Slik skal det bli lettere å takle mørkekjøring

Særlig aktuelt i Norge.

Helt ny teknologi skal gjøre mørkekjøring sikrere. Foto: Toyota
Helt ny teknologi skal gjøre mørkekjøring sikrere. Foto: Toyota

Det er ikke mange timene med fullt dagslys på norske veier på vinteren. At dagslyset kommer sent og kvelden kommer tidlig, byr på noen utfordringer for bilistene.

Men heldigvis går utviklingen av billys fort - slik at det blir stadig bedre sikt. Tradisjonelle lamper, med vanlige lyspærer, fases mer og mer ut og avløses av ny og moderne LED-teknologi.  

Det har vi sett hos for eksempel Audi, BWW og Mercedes allerede.

Fra neste år vil en del av Toyotas nye modeller også leveres med en nyutviklet fjernlysteknologi. Den gir mulighet for mer presis styring av lysfordelingen takket være uavhengig kontroll av lysdiodene.

Slik får du godt lys på gammel bil

Individuelle lysdioder

Det nye lyktedesignet med LED-teknologi og adaptivt fjernlyssystem (LED AHS) har lysdioder som er plassert i én rekke og hver diode styres individuelt.

Dette gir mulighet til å belyse veien foran bilen på en rekke forskjellige måter, som ikke var mulig med tidligere systemer uten å blende møtende trafikk eller forankjørende.

Nå brukes det kameraer i bilen for å registrere front- og baklys på møtende og forankjørende og disse styrer lysfordelingen ved bruk av fjernlys.

Denne nybilen har skummelt dårlig lys

Tilpasser lysfordelingen

LED AHS kan for eksempel lyse opp veien frem til en forankjørende bil og møtende kjøretøy slik at det blir lettere å oppdage fotgjengere som går langs, eller forsøker å krysse veien. Det tilpasser også fordelingen av lys til en rekke forskjellige omstendigheter.

Ved bykjøring blir et bredt område belyst, mens godt lys langt foran bilen blir prioritert under kjøring i høye hastigheter.

Systemet justerer dessuten fordelingen av lyset også basert på rattbevegelsene for å gi føreren bedre oversikt ved kurvekjøring og i veikryss. LED AHS kombinerer alle disse funksjonene for å skape tryggere forhold under mørkekjøring.

Mørket krever dødsofre 

Toyotas utvikling av lysteknologier, er en del av virksomhetens innsats for å bidra til å redusere ulykker i mørket.

I fjor krevde trafikken bare i Japan 4.373 dødsofre. Selv om det har vært en nedgang i 13 år på rad nå, var det flest fotgjengere som ble drept og ca 70 prosent av disse dødsulykkene skjedde etter mørkets frembrudd.

Fra 2015 vil Toyotas nye, aktive sikkerhetspakke være standardutstyr i kombinasjon med automatisk fjernlyskontroll3 (AHB). 

 Mange kjører rundt med dårlig lys - uten å vite det