BRÅSTOPP: Vogntoget kom seg ikke en gang opp den slake bakken til kontrollplassen. Resultatet ble bruksforbud og bot på 22.000 kroner. Foto: Statens vegvesen.
BRÅSTOPP: Vogntoget kom seg ikke en gang opp den slake bakken til kontrollplassen. Resultatet ble bruksforbud og bot på 22.000 kroner. Foto: Statens vegvesen.

Skaper kaos og farlige situasjoner

Vogntoget kjørte seg fast i slak oppoverbakke på kontrollplassen.

Vogntog som kjører seg fast eller kjører av veien er dessverre en gjenganger hver vinter. Det ser vi igjen nå, med betydelig snøfall og store problemer i trafikken i Sør-Norge.

Rundt Oslo har det vært mange episoder de siste døgnene. Blant annet på Ring 3, der flere vogntog kjørte seg fast rundt Bryn/Manglerud. For flere var det eneste løsningen å rygge tilbake til en tunell for å få fart igjen.

Problemet er ofte dekkutrusning som ikke holder mål for å kjøre trygt og forsvarlig på norske vinterveier.

Mange ble stående igjen

Kontrollørene fra Statens vegvesen jobber for å luke ut disse. Onsdag hadde de kontroll E6 i Ås, nærmere bestemt på Taraldrud kontrollstasjon.

Og her var det mye å ta tak i:

– Mange tunge kjøretøy har måtte gjøre tiltak for å få kjøre videre eller blitt stående igjen på kontrollstasjonen på grunn av de krevende føreforholdene. Vi jobber for et trafikksikkert vegnett, opplyser Daniel Alexander Hals i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Det var lokalavisen Østlandets Blad som først skrev om dette.

I GRØFTA: Hver vinter skjer det en rekke uhell og ulykker med tunge kjøretøy på norske veier. I mange tilfeller skjer det som følge av dårlig dekkutrustning. Dette vogntoget kjørte av veien i Engerdal og måtte ha bistand for å komme seg opp igjen. Årsaken til utforkjøringen var for øvrig ikke kjent. Foto: Statens vegvesen.
I GRØFTA: Hver vinter skjer det en rekke uhell og ulykker med tunge kjøretøy på norske veier. I mange tilfeller skjer det som følge av dårlig dekkutrustning. Dette vogntoget kjørte av veien i Engerdal og måtte ha bistand for å komme seg opp igjen. Årsaken til utforkjøringen var for øvrig ikke kjent. Foto: Statens vegvesen.

22.000 kroner i bot – og bruksforbud

Et av vogntogene som ble stoppet kom fra Østerrike. Det skal tidligere på dagen ha forårsaket problemer litt lenger sør på E6:

– Da vogntoget ankom køen inn til kontrollplassen på Taraldrud, sto vogntoget nok en gang fast i den slake oppoverbakken. Vinterutrustningskontrollen av vogntoget resulterte i dekk målt til under lovlig mønsterdybde. Reaksjonen på dette var bruksforbud og gebyr til fører på 22.000 kroner, forteller Hals.

Bruksforbud betyr at vogntoget ikke får kjøre videre før det har fått nye dekk, som er innenfor kravene.

Litaueren fikk bruksforbud, så kjørte han bare videre!

DÅRLIGE DEKK: Her var det bare å starte kontrollen utenfor selve kontrollplassen. Så langt kom nemlig ikke vogntoget. Foto: Statens vegvesen.
DÅRLIGE DEKK: Her var det bare å starte kontrollen utenfor selve kontrollplassen. Så langt kom nemlig ikke vogntoget. Foto: Statens vegvesen.

Strengere krav

Fra 2019 ble kravene til dekkutrustning på tunge kjøretøy innskjerpet. Nå er det bare dekk merket med det såkalt «alpesymbolet» som er godkjent på drivende og styrende aksler på tunge kjøretøy.

Disse dekkene har vist seg å ha bedre akselerasjonsevne på vinterføre, og vil derfor bidra til bedre framkommelighet. Samtidig gjelder naturligvis kravene om mønsterdybe også for tyngre kjøretøy.

Vegvesenet fikk tips: Se hva de stoppet

Video: Noe av det råeste du kan kjøre på dårlig vinterføre