Slik ble 2022 tidenes nest beste bilår i Norge

Det kom etter en voldsom sluttspurt.

PÅ VEI UT: Det har strømmet ut nye biler i rekordfart den siste måneden. En voldsom desember-offensiv sikret et svært godt registreringstall for 2022.
PÅ VEI UT: Det har strømmet ut nye biler i rekordfart den siste måneden. En voldsom desember-offensiv sikret et svært godt registreringstall for 2022.

Lenge så det ut som 2022 skulle bli et bra, men ikke fantastisk år for registrering av nye biler i Norge. Men så kom desember – og en voldsom innspurt.

Aldri før har det blitt registrert like mange nye personbiler i en måned som i desember 2022. Hele 39.497 nye personbiler ble registrert i innspurten fram mot årsskiftet.

Bilbransjen jobbet på spreng for å få levert ut nye biler før nyttår – for da ventet nye og høyere bilavgifter, blant annet ny vektavgift og moms på elbiler for den delen av prisen som overstiger 500 000 kroner.

Levd i stor spenning

– Dette hadde vi nesten ikke trodd var mulig. Nesten 40.000 førstegangsregistrerte nye personbiler i desember alene, betyr at drøyt 22 prosent av hele årets nybilregistreringer ble gjort i løpet av årets siste måned. Til sammen ble det bare 1.947 nye biler som skiller 2022 fra rekordåret 2021, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Til sammen endte vi på 174.329 førstegangsregistrerte nye personbiler i fjor

Kunder som har bestilt bil for lenge siden, og som håpet på utlevering før nyttår, har levd i stor spenning. Dette fordi nye avgifter samt moms på elbiler ville gjøre mange av modellene mye dyrere fra 1. januar.

Nye avgifter – men ladbare Volvoer blir ikke dyrere

TRAVLE TIDER: Det har gått unna hos svært mange bilforhandlere den siste tiden.
TRAVLE TIDER: Det har gått unna hos svært mange bilforhandlere den siste tiden.

Mange må betale mer

– Mange har ventet et helt år på å få sin nye bil. Kraftig rente- og prisøkning generelt, i tillegg til en prisøkning på mange bilmodeller som følge av økte produksjons- og fraktkostnader, har neppe gjort ventetiden til en god opplevelse, sier Solberg Thorsen, i en pressemelding.

Selv om rekordmange fikk ny bil i desember, er det på det rene at mange som har bestilt bil for lenge siden, først vil få bilen utlevert i 2023 - og da med nye avgifter på toppen.

– Dermed blir bilprisen en helt annen enn det mange hadde trodd og håpet på. Det blir dessverre resultatet av en uforutsigbar politikk fra regjeringen, som ikke var villig til å gi alle som allerede hadde bestilt ny bil før forslaget til statsbudsjett for 2023 ble kjent, fritak fra de nye avgiftene, sier Solberg Thorsen.

– Innspurten er nesten ikke til å tro

FULLT: Mange bilimportører fikk svært mange biler til landet mot slutten av 2022. Dette bildet er fra Drammen Havn, første stoppested for mange biler som kommer til landet. Foto: NTB
FULLT: Mange bilimportører fikk svært mange biler til landet mot slutten av 2022. Dette bildet er fra Drammen Havn, første stoppested for mange biler som kommer til landet. Foto: NTB

Store ordrereserver

Av samtlige førstegangsregistrerte nye personbiler i 2022, var 138.265 elbiler, noe som tilsvarer en andel på 79,3 prosent. Det er også ny rekord, for den forrige rekorden fra 2021 var en elbilandel på 64,5 prosent. Antall førstegangsregistrerte nye ladbare bensinhybrider i 2022 endte på 14.336, og det er 60,8 prosent færre enn i 2021.

Utfordringer med leveranse av nye biler, særlig elbiler som de aller fleste nå velger, har skapt mye usikkerhet hos importører og forhandlere som har hatt store ordrereserver. Hvor store reserver det er snakk om, og som vil gi utleveringer framover i 2023, er det kun importørene som vet.

En biltype spiser opp elbilenes miljøgevinst

Tenker seg om

– På grunn av store ordrereserver og nye biler som nå er på vei til Norge, er det grunn til å tro at vi vil se relativt høye registreringstall også de første månedene i det nye året, sier Solberg Thorsen.

Flere aktører i bilbransjen melder nå om lavere kontraktsinngang enn på lenge, noe som kan bety at flere potensielle nybilkjøpere tenker seg om en ekstra gang før de inngår en avtale om kjøp av ny bil. Hvordan det vil påvirke registreringstallene utover i 2023, vil bli fulgt med spenning.

Her er bilene som økte mest i pris fra nyttår

Slik endte det for de 20 største bilmerkene i Norge i fjor. Tabell fra OFV.
Slik endte det for de 20 største bilmerkene i Norge i fjor. Tabell fra OFV.

Video: Bli med og møt en mann som har dilla på BMW