Skikkelig dårlig tid? Da er dette takboksen for deg
Den kommer ikke helt overraskende fra Porsche.

Om ikke mange ukene er det klart for årets sommerferie. En god del av oss kommer til å bruke bilen, i år igjen. Ikke alle får plass til alt vi trenger å ha med i bagasjerommet, med hele familien og bikkja på plass i bilen. Dessuten er jo vi nordmenn kjent for å dra med oss ganske mye pikk-pakk også.
Ikke rent sjelden ender det med ekstra bagasjeplass på taket. Da i form av en takboks.
En stor «kladdas» på taket har også noen utfordringer. Greit at den svelger unna en del bagasje, men den er ikke gunstig for forbruket, enten du kjører fossilt eller elektrisk. Den setter gjerne også noen begrensinger på hvor fort man bør kjøre.
Mange timer i vindtunnel
Akkurat det siste har det tyske bilmerket Porsche nå gjort noe med. Porsche er kjent for å lage relativt raske biler. Tidligere også mest kjent for sportsbiler, men de siste årene har familiebilene og SUV-ene derfra blitt viktigere og viktigere.

Men også Porsche-eiere har det det samme behovet for litt ekstra bagasjeplass innimellom. Det har de tatt konsekvensene av og rett og slett utviklet en performance-takboks, som de kaller det.
Her har Porsche, som de alltid gjør, gått grundig til verks da boksen ble konstruert. Ikke bare er den solid bygget. Den skal ha en unik aerodynamikk også. Ingeniørene har brukt mye tid på å optimalisere og fintune formen i vindtunnel.
Mustang Mach-E endelig på plass i Norge

Godkjent for 200 km/t
– På vei mot det ferdige produktet ble den testkjørt i flere tusen kilometer som en del av den totale kjøretøytesten, sier Jochen Schmid, som er direktør for Tequipment i Porsche, i en pressemelding.
Resultatet er en takboks som Porsche godkjenner for bruk i hastigheter opp til hele 200 kilometer i timen. For deg som har det litt travelt underveis der, altså.
Takboksen kan åpnes på begge sider og rommer 480 liter bagasje. Porsche sier selv at den rommer fem par ski eller tre snowboard. Maksimal vekt er satt til 75 kilo.
Performace-takboksen er tatt fram spesielt for Tacycan-modellene, både den vanlige og den nye Cross Turismo, med blant annet egne og spesielle fester.
Det er med andre ord ikke sikkert det er smart å sette denne boksen på hvilken som helst bil, for så å bare "blåse" av sted nedover Europa.
Digitale bilskilt provoserer: Derfor synes mange dette er bare tull
Video: Slik er nye Porsche Taycan Cross Turismo