Skoda Octavia: – Større, bedre og mer velbygd

Skodas nye familiebil er testet. Her er førsteinntrykket.

Skoda Octavia kommer til Norge i mars   og vil trolig bli et av de mest fornuftige nybilkjøpene en kan gjøre med tanke på plass og utstyr i forhold til pris.
Skoda Octavia kommer til Norge i mars og vil trolig bli et av de mest fornuftige nybilkjøpene en kan gjøre med tanke på plass og utstyr i forhold til pris.

Om ikke så lenge drar norsk presse på tur for å teste den nye Skoda Octavia. Men noen har allerede fått en forsmak, blant andre Vi Bilägares journalist Marianne Sterner.

Hun er nå i Portugal der hun tester nyheten – og rapporten hennes tilsier at nye Octavia kan bli en svært interessant modell for norske bilkjøpere.

LES OGSÅ: Skoda Octavia 2013: Kanskje det smarteste nybilkjøpet i 2013

Nye Octavia har vokst mye og snuser i praksis nå på Passat/Mondeo/Avensis-klassen
  - men sannsynligvis til langt lavere priser.
Nye Octavia har vokst mye og snuser i praksis nå på Passat/Mondeo/Avensis-klassen - men sannsynligvis til langt lavere priser.

Klasseledende bagasjerom

Vi er nå kommet til tredje generasjon av Octavia – en modell som mange nordmenn har fått sansen for. Den startet på mange måter snuoperasjonen for Skoda da den ble lansert. Nå legges lista enda høyere.

Blant annet blir plassen ytterligere forbedret – hele 590 liters bagasjerom er klasseledende, med god margin.

Octavia kommer med Skoda nye og mer karakteristiske front. Ellers
  er knekken på C-stolpen det mest karakteristiske ved designet på kombi-utgaven.
Octavia kommer med Skoda nye og mer karakteristiske front. Ellers er knekken på C-stolpen det mest karakteristiske ved designet på kombi-utgaven.

Alt om Skoda på Broom – klikk her

– Merkes virkelig at det er en helt ny bil

Og selv om bilen er større, blant annet ni centimeter lenger, er vekten redusert med opptil 102 kilo.

Vi Bilägares utsendte har foreløpig prøvekjørt kombisedanen – stasjonsvogna kommer senere.

– Det eneste nye Octavia har felles med den forrige modellen er DSG-girkassen, og det merkes virkelig at dette er en helt ny bil, sier Sterner.

Dette er det første dashbordbildet fra nye Octavia. Som vi kan
  se - ikke spesielt fargerikt... Men både finish og materialvalg skal
  være flere hakk opp fra dagens modell.
Dette er det første dashbordbildet fra nye Octavia. Som vi kan se - ikke spesielt fargerikt... Men både finish og materialvalg skal være flere hakk opp fra dagens modell.

LES OGSÅ: Vi har testet en ulv i Skoda-klær

Morsom detalj

– Bilen er betydelig større og teknisk forbedret på alle måter. Den har alle de sikkerhetssystemer en kan tenke seg, fortsetter Sterner.

Nye Octavia har blant annet ni kollisjonsputer.

– En morsom detalj er at de har funnet et nytt sted å oppbevare isskrapen, nemlig på innsiden av tanklokket. Så slipper en å åpne døra før en skal skrape ruta.

LES OGSÅ: Verditap: Disse bilene taper seg minst

Ikke like bra som Golf

Britiske Autoexpress har også kjørt bilen. De gir bilen fire av fem stjerner – og mener den vil være en skikkelig utfordring for VW Golf. De to modellene deler samme utgangspunkt – den såkalte MQB-plattformen til Volkswagen-konsernet.

De mener at mye utstyr til lav pris, god plass og gode nok kjøreegenskaper bør gjøre Octavia til en ny salgssuksess for Skoda.

Autoexpress mener Octavia i seg selv er en ypperlig bil, men at den ikke når helt opp til Golf VII som er målestokken i klassen. Blant annet er det noe mer støy i kupeen.

Men det understrekes at mange nok vil synes at Octavias lavere pris og bedre plass vil kompensere for dette.

Octavia interiør
Octavia interiør

LES OGSÅ: Skoda som skiller seg ut? Sjekk denne

Til Norge i mars

Octavia kommer til Norge i mars. I første omgang kommer den som sedan, mens stasjonsvogna, som er den varianten vi er mest interessert i her hjemme, er på plass i juni.

Det blir åtte motorer å velge i, fire diesel og fire bensin, og etter hvert kan den leveres med firehjulstrekk også.

Prisene i Norge er så langt ikke klare.

Test: Octavia med 4x4 – nå kan den være et bruktkupp!