Slik avslører de en stor nyhet

Skal komme med sin første elbil.

TEASER: De har ikke akkurat skyndet seg med å lage elbil. Men nå er det snart klar for Range Rover Electric.
TEASER: De har ikke akkurat skyndet seg med å lage elbil. Men nå er det snart klar for Range Rover Electric.

Tidlig ute - så bråstopp. Det er kjapt oppsummert det vi har sett av elbiler fra Jaguar Land Rover-konsernet så langt.

Med I-Pace var Jaguar tidligere ute enn mange av konkurrentene. Men så stoppet det helt opp. I-Pace har ikke fått noen oppfølger. Og hos Land Rover/Range Rover har det også gått sakte mot elektrifisering, ladbar hybrid er så langt eneste alternativ.

Men nå er det like før. Vi har lenge visst at en elektrisk Range Rover er på gang. Nå får vi vite litt mer om den:

TIDLIG Jaguar Land Rover-konsernet var tidlig ute med elbil da I-Pace kom i 2019. Men så stoppet det opp.
TIDLIG Jaguar Land Rover-konsernet var tidlig ute med elbil da I-Pace kom i 2019. Men så stoppet det opp.

Ytelser som V8

Ifølge selskapet selv har Range Rover Electric flere patentsøknader enn noen annen Range Rover, og nå skal prototypene gjennom et av de strengeste tekniske testprogrammene noensinne.

Målet er å sjekke at bilen takler ekstreme temperaturer, ulike værforhold og alle typer terreng, også vading i opptil 85 centimeter dypt vann.

Ikke overraskende skal bilen bygges på 800 volt-arkitektur, det bidrar blant annet til svært hurtig lading.Range Rover lover også problemfri lading, trådløse programvareoppdateringer og intelligent teknologi, som skal optimalisere rekkevidden.

Ytelsene skal kunne sammenlignes med flaggskipet Range Rover V8.

Smiler hver gang jeg skal ut og kjøre

LADBAR: Dagens Range Rover får du som ladbar hybrid, nå er det ikke veldig lenge til helektrisk utgave.
LADBAR: Dagens Range Rover får du som ladbar hybrid, nå er det ikke veldig lenge til helektrisk utgave.

Tester i minus 40

Etter ett års utvikling som inkluderer testing av bilens styrke, hvordan den oppfører seg under forskjellige forhold og vadetesting i hastigheter på opptil 50 km/t, er de første fysiske bilene nå klare.

Global testing på vei har startet, fra Sverige til Dubai, i temperaturer fra minus 40 til 50 plussgrader. Her testet blant annet robustheten til det elektriske kjøresystemet, inkludert undersiden og batteriets holdbarhet.

Knallstart i Norge: Solgte biler for 400 millioner

Bygges i England

Range Rover Electric skal bygges på en helt ny og fleksibel plattform, kalt Modular Longitudinal Architecture (MLA).

Bilen skal rulle ut fra fabrikken i Solihull i England sammen med eksisterende mildhybrid- og ladbare hybridutgaver.

Salget skal starte neste år, men når de første kundene får bilene sine er ennå ikke helt klart.

Les testen: Helt ny og bedre på alt

Range Rover har også sendt ut video. Advarsel: Her er det fint lite håndfast å se...