Trimming av bil gir økt effekt - og kan også gi lavere forbruk. Men det er ikke risikofritt, heller. En såkalt rullende landevei (bildet) er viktig for å dokumentere effektøkingen ved tuning.
Trimming av bil gir økt effekt - og kan også gi lavere forbruk. Men det er ikke risikofritt, heller. En såkalt rullende landevei (bildet) er viktig for å dokumentere effektøkingen ved tuning.

Slik får du mer krefter og lavere forbruk – uten at det koster skjorta

Men det er også en del ting man må være oppmerksom på ved tuning av bil.

Optimalisering, eller såkalt chiptuning, av bilmotorer har blitt mer og mer vanlig.

Dette gir tilgang til økt effekt, både i hestekrefter og dreiemoment, samtidig som det i mange tilfeller senker forbruket.

Etter at avgiften på effekt forsvant, er det heller ingen kostnader knyttet til å få det skrevet inn i vognkortet.

Kanskje ikke så rart at det er blitt populært?

Dårlig rykte

I takt med den økte etterspørselen har flere og flere aktører som utfører optimalisering dukket opp i markedet. Ikke alle er like seriøse. Drivkraften er ofte lettjente penger.

– Ja, det gjør meg litt vondt å si det – men det stemmer dessverre at denne bransjen har et litt dårlig rykte, sier Jahn Kåre Uthuslien Larsen.

Jahn Kåre Uthuslien Larsen i Vestfold Customs ønsker flere seriøse aktører i denne bransjen. Foto: Vestfold Customs
Jahn Kåre Uthuslien Larsen i Vestfold Customs ønsker flere seriøse aktører i denne bransjen. Foto: Vestfold Customs

Han er selv en del av denne bransjen og daglig leder av Vestfold Customs. De driver, blant mye annet, også med det som litt feilaktig kalles chiptuning.

– Ja, vi liker å bruke ordet optimalisering. For det er det det faktisk er. Vi har holdt på med dette i en årrekke. Vi ønsker også å gjøre bransjen mer stueren. Den fortjener det.

«Helsesjekk»

– Hva det dere gjør for ikke å bidra til et dårlig rykte?

– Det tror jeg er ganske mange ting, faktisk. Blant annet har vi investert millioner av kroner i skikkelig utstyr. Dessuten tar vi en "helsesjekk" på alle bilene før eventuell optimalisering.

Sjekken omfatter alt fra bremser, forstilling, styring og hjuloppheng. De går også nøye gjennom motoren. Måler kompresjon, turbotrykk og tenning.

Er ikke dette i orden gjøres ikke jobben før det er utbedret.

– Vi er et godkjent bilverksted med alle papirer og godkjenninger i orden, så vi kan bistå med utbedringer om det er ønskelig. Å være godkjent bilverksted er et krav for å kunne endre styringsmapping på gateregisterte kjøretøy. I tillegg må man ha en rullende landevei for å kunne dokumentere effekten. De som utfører tuning uten disse tingene opererer ulovlig, understreker han.

Bilene som tunes kjøres på landevei både før og etter optimaliseringen – slik får begge parter dokumentasjon på hva som er gjort.

Les også: Slik skifter du bremseklosser selv

Bilen kjøres på rullende landevei før og etter optimaliseringen. På den måten får både kunden og bedriften nødvendig dokumentasjon.
Bilen kjøres på rullende landevei før og etter optimaliseringen. På den måten får både kunden og bedriften nødvendig dokumentasjon.

7.300 kroner

Det er med andre ord stor forskjell på det som gjøres her og det som gjøres når en tuner har avtalt å møte en kunde på en bensinstasjon, laster inn ny programvare, tar pengene og stikker videre til neste kunde ...

– Vi antar at det også er prisforskjeller?

– Absolutt. Men prisforskjellen er kanskje ikke så stor som man skulle tro. Hos oss koster billigste "pakke" 7.300 kroner.

Litt avhengig av bilmodell og type får man da gjerne 30-50 hestekrefter ekstra og en økning i dreiemoment på 100-150 Nm, noen ganger enda mer.

Det finnes også andre pakker for de som ønsker enda mer effektøkning.

– Vi har for eksempel en populær løsning til syvende generasjon Audi RS6 til 34.000 kroner. Den er langt mer omfattende, men med TÜV-godkjent software, forklarer Uthuslien Larsen.

Etter optimalisering får kunden ført dette inn i vognkortet, samt en motor- og drivverk-forsikring om man ønsker det.

Denne Volvoen har overrasket mange: – Noen har gått på en smell, ja

Også ganske analoge biler, slik som denne VW Transporteren er blant kundene til Vestfold Customs. Foto: Vestfold Customs
Også ganske analoge biler, slik som denne VW Transporteren er blant kundene til Vestfold Customs. Foto: Vestfold Customs

Trygghet er viktig

Men det som kanskje er enda viktigere: Denne optimaliseringen er TÜV-godkjent. Da medfølger det garanti, full dokumentasjon på hva som er gjort, det er tatt en gjennomgang av bilen og kunden har et sted å gå om han eller hun lurer på noe, eller trenger hjelp.

– Vi tenker den tryggheten er verdt de ekstra kronene og vel så det. Men det er alltid noen som bare ser på prisen – og ikke tenker på de andre tingene. Det synes vi som har investert tungt i år drive ordentlig er litt synd.

