Slik har du aldri sett bestselgeren: Bedre enn noen gang

Men timingen er ikke den beste ...

HØYREIST: Toyota har gitt en av verdens mest solgte biler, Corolla, skikkelig SUV-stuk og firehjulsdrift. Nå er dette en bil som virkelig fortjener å bli med i vurderingen hvis du skal ha bil i denne klassen.
HØYREIST: Toyota har gitt en av verdens mest solgte biler, Corolla, skikkelig SUV-stuk og firehjulsdrift. Nå er dette en bil som virkelig fortjener å bli med i vurderingen hvis du skal ha bil i denne klassen.

Toyota Corolla har vært på markedet helt siden 1966. Over 50 millioner eksemplarer er det produsert på disse årene. Populær er den også i Norge.

Etter en liten pause, der vi forholdt oss til Auris i stedet, gjorde Corolla comeback i 2018. Da med den tolvte generasjonen i rekka.

Nå er den viktigere for Toyota enn noen gang. Kanskje ikke i Norge, men i alle fall globalt.

For å tilpasse seg endringer i markedet, er den nå tilgjengelig i en helt ny utgave. Corolla Cross! Det betyr, som navnet hinter om, bedre bakkeklaring og firehjulsdrift. En kompakt-SUV, om du vil.

I utgangspunktet noe som burde passe det norske markedet som hånd i hanske ...

HISTORIE: Det er ikke så mange bilmodeller som har røtter helt tilbake til 1966.
HISTORIE: Det er ikke så mange bilmodeller som har røtter helt tilbake til 1966.

Kostbart

Hvor viktig Corolla er for Toyota, vises i innsatsen de la ned i utviklingen av den siste generasjonen. Over 400.000 timer tok det – tilsvarende en investering på rundt 60 milliarder euro. Kort sagt: Toyota flekser muskler med denne bilen.

Corolla Cross er den første modellen som blir utstyrt med femte generasjon av Toyotas velkjente og ikke ladbare hybrid-system. Eller som Toyota sier: Dette er en selvladende hybrid.

Uansett hva du kaller det, skulle den nok ideelt sett vært ladbar hybrid, slik som storebror RAV4. Det hadde gjort det lettere å selge bilen i Norge.

Les mer om Corolla Cross her

Konservative kunder?

Men kanskje kan det funker med vanlig hybrid, også? Du får jo tross alt det som skal være en driftssikker, solid og relativt romslig bil med firehjulsdrift – for under 500.000 kroner.

Dessuten er det etter all sannsynlighet konservative kunder vi snakker om. Kanskje en del som mener at det er for tidlig å begynne å kjøre rundt med ren elbil.

Vi har gjort oss bedre kjent med nykommeren, for å se hva den har å by på.

Nå legger også Toyota ned i Russland

Hvordan er den å kjøre?

Corolla har aldri vært kjent for å være en rasende morsom bil å kjøre. Cross får jo heller ikke hjelp av økt bakkeklaring, på underholdende kjøreegenskaper.

Men den føles imponerende trygg, stabil og komfortabel. Fin og presis styrefølelse er det også. Og kjøper du Corolla, er det disse egenskapene du er ute etter.

Det er imidlertid et stort men, her. Den trinnløse CVT automatgirkassen. Trinnløs girkasse har aldri vært en god idé.

Toyota har, som nevnt over, ikke ligget på latsiden da bilen ble utviklet. Enorme summer og masse tid er lagt ned i å gjøre den så bra som mulig. Likevel – likevel! – sliter vi altså fortsatt med trinnløs automatgir. Hva er det som er så irriterende med den? Jo, det skal jeg fortelle deg. Akkurat det samme som før: Det blir masete og mye støy. Den "ruser" motoren alt for mye – alt for ofte. Selv uten at du bruker høyrefoten aktivt.

La meg si det sånn: Det er bra at kundene trolig kommer fra en eldre Corolla eller en annen Toyota. Kanskje til og med en bil som har CVT-girkasse fra før. For da blir ikke sjokket så stort. Men om du har blitt vant med en elbil – vil denne løsningen føles som steinalderen.

