Slik løser de et kronglete problem

3+1 heter denne spesialutgaven av Fiat 500.

Fiat 500 har kommet i helt ny versjon – den har også en spesiell dørløsning. 3+1 heter denne utgaven.
Fiat 500 har kommet i helt ny versjon – den har også en spesiell dørløsning. 3+1 heter denne utgaven.

Da Fiat kom med en helt ny 500 tilbake i 2007, var det nøyaktig 50 år siden modellnavnet oppsto. Originalen kom nemlig i 1957 og ble etter hvert en legendarisk bil for Fiat.

Vi kan også trygt slå fast at de lyktes med oppfølgeren. Bilen traff markedet perfekt og har vært svært god å ha i noen virkelig tøffe år for Fiat.

At den hang med oss helt til i fjor, skyldes også at det meste av investeringer og utvikling hos Fiat lenge ble holdt på et minimum. Men i 2021 var det altså endelig klart for helt ny utgave.

Ekstra «halv» dør

Den gamle lever fortsatt videre i enkelte markeder, men her hjemme er det kun nykommeren som gjelder – og den er helelektrisk.

Denne 500-generasjonen kom i 2007 og produseres fortsatt.
Denne 500-generasjonen kom i 2007 og produseres fortsatt.

Importøren markedsfører to modeller: Tredørs kombi, og cabriolet. Dessuten en bil som er litt midt-i-mellom disse to og som går under den ganske spesielle betegnelsen 3+1.

Her handler det rett og slett om en ekstra «halv» dør, bak høyre fordør. Fiat er ikke først med denne løsningen. Vi har sett lignende på BMW i3, Mini, Hyundai Coupe og Mazda RX-8 i senere år. Men spesielt vanlig er det absolutt ikke.

Dette nummeret har kommet på overtid

Vært et ankepunkt

Men samtidig er det naturligvis gode grunner til at Fiat har tatt frem denne løsningen. Først åpner du høyre fordør, så klemmer du på et indre håndtak – og vipps åpner den lille døren seg bakover. Dermed går adkomsten til baksetet mye enklere, enn bare gjennom fordøren.

For selv om åpningen ikke blir kjempestor, gjør dette at det er lettere å komme seg inn og ut av baksetet, hvor det forresten er plass til to. Og det hjelper naturligvis også å skyve forsetet litt fremover.

Nettopp adkomsten til baksetet, har alltid vært et ankepunkt mot biler som bare har to dører. Så lenge du ikke bruker baksetet særlig ofte, er det neppe noe problem. Men er det ofte i bruk, kan løsninger som den ekstra døren være gull verdt.

Les mer om nye Fiat 500 her

Brosjyrebildet lyver kanskje bittelitt... For riktig så rommelig virker ikke adkomsten til baksetet i virkeligheten.
Brosjyrebildet lyver kanskje bittelitt... For riktig så rommelig virker ikke adkomsten til baksetet i virkeligheten.

20.000 ekstra

Men – du må naturligvis betale for det. Nærmere bestemt 20.000 kroner. Rimeligste 500 3+1 koster fra 277.780 kroner, det er modellen som heter Passion. Klarer du deg med bare to dører, koster innstegsmodellen av nye 500 hyggelige 216.780 kroner, men da med en batteripakke som bare gir 180 kilometers rekkevidde.

Passion 3+1 har batteri på 42 kWt. Det gir en rekkevidde etter den offisielle WLTP-målemetoden på 313 kilometer. Våre erfaringer viser at det er realistisk, i alle fall på sommertid.

Bagasjerommet er på 185 liter og skjules under det som må være en av de minste hattehyllene i noen moderne bil.
Bagasjerommet er på 185 liter og skjules under det som må være en av de minste hattehyllene i noen moderne bil.

29 prosent av salget

Bilen er altså registrert for fire og den har et bagasjerom på 185 liter. Her snakker vi ikke plass til digre kofferter – nei, små bager og handleposer er mer passende.

Men baksetet kan legges ned (delt) og da får du inntil 550 liter til rådighet.

Stian Gihle er PR- og informasjonssjef hos den norske Fiat-importøren. Han opplyser at de forventer en salgsmiks på 50 prosent tredørs kombi, 21 prosent cabriolet – og 29 prosent 3+1 av nye Fiat 500 her hjemme.

Klikk her for å lese testen vår av nye Fiat 500

Video: Her ser vi nærmere på Fiat 500