Skulle ikke komme til Norge – men her er den!

Fords elektriske pickup kan bli en storselger.

Det vakte enorm oppsikt da Ford gikk ut med nyheten om at de skulle lage elektrisk utgave av sin store pickup, F-serie, kalt F-150 Lightning.

Her hjemme ble det fra dag én spekulert i om importøren ville hente den til Norge. Men signalene derfra var negative. Det hjalp heller ikke at bilen fikk en kjempe-mottagelse hjemme i USA, med lange ventelister.

– Det foreligger ingen konkrete planer om å lansere Lightning i Norge eller Europa, var beskjeden fra Fords norske informasjonsdirektør Anne Sønsteby.

Sto og ventet

Men nå skjer det ting på dette området. Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er blant dem som er invitert til en testkjøring hos Ford mandag morgen. Og han har spennende ting å fortelle:

– I forkant fikk vi ikke vite hva vi skulle få kjøre, bare at dette var en stor nyhet. Da var det jo nærliggende å tenke på Lightning. Og ganske riktig: Den sto og ventet da jeg kom hit til Son for noen minutter siden. Jeg tror aldri jeg har sett så mange biljournalister samlet i Norge før, forteller Vegard.

Vi så den i USA – og varslet kjøpefest

Enn så lenge på engelske skilter. Spørsmålet blir når vi får se denne bilen på norske.
Enn så lenge på engelske skilter. Spørsmålet blir når vi får se denne bilen på norske.

Unik standing

– Det betyr lansering i Norge?

– Så langt har jeg ikke fått bekreftet det, men ja: Det vil jeg jo veldig sterkt tro! Vi vet at importøren har presset hardt på for å få bilen til Norge. Utfordringen er naturligvis at Ford har så høy etterspørsel etter den i USA. Da gir det nok ikke nødvendigvis mening å ta ut biler og sende til Norge. Men samtidig har Norge en unik standing på elbil, som har litt lagt merke til i hovedkvarteret til Ford i Detroit også. Det store spørsmålet er nok hvor fort dette kan gå. Det håper jeg å få vite mer om senere i dag, sier Vegard.

Han legger til:

– Jeg har såvidt sittet på med Lightning innendørs på en bilutstilling i Los Angeles – nå gleder jeg meg stort til å faktisk få kjøre den selv. Vi får 30 minutter bak rattet på den senere i dag. Så er det sperrefrist til i morgen tidlig med å fortelle om kjøreinntrykkene.

Denne kjøper 100 kunder – hver eneste time

Ford kjører hardt på livsstil i markedsføringen av F-150 Lightning. Det har de tydeligvis truffet blink med.
Ford kjører hardt på livsstil i markedsføringen av F-150 Lightning. Det har de tydeligvis truffet blink med.

To batteripakker

Startprisen på bilen i USA er like under 40.000 dollar, eller rundt 400.000 norske kroner. F-150 Lightning er tilgjengelig med to batteripakker. En gir rekkevidde på 370 kilometer - den største på 514 kilometer. Dette er målt etter EPA-metoden, som er strengere enn WLTP som ligger til grunn for rekkevidden på biler som selges i Europa.

Innstegsmodellen har to motorer og en effekt på 452 hestekrefter. Mens toppmodellen skal ha solide 580 hestekrefter og 1.050 Nm dreiemoment.

Den skal kunne ha nyttelast på opptil 900 kilo og kunne trekke maksimalt 4.500 kilo på variantene med det største batteriet og den såkalte Max Trailer Tow-pakken.

Her er produksjonen av F-50 Lightning i gang i USA

Bagasjerommet foran er enormt, bilen kan også fungere som strømkilde.
Bagasjerommet foran er enormt, bilen kan også fungere som strømkilde.

Gedigen frunk

Det Ford kaller Intelligent Backup Power gjør at du kan ta ut hele 9,6 kW med energi. Du kan bruke bilens strøm som strømkilde til verktøy eller andre strømkrevende produkter, når du ikke er i nærheten av strømnett.

Under panseret foran er det en stor frunk på rundt 400 liter hvor du kan frakte mer enn 180 kilo. Det vanntette rommet er også utstyrt med fire strømuttak, to USB-uttak og er drenerbart.

Understellet har blitt forsterket med metallplater for å beskytte batterier og motor mot tøft terreng. Batteriet er også i tillegg beskyttet av en vanntett boks pakket inn i krasj-absorberende materiale.

Les mer om Ford F-150 Lighting her:

Video: Her møtte vi den på bilutstilling i USA