Slik har du aldri sett den norske storselgeren før
Denne er bygget av lærlinger.
Volkswagens elektriske SUV-er ID.4 og ID.5 har blitt godt mottatt i Norge. Topputgavene heter GTX. Disse har litt mer sporty design, to motorer på totalt 299 hestekrefter og firehjulsdrift.
ID.5 GTX var utgangspunktet for spesialmodellen du ser bilder av her. Etter omfattende modifisering har den fått navnet ID.5 Xcite.
Her er det mye du ikke vil få tak i på bilen du bestiller fra forhandler – blant annet en vanvittig stereoanlegg med ti (!) forsterkere.
Elektrisk skateboard
VW har tradisjon helt fra 2014 for å la lærlinger som jobber på fabrikken i Zwickau – der blant annet ID.4 og ID.5 produseres – lage en spesialmodell.
Vanligvis har man tatt utgangspunkt i Golf GTI eller Golf R. Men denne gangen ble det elbil.
I tråd med el-fokuset, følger det med et elektriske skateboard montert i bagasjerommet.
Her kan du lese mer om VW ID.5 GTX
Mye lyd
Noe av det mange setter pris på med elbil, er vanligvis at de går så stille. Det gjør jo i utgangspunktet ID.5 Xcite, også.
Men hvis du vil bryte stillheten, har du et ekstremt stereoanlegg å gjøre det med. Her snakker vi 2.000 watt – og 10 forsterkere.
Bagasjerommet er blitt rene utstillingsvinduet for hvilke lydopplevelser du kan forvente deg. Her hadde du gjort suksess på neste Gatebil-treff!
Barskt utseende
Utvendig har GTX blitt både bredere og lavere. Kombinert med en matt grønn lakk og sorte felger, ser den riktig så sint ut.
Alle VW-logoene er også gjort om fra krom til sort, for å understreke "looken".
Interiøret er også betydelig oppgradert. Lærlingene har åpenbart sansen for alcantara – så det er det mye av. Oransje kontrastsømmer er også på plass.
Populær
Så langt er det registrert over 850 ID.5 i Norge – av disse er 747 GTX. Hadde det ikke vært for lang leveringstid, ville antallet vært betydelig høyere.
Prisene starter på 525.000 kroner.
Om du vil ha bil med en gang, kan du se mot bruktmarkedet. Her ligger det 76 ID.5 GTX. Rimeligste i skrivende stund ligger ute med en startpris 578.000 kroner.
Forsinket – men her er den i Norge
Video: Her ruller bilene i land i Norge – men det er fortsatt lang leveringstid