Skoda Octavia Scout: Både tøff – og fornuftig

Nye Octavia Scout går inn i en svært populær nisje. Se bildene:

Ny Skoda Octavia Scout debuterer om noen dager. Med riktig prissetting, er dette en bil som bør kunne bite godt fra seg på det norske nybilmarkedet.
Ny Skoda Octavia Scout debuterer om noen dager. Med riktig prissetting, er dette en bil som bør kunne bite godt fra seg på det norske nybilmarkedet.

Tredje generasjon Skoda Octavia har høstet mye ros – og ble blant annet kåret til Årets firmabil her hjemme i Norge i fjor.

Det er ikke så mange år siden noe sånt ville vært temmelig utenkelig.

Men VW-konsernet har hatt stor suksess med både snuoperasjon og storsatsing på Skoda – og høster fruktene av det nå.

Leke seg litt

Skoda har først og fremst bygget seg opp gjennom å være veldig mye bil for pengene og appellere til fornuftskjøperne.

Men de har også fått lov til å leke seg litt, som med den litt offroadpregete spesialutgaven av Octavia stasjonsvogn, kalt Scout. Den debuterte i forrige generasjon og ble en ganske stor suksess da.

Litt tøffere - Scout er bilen for de som vil ha en fornuftig stasjonsvogn, men samtidig tar seg råd til å skille seg litt fra mengden.
Litt tøffere - Scout er bilen for de som vil ha en fornuftig stasjonsvogn, men samtidig tar seg råd til å skille seg litt fra mengden.

Her er førsteinntrykket av nye Octavia

33 millimeter høyere

Nå er det straks klart for Scout-utgave også av siste Octavia. Den skal debutere offisielt på bilutstillingen i Genève om noen uker, men alt nå har Skoda sendt ut de første bildene av den.

Oppskriften er den samme som tidligere. Octavia har fått en liten dose offroad-styling, blant dem skliplate under støtfangerne og markerte hjulbuer. Det er ikke snakk om store ting, men nok til å skille den ut fra en "vanlig" Octavia.

Bakkeklaringen er hevet med 33 millimeter. Det høres kanskje ikke mye ut, men det kan være avgjørende i mange situasjoner, særlig over brøytekanter og på dårlig brøytede veier (dem har vi som kjent ganske mange av i Norge).

Bilen er utstyrt med 17-tommers hjul som standard.

Alt om Skoda på broom.no – klikk her:

Tre motorer

Innvendig har denne modellen fått et spesialdesignet tre-eket ratt, med Scout-logo. Dette er naturligvis av mulitfunksjons-typen. Sannsynligvis blir det også noen andre detaljer som skal skille Scout-modellene fra resten av Octavia-familien.

Ifølge Skoda kommer nye Octavia Scout med tre motoralternativer, to med diesel og en bensinmotor.

Firehjulstrekksystemet er for øvrig femte generasjon fra Haldex. Det skal gi forbedrede 4x4-egenskaper sammenlignet med forrige generasjon.

Interiører er velkjente saker fra VW-konsernet, denne utgaven har blant annet fått endel Scout-emblemer for å skille den fra
Interiører er velkjente saker fra VW-konsernet, denne utgaven har blant annet fått endel Scout-emblemer for å skille den fra

Test av Spaceback: En av de mest fornuftige nybilene du kan kjøpe

Fra 150.000,-

Litt høyere stasjonsvogner med en dose offroad-pynt har vært populære i Norge i mange år. Pionerene her er Subaru Outback, Audi (A6) Allroad og Volvo Cross Country / XC70.

I første generasjon var Scout-tillegget relativt høyt her hjemme, kontra "vanlig" Octavia stasjonsvogn med 4x4. Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet, det er ikke veldig mye å velge mellom.

Prisene starter nå på rundt 150.000 kroner for 2007-modeller, da gjerne med ganske voksen kilometerstand.

Subaru Outback: Slik oppsto en helt ny trend

Oppskriften er klassisk: Litt høyere bakkeklaring og en dose små-diskret offroad-styling - dermed er det klart for en ny Scout-utgave av Skoda Octavia.
Oppskriften er klassisk: Litt høyere bakkeklaring og en dose små-diskret offroad-styling - dermed er det klart for en ny Scout-utgave av Skoda Octavia.

SE VIDEO: Skoda Superb: Denne familiebilen lurer deg trill rundt