Det høres brutalt ut, jeg skjønner det. Men sånn føles det.

NYTT: Digitale instrumenter. Dette fungerer bra. Men det tar litt tid å bli med vant med hvordan du styrer disse via knappene på rattet.
NYTT: Digitale instrumenter. Dette fungerer bra. Men det tar litt tid å bli med vant med hvordan du styrer disse via knappene på rattet.

Forbruket er oppgitt til 0,52 l/mil. Vi ender på omtrent nøyaktig det samme på vår testrute. I utgangspunktet lavt nok. Men du mister altså fordelene med ladbare hybrider som for eksempel RAV4 – som lar deg kjøre kun på strøm store deler av tiden.

Det er forresten tre motorer: En bensinmotor på 152 hestekrefter og to elmotorer på henholdsvis 113 (foran) og 41 hestekrefter (bak). Totalt har du 197 hestekrefter.

Det er mye i en Corolla. Og selv om du er langt unna noe elbil-fraspark – klarer den 0-100 km/t på respektable 8,1 sekunder. Raskt nok.

Viktigere enn akselerasjon er nok økt framkommelighet gjennom firehjulsdrift. Elmotoren bak trår til når det er nødvendig.

Bakkeklaringen på 16 centimeter – som dessuten gjør noe med måten du går ut og inn av bilen på – er også noe mange verdsetter.

Ikke elbil – likevel kan det bli norsk suksess

Plass og praktiske egenskaper:

INGEN KABLER: Brukbar størrelse på bagasjerommet. Og ingen ladekabler som tar plass.
INGEN KABLER: Brukbar størrelse på bagasjerommet. Og ingen ladekabler som tar plass.

Hva får du med deg?

Bagasjerommet er på 435 liter. Ikke så verst, for en såpass kompakt bil. Og siden den ikke er ladbar, har du heller ingen bag med ladekabel, som tar opp noe av plassen.

Bakseteryggen har ikke gjennomlastingsluke. Da er det ekstra synd at den deles 60/40 i stedet for 40/20/40. Heldigvis har du mulighet for takstativ og skiboks. 75 kilo kan du ha på taket.

Hengervekten er på beskjedne 750 kilo. På sistnevnte punkt er konkurrentene bedre. Nissan Qashqai klarer for eksempel 1.800 kilo.

BRA PLASS: Her vil selv voksne sitte bra. God takhøyde og fint med eget glasstak over baksetene.
BRA PLASS: Her vil selv voksne sitte bra. God takhøyde og fint med eget glasstak over baksetene.

Livet i baksetet

Baksetene er romslige og gode. Med tanke på størrelsen på bilen, er det god takhøyde og beinplass. Setene er myke og gode – selv om midterste setet som vanlig er noe provisorisk.

Det er lademuligheter, koppholdere, midtarmlene og egne luftdyser til klimaanlegget. Men du kan ikke justere temperaturen bak.

Fint er det også at man har eget glasstak over baksetene – som slipper til mer lys.

TRADISJONELT: Førermiljøet er akkurat slik du forventer i en Toyota Corolla. Midtarmlenet er ikke justerbart i lengderetningen, dessverre.
TRADISJONELT: Førermiljøet er akkurat slik du forventer i en Toyota Corolla. Midtarmlenet er ikke justerbart i lengderetningen, dessverre.

Bak rattet:

Du sitter høyt og komfortabelt i Corolla Cross – med bra oversikt. Setene er gode og komfortable – med nok sidestøtte. Sitteputen er ikke forlengbar.

Skjermen til det nye infotainmentsystemet er plassert høyt opp – og er lett å lese. Uten tvil det beste infotainmentsystemet Toyota har laget.

Pluss for at klimaanlegget har egne brytere/hjul – som gjør det lett å justere.

Foran girspaken er det tre store knapper som minner om noe man forventer å finne i en stor og barsk SUV. De virker dimensjonert for en bil der man gjerne bruker hansker, og derfor trenger knapper med litt størrelse og fysisk motstand i. Disse tre knappene gir deg varme i rattet og varme i setene foran. De ser gammeldags ut – men går nok aldri i stykker.

