Slik unngår du trøbbel i vinterferien

Her får du rådene som sikrer at du og dine kommer trygt fram i vinterferien.

Norske vinterveier trenger ikke å være noen spøk. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Norske vinterveier trenger ikke å være noen spøk. Illustrasjonsfoto: Scanpix

Vinterferien starter med snø og sterk vind. Dette gir glatte veier og vanskelige kjøreforhold flere steder i landet. Samtidig starter vinterferien i store deler av landet denne helgen og utfarten på vinterveiene kommer til å være stor.

Les mer om vinterfreie-været her.

Statistikken viser også at det er ekstra mange ulykker nettopp denne uken. Derfor er det lurt å ta noen enkle forhåndsregler. Her får du tipsene som hjelper både bil og passasjerer gjennom en krevende vinterferieuke.

Ha køkultur!

Ligger du i kø? Det skal veldig mye til før det er smart å begynne å kjøre forbi. Lar du deg irritere over at bilen foran deg kjører for sakte eller for ujevnt? Da er det ofte bedre å svinge inn til siden og ta en stopp.

Pass på avstanden til forankjørende. Plutselig kan det skje noe uventet. Da må du ha nok marginer på vinterveier som kan være glatte.

Rundkjøringer og kryss er skumle nå. Her kan det være ekstremt glatt etter at mange har bremset ned og gjort underlaget nærmest polert. Se langt framover og planlegg situasjonene.

Sjekk værmeldingen

På Hardangervidda er det kolonnekjøring tirsdag morgen. (Foto: Birger Morken / SCANPIX)
På Hardangervidda er det kolonnekjøring tirsdag morgen. (Foto: Birger Morken / SCANPIX)

Neida - dette gjelder ikke bare for skiturer i påskefjellet. Det er høyst relevant om du skal på biltur også.

Ha gode dekk, rene ruter og sjekk at alt lysutstyr og vindusviskere er i orden. Fyll opp med spylervæske som tåler tilstrekkelig mange kuldegrader. Ta med låsolje i lommen og kanskje en reservenøkkel også.

Over fjellet:

Skal du over en fjellovergang, er det noen enkle forhåndsregler som kan gjøre turen lettere og tryggere.

Sørg for å ha full tank. En spade, et slepetau og kanskje et sett hurtigkjettinger kan også komme godt med.

Ta også med varmt tøy og litt "nødproviant" - og kanskje en termos med noe varmt. Blir du stående fast på fjellet i noen timer, er dette gull verdt.

Kolonnekjøring:

Kolonnekjøring (Foto: Scanpix, Kyrre Lien)
Kolonnekjøring (Foto: Scanpix, Kyrre Lien)

Hold mest mulig jevn fart. Prøv å unngå å stoppe opp. Har du tåkelys på bilen, så bruk dem – både foran og bak.

Ikke mist bilen foran deg ut av syne, men prøv å holde god ”øyekontakt” hele tiden. Kjør aldri ut av kolonnen eller forsøk å snu.

Om du må stoppe, eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen. Husk faren for eksosforgiftning. Det anbefales å stoppe motoren, og da blir det fort kaldt.

Les test av to svenske firehjulstrekkere her.

Hjul og verktøy:

Reservehjul, jekk, refleksvest og varseltrekant er obligatorisk. Sjekk at det er på plass og i orden. Startkabler kan også være smart. Om du ikke trenger dem selv, så kan det være at andre trenger hjelp.

Husk også å øke lufttrykket litt (ca 5 - 10 %) i en feriepakket og tung bil.

Bagasje:

Vinterbagasje har en tendens til å ta stor plass. Pakk bilen slik at den tyngste og største bagasjen ligger nederst og innerst i bagasjerommet.

Når det er kaldt er det fristende å bare stappe inn all bagasjen hulter til bulter. Men det er smart å bruke litt tid på dette, stable og pakke slik at du utnytter plassen best mulig. Da blir også kjøreturen hyggeligere.

Takboks:

Åpen-Thule-med-bagasje
Åpen-Thule-med-bagasje

Ikke legg tung bagasje i denne. Sko, soveposer, ski, dunjakker osv. er ting som hører hjemme her.

Bruskasser og andre tunge kolli setter du i bagasjerommet og eventuelt surrer fast. Det kan være en fordel å smøre låsen til takboksen.

Les flere av våre skiboks-tips her.

Under panseret:

Batteriet må sjekkes. Streng kulde halverer batterikapasiteten. Sjekk også batteripolene og rengjør disse om nødvendig. Normal levetid for et batteri er 3 – 6 år.

Sjekk frostvæsken, den bør tåle minst 25 minusgrader. Peil motoroljen, eventuelt etterfyll eller skift.

Kjetting, snøsokk eller 4x4. Hva funker best? Les her.