Uthuslien Larsen klarer ikke helt å se på de "mobile tunerne", som ikke har annet enn en PC og noen kabler, som konkurrenter. Sluttproduktene de leverer er vidt forskjellige.

– De har ikke noe godkjent bilverksted, de har ikke rutinene for å håndtere dette og de kan heller ikke dokumentere før / etter-resultat på en rullende landevei.

Les også: Med en liten egeninnsats kan du spare mye penger

Det er ikke bare nyere biler som finner veien innom Vestfold Customs. Her er en eldre Chevrolet Corvette på den rullende landveien. Foto: Vestfold Customs
Det er ikke bare nyere biler som finner veien innom Vestfold Customs. Her er en eldre Chevrolet Corvette på den rullende landveien. Foto: Vestfold Customs

Motorlampe som lyser

Han forteller også om tilfeller hvor de har takket nei til å optimalisere biler, etter "helsesjekken" som de kaller det. Bilene har rett og slett ikke egnet seg for en slik optimalisering. Noen av disse kundene har dratt videre til andre leverandører, som har lastet inn ny programvare. Det har ikke alltid gått like bra.

– Og du kan jo gjette hvor de kommer når motorlampa lyser og bilen ikke går som den skal ...

– Denne optimaliseringen, eller trimmingen som mange kaller det, medfører økt motorslitasje ...

– De fysiske lovene kan man ikke gjøre noe med. Det er klart at et økt forbrenningstrykk potensielt kan medføre en viss risiko. Men generelt vi jeg si at dette ikke er noe stort problem, så lenge man tar ut moderat effekt og ikke bruker "hele gasspedalen hele tiden".

Uthuslien Larsen mener at de fleste bilmotorer er godt dimensjonert. Han påpeker også at mange like motorer også leveres fra fabrikk med ulike effektuttak.

– Hva med automatgirkasser. De er jo ikke alltid like glad i økt effekt og moment, slites fortere og kan havarere ...

– Både ja og nei. Også her er det et visst måtehold som gjelder – både hvor mye effekt man tar ut, hvordan bilen brukes, tilstand på bilen og vedlikehold. På mange biler nå kan vi også gå inn og programmere slik at clutchene i automatgirkassa legger seg på med et høyere trykk, samt at girskiftene går raskere, slik at man minimerer sluring på clutchene. Dette er det langt i fra alle tunere som tilbyr, eller kunder som tenker over. Det er derfor det er viktig å bruke seriøse fagfolk.

Utrykningspolitiet: – Skjønner ikke at det er lov

På nyere biler er det slutt på at man skiftet forgassere og kamaksel ved tuning. Nå er det som oftest ny software som gjelder. Skrutrekker og fastnøkler er byttet ut mot PC. Illustrasjonsbilde.
På nyere biler er det slutt på at man skiftet forgassere og kamaksel ved tuning. Nå er det som oftest ny software som gjelder. Skrutrekker og fastnøkler er byttet ut mot PC. Illustrasjonsbilde.

Kan være god investering

Optimalisering er ikke bare populært blant unge gutter med fart og hestekrefter i blikket. Også de som trekker campingvogn eller annen tung tilhenger og trenger litt mer moment i motoren, står på kundelisten. Det samme gjør en del typiske arbeidsbiler som VW Transporter og Mercedes Sprinter.

– Dette er kundegrupper som ofte trenger en annen type optimalisering. Her er sjeldent hestekreftene noe stort tema. Det er økt moment og lavere forbruk som ofte er ønskene her. Vi har hatt firmaer innom for å gjøre dette på flere biler.

De økte prisene på drivstoff har også bidratt til mer å gjøre.

– Uten å ta munnen for full kan optimalisering redusere forbruket med mellom 5 og 10 prosent. Noen ganger enda mer. Planlegger man å ha bilen i fire-fem år – ja, så behøver jeg neppe å forklare at det faktisk kan være en god investering, avslutter Larsen.

Les også: – Det var da en helsikes pris for en oljeskvett ...

Nils Sødal som er kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier at deres medlemmer ikke opplever mye problemer rundt tuning av biler. Foto: NAF.
Nils Sødal som er kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier at deres medlemmer ikke opplever mye problemer rundt tuning av biler. Foto: NAF.

NAF: Lite klager

– Vi får lite klager på tuningfirmaer, så vi opplever egentlig ikke at det er mange useriøse aktører i denne bransjen. Det betyr ikke at de ikke finnes, men at få av våre medlemmer har hatt problemer med useriøse tuning-firmaer.

– I utgangspunktet kan en optimalisering av en «strupet» motor være fornuftig, så lenge dette utføres i henhold til fabrikantens retningslinjer. Men udokumentert optimalisering er ikke noe vi i NAF anbefaler.

Det sier Nils Sødal som er kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bortfall av garanti

Han mener det er viktig at optimalisering og tuning gjøres i henhold til det fabrikanten tillater og godkjenner. Du må få nytt vognkort, hvor optimaliseringen er innført, og ikke minst at det er viktig å melde fra til forsikringsselskapet.

– Det kan også være at bilen får større belasting på motor og drivverk enn det fabrikken har beregnet. Vær klar over at eventuelle garantivilkår kan falle bort da og at det kan begrense hva du kan reklamere på, avslutter Sødal.

Les også: Dieselbil til 500.000: – Kan fortsatt være et godt kjøp

Video: – Ungdommen vet ikke hva de går glipp av ...