Qashqai har blitt ny – men har du egentlig fått det med deg?

STORE LYS: Hekken domineres av baklyktene. Det ser ganske bra ut – selv om vi er blitt vant med langt mindre LED-lykter på nyere biler.
STORE LYS: Hekken domineres av baklyktene. Det ser ganske bra ut – selv om vi er blitt vant med langt mindre LED-lykter på nyere biler.

Design - utenpå og inni

Vi liker designet på Corolla Cross. Den ser bra ut. Særlig fronten synes vi er passe barsk og moderne. Der mange finner på rare sprell med lysene, har Toyota valg en tradisjonell løsning. Men det ser likevel moderne og bra ut. Rett forfra er den rett og slett aggressiv.

Grillen breier seg godt ut – og offroad-preget underbygges av en plastfanger og skliplate i bunnen.

Baklyktene er unormalt store i dagens LED-lys-verden – der det gjerne er smale striper som gjelder. Men det ser egentlig bra ut, slik Toyota har løst det.

Den har de typiske SUV-elementene med plastdekor rundt hjulbuene og nederst på kanalene.

Interiøret:

Innvendig er det ikke tatt store grep i forhold til en vanlig Corolla. Men det har skjedd ting hos Toyota de siste årene. Opplevd kvalitet og design er blitt bedre

Nå får du også sort taktrekk og et stort og fint panorama-glasstak.

BRA: Toyota har oppgradert infotainmentsystemet sitt. Dette fungerer mye bedre enn de tidligere generasjonene.
BRA: Toyota har oppgradert infotainmentsystemet sitt. Dette fungerer mye bedre enn de tidligere generasjonene.

Tech:

Nytt infotainmentsystem er en viktig nyhet, fordi du forholder deg til denne skjermen hver gang du kjører bilen. Nå er menyene ryddige og lett å navigere i. Du får Apple Car Play (trådløst) og Android Auto (kabel).

Cross har også nye, heldigitale instrumenter. De kan oppleves litt rotete, og knappe-systemet på rattet tar litt tid å bli vant med. Men så sitter det.

Ellers er det trådløs lading av mobilen, den har alle kjøreassisten-systemene man forventer og infotainmentsystemet kan oppdateres trådløst.

Eier du en Toyota? Fortell oss om det her:

Konklusjon:

Tenk om den ble levert som ren elbil! Da hadde Toyota hatt en bestselger – også her hjemme. Med en CVT-girkassen som føles gammeldags og "selvladende" hybrid drivlinje, blir den langt mer begrenset i nedslagsfeltet sitt.

Likevel, det er en god totalpakke. Ikke minst med tanke på litt bedre bakkeklaring, høyere sittestilling og firehjulsdrift.

Den har virkelig aldri vært bedre. I markedene der elbilene ikke dominerer, altså i stort sett resten av verden, bør denne totalpakken treffe godt.

TØFF: Fronten er aggressiv og nesten litt Audi-aktig.
TØFF: Fronten er aggressiv og nesten litt Audi-aktig.

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 12.500 omtaler!

Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her - det er fort gjort.

Så langt er det ingen omtaler av Corolla Cross – men det ligger nesten 800 omtaler av ulike Toyota-modeller.

Toyota Corolla Cross

Motor og ytelser:

  • Motor: Hybrid, 2-liter bensin + el
  • Effekt: 197 hk / 620 Nm
  • 0-100 km/t: 8,1 sek.
  • Toppfart: 185 km/t
  • Forbruk (WLTP): 0,52 l/mil

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 446 x 183 x 163 cm
  • Bagasjerom: 435 / 1.359 liter
  • Vekt: 1.505 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Taklast: 75 kg

Pris: Fra 443.500 kroner

Pris testbil: 483.700 kroner

Video: Derfor skuffer den nye elbilen til Toyota:

Har du levert bilen i innbytte? Da kan du sove godt om natten