Slik er det å kjøre en 99 år gammel bil
– Tror aldri jeg har vært så konsentrert og nervøs bak rattet.
– Denne T-Forden er definitivt den eldste bilen jeg noensinne har kjørt. Minst 50 år eldre enn den nest eldste, sier en smått opprømt Broom-Mats bak rattet.
Det mens bilen humper og rister av gårde, likevel nesten overraskende komfortabelt, mens det både putter og ryker fra motoren.
Motorvolumet er på rause 2,9 liter og effekten på beskjedne 20 hestekrefter. Det er likevel nok til at bilen har en toppfart på rundt 70 km/t.
Uvant pedalbruk
– Med de bremsene denne bilen har, er det mer enn nok, mener Broom-Benny.
– Sjelden har jeg konsentrert meg så mye, og nesten vært litt nervøs, før jeg skulle kjøre en bil. Det er en mildt sagt uvanlig bruk av pedalene som var årsaken til det.
– Gassen reguleres på rattet, bremsen er der gasspedalen normalt er og her er clutchpedalen giret, forklarer Benny.
Mats og Benny er enige om at Fords Model T nok er tidenes viktigste bilmodell.
Det var jo den som satte USA og etter hvert resten av verden på hjul. Dette var modellen som for alvor startet massebilismen og det var den første bilen som ble serieprodusert.
Les også: Det er nå du bør kjøpe denne
Ville salgstall
Den var også en bestselger. I løpet av de 19 årene den ble produsert, fra 1908 til 1927, solgte Ford mer enn vanvittige 15 millioner eksemplarer. Det tilsvarte omtrent halvparten av all bilproduksjon i perioden.
Bare i 1923 ble det solgt mer enn 1,9 millioner T-Forder. Et helt vanvittig antall.
For å sette det tallet litt i perspektiv: I fjor var Ford F-serien den mest solgte bilen i USA. Da med 769.039 enheter. Altså godt under halvparten. Legg også til at folketallet var 1/3 av dagens i 1923. Suksess er bare forbokstaven.
Les også: – Du skal aldri se ned på folk i møkkete arbeidsklær
Unik norsk bil – med mye patina
Apropos 1923. Bilen vi kjører er også fra bestselger året. Det vil si 99 år gammel. En stolt nordmann kunne den sommeren registrere sin helt nye, sorte T-Ford. Siden var den i samme families eie helt fram til 2019. Den er urørt, original og altså ikke restaurert eller pusset vesentlig opp på noe tidspunkt. Bare reparert litt hist og pist underveis.
Det har resultert i at bilen har en helt fantastisk og unik patina både utvendig og innvendig. Små og store arr og sår som alle har sin historie om et levd bil-liv. Det gir en sjel og sjarm som er så og si umulig å bevare med full oppussing, utskifting av massevis av originaldeler, hellakkering, nye innvendige trekk og ny kalesje.
Les også: Bilen er billig – men kan ta livet av økonomien din
Stor stas
– Denne bilen byr på et stykke unik norsk bilhistorie. Jeg er glad for at Ståle Pettersen som eier bilen nå og som er innehaver av Carfreaks AS, tar vare på den slik som den er, sier Benny.
– Jeg som er av den såkalte digitale generasjon, synes det er stor stas å få prøve en slik bil. Det sier litt om utviklingen som, naturlig nok, har vært på disse 100 årene, avslutter Mats.
Se videoen av kjøreturen med T-Ford her:
Ford Model T 1908 - 1927
Ford Model T var IKKE første bil fra Ford. De hadde produsert 18.000 biler før denne, men ikke oppnådd særlig suksess.
Første Model T ble produsert 24 september 1908. De første bilene ble produsert enkeltvis og kunne leveres i ulike farger som grå, grønn, rød og blå.
I 1914 kom samlebåndproduksjon av T-Ford i gang. Ideen fikk grunnlegger Henry Ford fra slakteriene i Chicago. Der hang dyreskrottene på kroker i taket som kunne flyttes på trinser og skinner. Slakteren sto på sin faste plass og utførte sine faste arbeidsoppgaver.
Fra 1913 kunne T-Ford kun leveres i «Japan black», altså sort. Det var den eneste lakken som tørket fort nok til at den kunne brukes på et samlebånd.
Samlebåndproduksjonen lønte seg og fikk prisen på bilene ned. I 1908 kostet den 950 dollar, i 1927 var prisen 290 dollar.
Samlebåndsarbeiderne hadde statiske og kjedelige jobber. Henry Ford betalte både to- og tre ganger mer i lønn enn andre bilfabrikker for å få arbeiderne til å bli. Likevel sluttet mange.
Henry Ford ble en av USAs rikeste og mektigste menn.
Ford Model T veide ca. 700 kilo, dette var 300 kilo lettere enn mange av konkurrentene. En av grunnene var de lette, men solide og smekre akslene bilen hadde av kromvanadium-stål. Levert av Fords eget stålverk.
Motoren er 2,9 liters firesylindret bensinmotor på 20 hestekrefter. Toppfarten er på ca. 70 km/t. Bensinforbruket ligger på mellom 1,1 -1,8 l/mil.
Det gikk hele 30 år før produksjonsrekorden på 15 millioner biler ble slått. Den ble tatt av VW type 1, eller Bobla, som vi gjerne kaller den.