Sliter med sin første elbil – dette kan bli nummer to
LOS ANGELES (Broom/TV 2): Viser helt ny konseptbil.
Når Toyota lanserer nye biler går som regel alt på skinner. Den japanske bilgiganten er kjent for et nitidig fokus på detaljer, der ingen ting slipper gjennom før det er dobbelt- og trippelsjekket.
Derfor har det vakt ekstra oppsikt når Toyota plutselig har fått store problemer med en bilmodell.
bZ4X er deres første elbil. Den kom til Norge i sommer, men ventende kunder måtte smøre seg med tålmodighet.
Toyota oppdaget nemlig et ganske banalt, men skummelt problem: At hjulene kunne løsne og falle av. Forklaringen var feil på hjulbolter. Dermed ble 461 biler i Norge satt til side hos forhandlerne. Der ble de stående til inntil nylig.
Viser nytt konsept
Så kom de første norske testene av bilen, som viste overraskende høyt strømforbruk og rekkevidde langt under det Toyota har oppgitt. Nettstedet Elbil24 var først ute med avsløringen.
Nå jobber Toyota visstnok på spreng med å finne ut av det, samtidig som de viser et helt nytt elbilkonsept på bilutstillingen i Los Angeles.
LES MER: Kriseresultat i rekkeviddetest
Ny lillebror?
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har tatt turen dit og fikk tatt en kjapp titt på Toyotaen:
– De er veldig sparsommelige med opplysninger om bilen, men vi snakker sportslig og kompakt crossover, på størrelse med dagens Corolla Cross. Linjene er svært aerodynamiske og typisk elbil: Lav front og sporty, fallende taklinje, forteller Vegard.
– Det er vel ikke utenkelig at denne skal hete bZ3X?
– Nei, absolutt ikke. Det er nok sannsynlig at dette er lillebroren til Toyotas første elbil. Vi vet at de har mange modeller på gang og de trenger også å få opp farta hvis de skal hente inn forspranget mange av de andre bilprodusentene har fått her. Toyota var lenge svært skeptiske til elbiler. Det gjør at de kommer sent til markedet, der mange av konkurrentene nå er på plass med flere modeller, sier Vegard.
Toyota var Norges mest solgte merke – men bare 32 elbiler
Samme plattform
Innvendig har bilen noen typiske «konsept-grep», som neppe blir med over til produksjonsklar bil. Men bortsett fra det, ser dette ut som en modell som kan være på markedet temmelig snart.
I bunn ligger plattformen som heter e-TNGA, den bruker Toyota også på bZ4X. Dermed er det nærliggende å tenke batteripakke på 71 kWt.
På bZ4X er den offisielle rekkevidden 512 kilometer for utgaven med forhjulstrekk, 470 kilometer med 4x4. På en mindre bil bør disse tallene bli noe høyere.
Video: Her ser vi nærmere på Toyota bZ4X