske til elbiler. Det gjør at de kommer sent til markedet, der mange av konkurrentene nå er på plass med flere modeller, sier Vegard.

Toyota var Norges mest solgte merke – men bare 32 elbiler

PLATTFORM: Konseptbilen er basert på Toyotas plattform, kalt e-TNGA. Det bidrar til at veien til produksjon ikke behøver å bli lang.
PLATTFORM: Konseptbilen er basert på Toyotas plattform, kalt e-TNGA. Det bidrar til at veien til produksjon ikke behøver å bli lang.

Samme plattform

Innvendig har bilen noen typiske «konsept-grep», som neppe blir med over til produksjonsklar bil. Men bortsett fra det, ser dette ut som en modell som kan være på markedet temmelig snart.

I bunn ligger plattformen som heter e-TNGA, den bruker Toyota også på bZ4X. Dermed er det nærliggende å tenke batteripakke på 71 kWt.

På bZ4X er den offisielle rekkevidden 512 kilometer for utgaven med forhjulstrekk, 470 kilometer med 4x4. På en mindre bil bør disse tallene bli noe høyere.

Test av bZ4X: Her er dommen

Video: Her ser vi nærmere på Toyota bZ4X