Slik takker en elbil-pioner for seg. De aller siste BMW i3 har nå rullet av samlebåndet. De var lakkert i gullfarge
Slik takker en elbil-pioner for seg. De aller siste BMW i3 har nå rullet av samlebåndet. De var lakkert i gullfarge

Slik avslutter de en kjempesuksess

– En epoke er over for oss.

Den lille og spesielle BMW i3 har vært en stor suksess i Norge. Nær 30.600 biler har blitt registrert av BMWs aller første serieproduserte elbil.

Så mange flere blir det heller ikke. Allerede i fjor stoppet produksjonen for det amerikanske markedet. Nå følger Europa og dermed Norge etter.

– Vi ble sluttsolgt for BMW i3 i februar. Siste bil til norsk kunde blir trolig levert i september i år. Dermed er en epoke over for vår del.

Det sier Marius Tegneby som er kommunikasjonsdirektør for BMW i Norge, til Broom.

De aller siste bilene ble lakkert i gullfarge, med sorte detaljer. Med det takker en viktig bilmodell for deg.
De aller siste bilene ble lakkert i gullfarge, med sorte detaljer. Med det takker en viktig bilmodell for deg.

Blir leiebiler i hjembyen

Heller ingen av de siste «gullbilene» kommer til Norge.

– Nei, som, nevnt vi får ikke flere biler. Galvanic Gold, som fargen heter, ble introdusert til i3 for en stund siden, så selve fargen disse 18 bilene har er ikke nødvendigvis så unik – selv om de har noen egne detaljer. Etter hva jeg har forstått, skal alle disse bilene brukes av et bilutleie-selskap i München, forklarer Tegneby.

BMW i3 har vært en viktig bil for oss i mange år. Det sier Marius Tegneby som er kommunikasjonsdirektør for BMW i Norge, til Broom.
BMW i3 har vært en viktig bil for oss i mange år. Det sier Marius Tegneby som er kommunikasjonsdirektør for BMW i Norge, til Broom.

Han bekrefter at modellen ikke bare har vært viktig, men svært viktig, for BMW. Ikke minst her i Norge.

– I flere år har den vært vår soleklart mest solgte modell. Ikke bare det. Over 80 prosent av kundene på i3 har vært førstegangskjøpere av BMW. Med andre ord har modellen rekruttert en rekke nye kunder, forklarer Tegneby videre.

Les også: Så billig kan du få en herlig sommerbil

Nye iX1 overtar som den minste

BMWs minstemann får heller ingen direkte etterfølger.

– Vi ser nå en dreining i segmentet for de minste bilene, hvor mange nå beveger seg opp en klasse, til en kompakt SUV eksempelvis. Det passer godt inn for lansering av BMW iX1 som er senere i år. Denne bilen vil trenge produksjonskapasiteten som i3 opptar nå. iX1 vil overta rollen som vår «minste elbil», avslutter Tegneby.

Luksusproblem: Gjør det nå – før det kanskje er for sent

Fra nå av er elbilen BMW i3 kun tilgjengelig via bruktbilmarkedet. Der er den til gjengjeld populær.
Fra nå av er elbilen BMW i3 kun tilgjengelig via bruktbilmarkedet. Der er den til gjengjeld populær.

Lever videre på bruktmarkedet

På bruktbilmarkedet vil i3 leve videre i mange år. Også her er den populær. Tall fra finn.no viser at den sammen med Nissan Leaf og VW e-Golf er blant elbilene det søkes mest på.

Prisene starter nå på rundt 75.000 kroner for rimeligste i3, som gjerne har gått langt.

Kan man legge 150.000 kroner i en brukt i3, får man en fire år gammel bil med største batteripakke som har gått rundt 60.000 kilometer. Det er fortsatt mye elbil for pengene.

Bilen har blitt oppgradert flere ganger underveis med ulike batteripakker og dermed også ulik rekkevidde. Dette er det smart å sette seg litt inni om man vurderer en brukt i3.

Les også: BMW-klassikeren har gått bare 26 mil – sjekk prisen nå

Video: Lyst på brukt BMW i3? Dette må du vite om den