Opprinnelsen og hyllesten. Audi TT skapte furore da den ble introdusert i 1998. Nå er produksjonen stoppet - men Audi åpner for en siste runde med spesialmodellen Iconic Edition.
Opprinnelsen og hyllesten. Audi TT skapte furore da den ble introdusert i 1998. Nå er produksjonen stoppet - men Audi åpner for en siste runde med spesialmodellen Iconic Edition.

Slik hyller de klassikeren – det er bare ett problem

25 år siden Audi TT ble lansert.

Tilbake i 1998 gjorde Audi noe som virkelig ble lagt merke til. De lanserte den vesle sportsbilen TT. Den bygget riktignok på en Golf-plattform – men var tilgjengelig med opptil 225 hestekrefter i kombinasjon med quattro firehjulsdrift.

Neste år er det 25-årsjubileum for bilen som nesten umiddelbart ble et ikon - med sitt lett gjenkjennelige design.

Siden den tid har det kommet to generasjoner til av TT. Men nå lever den på lånt tid. Produksjonen er egentlig avsluttet.

Men som et siste hurra, har Audi ryddet plass til 100 svært eksklusive spesialmodeller.

Interiøret er blant annet dekorert med gule detaljer, for å skille den fra de andre modellene.
Interiøret er blant annet dekorert med gule detaljer, for å skille den fra de andre modellene.

Rask

TT Iconic Edition er en spesialutgave av toppmodellen TT RS. Motoren fant man ingen grunn til å gjøre endringer på. Den femsylindrete kraftpakken yter tross alt 400 hestekrefter, og lar den sprinte fra stillestående til 100 km/t på 3,7 sekunder. Toppfarten er 280 km/t. Det synes Audi får holde.

Men det er gjort visuelle endringer både på utsiden og innsiden.

Vi testet den siste utgaven av Audi TT i Norge

100 eksemplarer

De 100 eksemplarer vil bli solgt utelukkende i Europa - men det spørs om vi får se noen av disse i Norge.

Du kan få den i hvilken farge du vil - så lenge den heter Nardo Grey. 20" spesialfelger i sort følger også med. OLED-baklys er også standard - og den er selvsagt merket med Iconic Edition.

TT er tilgjengelig som både coupe og cabriolet - men denne jubileumsutgaven leveres kun som coupe.

Etter drøyt 20 år er det slutt for Audi TT

Denne hekken levner liten tvil om at vi snakker om en skikkelig kraftpakke.
Denne hekken levner liten tvil om at vi snakker om en skikkelig kraftpakke.

Skiller seg ut

De største visuelle endringene er stylingen, i form av ny splitter foran, haifinner på frontfangeren og en karbonvinge bak - med vertikale "finner" på hver side.

Innvendig er det tofarget skinn som gjelder - med honeycomb-mønster i setene. En plakett som forteller hvilket nummer i rekken det er snakk om - og en rekke gule detaljer er også på plass.

Det både ser og høres ganske gromt ut, dette her.

Forbyr morobiler å lage lyd: – Dette er bare trist!

Ett stort problem

Men billig blir det ikke. Virkelig ikke! Før avgifter snakker vi rundt 900.000 kroner. Det er rundt 300.000 kroner mer enn en vanlig TT RS - og godt over millionen, før denne kan få norske skilter.

Det er nok mye av grunnen til at vi neppe får kjøpe den ny i Norge.

Men man vet aldri. Kanskje kan dette være en god investering, likevel?

PS: Visste du at man også har tatt farvel med Audi TT med en spesialmodell i USA? Den heter Heritage Edition. Kun 50 ble laget.

Vi får neppe se mange utgaver av Iconic Edition på norske veier ...
Vi får neppe se mange utgaver av Iconic Edition på norske veier ...

Video: Vi testet den siste Audi TT i Norge: