Skjermen på en nesten ny bil har gått i svart på leasing-bilen. Ingen kan si noe om når en ny dukker opp.
Skjermen på en nesten ny bil har gått i svart på leasing-bilen. Ingen kan si noe om når en ny dukker opp.

Skjermen sviktet – helt uklart når en ny kommer

Leaser man bilen har man også svakere rettigheter.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Har du noen råd?

Vi leaser en Renault Captur hvor den store skjermen på dashbordet har blitt defekt. Det er en garantisak, men forhandler ikke kan gi svar på når ny del kommer.

Hva kan jeg forvente av forhandler her? Bilen er blitt 500 kr dyrere i måneden siden oppstart av leasingavtalen – samtidig som den føles «20 år eldre», da det styres gjennom skjermen i cockpiten som nå ikke virker ...

Forventet leveringstid er helt ute i det blå … Hvilke rettigheter har man da?

Benny svarer:

Heisann! Alltid kjedelig når slike ting oppstår. Særlig når man heller ikke vet når de nye delene kan være på plass.

En fattig trøst er at du, dessverre, ikke er alene om å oppleve dette. Det er litt «unntakstilstand» i bilbransjen nå, mye tyder også på at det vil vare en stund.

Vi hadde ikke kommet mer enn såvidt ut av korona-knipa før krigen i Ukraina stakk nye kjepper i hjulene. Renault er en dem som merker dette tydelig på kroppen – eller skal vi si karosseriet.

Renault er et av bilmerkene som er skadelidende under den pågående krigen i Ukraina. Det vanskeliggjør delesituasjonen.
Renault er et av bilmerkene som er skadelidende under den pågående krigen i Ukraina. Det vanskeliggjør delesituasjonen.

En moderne bil uten en velfungerende skjerm er ikke et fullgodt produkt. På den annen side: Bilen er fullt kjørbar som den er og som de fleste andre har du sikkert en smart-telefon som kan bistå, for eksempel med navigasjon.

Du sier at bilen er leaset. Det byr innimellom på noen utfordringer i saker som dette. Dette sier Forbrukerrådet om denne problemestillingen:

Leasing gir ofte dårligere rettigheter

– Mange er ikke klar over det – men de som kjører leaset bil har andre og ofte ikke like gode rettigheter som om bilen er kjøpt og eid. I sistnevnte tilfelle er man dekket opp av forbrukerkjøpsloven. Det er man ikke om bilen man bruker er leaset.

Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet
Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet

Det forklarer Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Han legger videre til:

– Leasing har ikke noen egen lov som sikrer grunnleggende forbrukerbeskyttelse. Det er innholdet i selve leasingavtalen som regulerer leaseres rettigheter i slike saker. Her må man sette seg inn i avtalens innhold og se hva som er beskrevet der, særlig i forbindelse med eventuell erstatningsbil, prisavslag og slike ting, sier Iversen.

Med andre ord: Her må du hjem og finlese teksten i kontrakten for å se hvilke rettigheter du har.

Nå er det sagt har jo både forhandler og leasingselskap lov til å bruke hodet og å ha litt empati. Jeg mener at for eksempel noe redusert leasing-leie i perioden mens man venter på delene, kunne være et plaster på såret.

Du nevner også at leasing-leien har økt gjennom perioden du har brukt bilen. Det er for så vidt en helt annen sak, men også dette er avtalefestet i leasingkontrakten og noe man vanskelig får gjort noe med nå i etterkant.

Selv om jeg selvfølgelig forstår at det oppleves som surt at bilen ikke fungerer optimalt og samtidig har blitt dyrere å leie. Det er slike små uforutsigbarheter som livet inniblant byr på.

Jeg håper selvfølgelig at dette løser seg på en smidig og grei måte for deg og at du få mye glede av leasingbilen din. Lykke til!

Les også: Nå kan du gjøre ekstra gode kjøp på én biltype

Stort arkiv

Velkommen – og lykke til!

Les også: Dette problemet kan også alle med elbil få

Video: Trenger bilen din et oljeskift før vinteren? Så enkelt fikser du det selv